۰ نفر

آپاندیس ؛ زائده‌ای کوچک با دردسرهای بزرگ

۵ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۰۴
کد خبر: 208269
آپاندیس ؛ زائده‌ای کوچک با دردسرهای بزرگ

مثل همیشه مشغول انجام کارهای روزانه خود هستید که یک مرتبه درد شدیدی را در شکم خود احساس می‌کنید. اول فکر می‌کنید یک درد عادی است و برای تسکین آن، سراغ انواع و اقسام مسکن می‌روید، ولی هیچ تغییری در شدت درد احساس نمی‌کنید.

آن‌قدر این درد شکمی، شدید می‌شود که یک مرتبه سر از بیمارستان در می‌آورید و شما را برای جراحی به اتاق عمل می‌برند و متوجه می‌شوید این درد بسیار ناخوشایند، از آپاندیس شما به وجود آمده است. دکتر سیدامیر منصور رضادوست، فوق‌تخصص گوارش و کبد بزرگسالان، برخی از مواردی که باید درباره آپاندیسیت بدانید، به شما می‌گوید.

وقتی حال آپاندیس خوش نیست

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم ، برخی از افراد تصور می‌کنند که آپاندیس یک بیماری است در حالی‌که این باور غلط است و آپاندیس یک زائده محسوب می‌شود که در ابتدای روده بزرگ (سکوم) قرار دارد. زمانی که آپاندیس دچار التهاب شود، به آن آپاندیسیت گفته می‌شود و این حالت در واقع یک بیماری است. دلایل زیادی می‌تواند در ابتلا به التهاب آپاندیس نقش داشته باشد برای مثال، زمانی که در آپاندیس انسداد به وجود بیاید، آپاندیس دچار التهاب خواهد شد. انسداد آپاندیس می‌تواند به دلیل تجمع و تغلیظ مواد مدفوعی به وجود بیاید. همچنین ابتلا به کرم آسکاریس و انگل نیز در ابتلا به التهاب آپاندیس نقش دارد. برخی از بیماری‌های ویروسی، مانند سرخک می‌توانند آپاندیسیت را به دنبال داشته باشند.

مشکل روزگار جوانی

التهاب آپاندیس (آپاندیسیت) در هر سنی می‌تواند ایجاد شود، ولی ابتلا به آن بیشتر در دهه دوم و سوم زندگی دیده می‌شود. احتمال ابتلا به آپاندیسیت در خانم‌ها و آقایان، تقریبا مساوی است به جز در ابتدای بلوغ تا سن 25 سالگی، که به نسبت سه به دو در آقایان بیشتر دیده می‌شود. آپاندیسیت، به طور کلی به صورت حاد به وجود می‌آید و در صورت عدم تشخیص، به حالت مزمن در می‌آید که البته احتمال ابتلا به نوع مزمن، بسیار کم خواهد بود چون در صورت پاره شدن آپاندیس فرد با یکسری علائم مواجه خواهد شد و برای بررسی به پزشک مراجعه می‌کند.

درد مشکوک

آپاندیسیت دارای علائم است و در صورت مواجه‌شدن با علائم بویژه درد، نباید درد را به صورت خودسرانه سرکوب کرد چون در این صورت تنها درد از بین می‌رود و آپاندیس سوراخ خواهد شد و جان فرد به خطر می‌افتد. درد شکمی، یکی از مهم‌ترین علائم آپاندیسیت محسوب می‌شود. دردی که در ابتدا مبهم است و در اطراف ناف یا زیر گودی جناغ به وجود می‌آید، باید جدی گرفته شود. احساس نیاز فوری برای دفع گاز روده یا مدفوع (روده خالی است ولی فرد احساس نیاز به دفع دارد) از دیگر علائم آن است. درد می‌تواند به صورت خفیف هم به وجود بیاید و در برخی موارد از بین برود و دوباره به وجود بیاید. درد ناشی از آپاندیسیت، معمولا 4 تا 6 ساعت ادامه دارد. پس از گذشت مدت زمانی از دردهای مبهم، درد دقیقا در خود ناحیه آپاندیس احساس خواهد شد. در ربع تحتانی راست شکم و در بالای کشاله ران، معمولا درد آپاندیسیت ایجاد می‌شود. گاهی در موارد نادر، درد آپاندیسیت در سمت چپ شکم به وجود می‌آید.

چه باید کرد؟

زمانی که دردهای شکمی بویژه دردهای شدید به وجود می‌آیند باید سریعا به پزشک متخصص گوارش مراجعه کرد و باید از انجام کارهایی چون گذاشتن حوله داغ یا کیسه آب گرم روی شکم پرهیز کرد چون انجام چنین کارهایی احتمال سوراخ شدن آپاندیس را بالا می‌برد. در صورت ابتلا به آپاندیسیت و سوراخ شدن آپاندیس، هیچ راهی جز جراحی وجود ندارد. مراجعه زود‌هنگام به پزشک متخصص گوارش، این مزیت را دارد که در مرحله التهاب، جراحی را می‌توان به شکل بسته (لاپاراسکوپی) انجام داد. اما در شرایطی که سوراخ شدن آپاندیس مطرح باشد، باید حتما از جراحی باز کمک گرفت. برخی از افراد ممکن است بر این باور باشند که در آوردن آپاندیس می‌تواند مشکلاتی را برای بدن آنها به وجود بیاورد در حالی‌که این باور کاملا نادرست است چون آپاندیس در اوایل زندگی، در ساخت لنفوسیت نقش دارد و در سنین بالا کاربردی ندارد و بیرون آوردن آن از بدن، نمی‌تواند مشکلی را به وجود بیاورد و افراد باید در صورت ابتلا به آپاندیسیت حتما جراحی را انجام بدهند چون مراجعه دیرهنگام و سوراخ شدن آپاندیس می‌تواند جان فرد را به خطر بیندازد.