۰ نفر

بهره‌هوشی پایین، سرطان و جهش ژنی در کمین زنان ایرانی

لوازم آرایش تقلبی از جوشاندن سوسک تهیه می‌شوند

۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۱۳
کد خبر: 220661
لوازم آرایش تقلبی از جوشاندن سوسک تهیه می‌شوند

یک پزشک پوست و مو گفت: کرم‌های تقلبی معمولاً از طریق پوست جذب می‌شود که این موضوع می‌تواند در سالیان متوالی باعث بروز بیماری‌های کبدی و کلیوی شود.

لاله عباسی پزشک زیبایی، پوست و مو، در زمینه استفاده از لوازم آرایشی تقلبی اظهار داشت: متأسفانه لوازم آرایشی تقلبی و غیر استاندارد به وفور در سطح بازار یافت می‌شود که بسیاری از این لوازم‌ها با برندهای معروف توسط برخی از افراد متخلف در کشور تولید شده و در حال عرضه شدن است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی تصریح کرد: شاهد هستیم که این نوع لوازم‌های آرایشی با قیمت‌های بسیار ارزان توسط برخی از دست‌فروشان در ایستگاه‌های مترو نیز به فروش می‌رسد که از لحاظ ظاهری هیچ تفاوتی با لوازم آرایشی‌های استاندارد ندارد.

عباسی توصیه کرد: بهتر است تهیه لوازم آرایش از مراکز غیرمعتبر و دست‌فروشان انجام نشود زیرا این افراد مکان مناسبی برای نگهداری این لوازم ندارند. به طوری که لوازم‌ آرایش باید در دمای کمتر از 25 درجه نگهداری شوند.

وی ادامه داد: در هنگام خرید لوازم آرایشی باید به برچسب تأیید وزارت بهداشت و همچنین تاریخ انقضا، تاریخ تولید و کشور تولیدکننده توجه شود.

عباسی با بیان اینکه لوازم‌ آرایش‌های غیراستاندارد از ویژگی‌هایی چون بوی نامناسب و جدا شدن آب و روغن برخوردار هستند، گفت: خارش، قرمز شدن پوست، التهاب پوست از جمله عوارض استفاده از لوازم آرایشی‌های تقلبی است که بعضی افراد با مشاهده این عوارض فکر می‌کنند که بیماری‌شان به دلیل مصرف غذای خاصی بوده که پس از معاینات مشخص می‌شود دلیل اصلی این عارضه استفاده از لوازم‌های آرایشی غیراستاندارد است.

این پزشک پوست و مو، تصریح کرد: کرم‌های تقلبی معمولاً از طریق پوست جذب می‌شود که این موضوع می‌تواند در سالیان متوالی باعث بروز بیماری‌های کبدی و کلیوی شود.

وی در خصوص عوارض استفاده از ریمل‌های غیراستاندارد، گفت: التهاب چشم، خارش، قرمزی، ریزش مژه‌ها، لک قرنیه از جمله عوارض این ریمل‌ها است.

عباسی گفت: در این لوازم آرایش از مواد نگهدارنده استاندارد استفاده نمی‌شود به طوری که شاهد هستیم در تهیه لوازم آرایشی‌های تقلبی از جفت جنین استفاده شده که استفاده از این ماده در تمام لوازم آرایش‌هایی که از استاندارد کافی برخوردار هستند منسوخ شده است. استفاده از این ماده می‌تواند باعث انتقال برخی از بیماری‌ها شود.

این پزشک پوست و مو در خصوص عوارض استفاده از کرم‌ پودر و مواد آرایشی صورت تقلبی، توضیح داد: این مواد می‌توانند عوارضی مانند اگزما، پوست‌ریزی، خارش و التهاب پوست را داشته باشند.

به گفته متخصصان پوست، بیشترین عوارض پوستی که خانم‌های ایرانی با آن مواجه هستند به دلیل استفاده از لوازم آرایشی غیراستاندارد است. تحقیقات نشان داده که لوازم آرایشی غیراستاندارد می‌تواند باعث جهش ژن و حتی بروز سرطان سینه شود که متأسفانه می‌بینیم مصرف این نوع لوازم آرایشی در کشور ما زیاد است.

عباسی در خصوص مدت زمان نگهداری لوازم آرایشی بر روی صورت، گفت: بهتر است پس از 3 الی 4 ساعت لوازم آرایش با صابون‌های مخصوص از روی پوست شسته شوند، باید توجه داشت لوازم آرایشی تقلبی به راحتی از روی پوست پاک نمی‌شود. ماندن بیش از حد کرم‌های غیراستاندارد بر روی پوست باعث لک صورت، پیری زودرس و ایجاد شدن چین و چروک خواهد شد لذا بهتر است از قبل از خواب لوازم آرایش از روی صورت پاک شود تا پوست بتواند در این مدت زمان خود را بازسازی کند و شفاف‌سازی انجام دهد.

وی در خصوص عوارض استفاده از رژ لب‌های غیراستاندارد، گفت: یکی از فلزات سنگین در رژ لب‌ها سرب است، که این ماده می‌تواند باعث کاهش بهره هوشی به خصوص در زنان باردار و کودکان شود. هر چه رژ لب قرمزتر باشد به نسبت میزان سرب آن بیشتر است و یکی از عوامل سرطانزا سرب است که ریسک ایجاد سرطان در بانوان را ٦٨ درصد اضافه می‌کند، همچنین ماده سمی دیگری که در رژلب‌ها استفاده می‌شود کارمین است که از جوشاندن نوعی سوسک به دست می‌آید که عامل اصلی ایجاد حساسیت بوده و برای رنگ آن استفاده می‌شود.

این پزشک پوست و مو در پایان، گفت: «B1آفلاتوکسین» نوعی قارچ است که می‌تواند باعث بروز صدمات کبدی شود که متأسفانه این قارچ در لوازم آرایشی تقلبی نیز مشاهده می‌شود.البته مارکدار بودن وسایل ارایشی نیز دلیلی بر عدم وجود مواد مضر نبوده و اخیرا در تحقیقی که رو ٨ برند معروف دنیا صورت گرفته وجود ٩ فلز سنگین و مضر تایید شده است.