۰ نفر

یک قانون نادرست در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

۱۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۵۶
کد خبر: 209596
یک قانون نادرست در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

قطع مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها پس از احساس بهبود، بهتر از مصرف این داروها تا پایان روند درمان است.

 تاکنون باور بر این بوده است که مصرف ناکامل قرص‌ها، باعث ایجاد جهش در باکتری‌های تولیدکننده بیماری می‌شود و آنها را نسبت به دارو مقاوم می‌سازد، اما گروهی از کارشناسان، این قانون را که مدت‌هاست در ذهن پزشکان و مردم جای گرفته، نادرست و قابل اصلاح می‌دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم ، مارتین لولین، استاد بیماری‌های عفونی از دانشکده پزشکی ساسکس و برایتون و همکارانش طی تحلیلی که درBritish Medical Journal منتشر شد، مدعی شدند شواهد، این قانون را تایید نمی‌کند و در واقع، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بیش از میزان لازم ریسک مقاوم‌شدن باکتری‌ها را افزایش می‌دهد.

در برخی بیماری‌ها مانند سل، مصرف نشدن دارو برای مدت زمان لازم، مقاوم شدن عامل بیماری زا را به دنبال دارد، اما بسیاری از باکتری‌های بیماری زا مانند ای کولای (E coli) و استافیلوکوکوس اورئوس (Staphylococcus aureus) که در سطح جامعه وجود دارند، بی‌ضرر هستند و فقط در صورتی که وارد جریان خون یا روده‌ها شوند، ایجاد بیماری می‌کنند. هر چقدر مدت زمانی که این باکتری‌ها در معرض آنتی‌بیوتیک‌ها قرار می‌گیرند طولانی‌تر باشد احتمال مقاوم شدن آنها بیشتر می‌شود. کارشناسان می‌گویند تحقیقات کمی در مورد مدت زمان ایده‌آل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها انجام شده و شرایط در مورد افراد مختلف، متفاوت است و به این که فرد در گذشته چه آنتی‌بیوتیک‌هایی مصرف کرده است، بستگی دارد. به گفته این کارشناسان، بیمارانی که خارج از بیمارستان هستند و امکان آزمایش‌های مکرر در مورد آنها وجود ندارد، بهتر است پس از بهبود، روند درمان را قطع کنند.

متخصصان دیگری در زمینه بیماری‌های عفونی نیز این ایده را تایید می‌کنند. پیتر اوپن شاو، رئیس انجمن ایمونولوژی انگلستان می‌گوید این ایده نشان می‌دهد آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند کمتر مصرف شوند. وی می‌افزاید شواهد، نشان‌دهنده آن است که کوتاه‌شدن دوره مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها احتمال مقاوم شدن در برابر آنها را کاهش می‌دهد. جودی لیندسی، متخصص پاتوژن‌های میکروبی در دانشگاه سنت جورج لندن می‌گوید شواهدی که برای لزوم تکمیل روند درمان وجود دارد بیش از آن که مبتنی بر تحقیقات باشد بر ترس از درمان ناکافی متکی است، اما شواهد خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد دوره درمانی کوتاه‌تر، نتایج بهتری دارد، هرچند استثنائاتی نیز هست.

با این حال پزشکان عمومی کالج سلطنتی لندن در این زمینه ابراز نگرانی می‌کنند. پروفسور هلن استوکز لمپارد در این باره می‌گوید دوره‌های مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به طور تصادفی تجویز نمی‌شوند بلکه شرایط فردی در آنها در نظر گرفته می‌شود و در بسیاری موارد، این دوره‌ها کاملا کوتاه هستند. ما نگران هستیم بیماران همین که احساس بهبود کردند، داروها را در نیمه‌راه درمان قطع کنند. باید توجه داشت برطرف شدن علائم لزوما به معنای از بین رفتن کامل عفونت نیست. از طرفی، این پیام برای بیماران جاافتاده است که باید همواره روند مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را کامل کنند و تغییر این پیام، آنها را گیج خواهد کرد. پروفسور دام سالی دیویس، مقام پزشکی ارشد انگلیس می‌گوید پیام ما به جامعه عمومی یکسان است: این که همواره به توصیه‌های متخصصان حوزه سلامت عمل کنند. برای به روز کردن سیاست‌های پزشکی، به تحقیقات بیشتری نیاز است و ما نتایج این تحقیقات را به اطلاع عموم خواهیم رساند.