۰ نفر

تاثیر جراحت‌های شدید بر عملکرد عقل

۱۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۹:۲۹
کد خبر: 204313
تاثیر جراحت‌های شدید بر عملکرد عقل

محققان فنلاندی دریافتند جراحت‌های شدید سر به ویژه در میانسالی موجب افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در سال‌های بعد می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، محققان میزان خطر ابتلا به زوال عقل را در بین اشخاص کمتر از 65 سال که از عوارض ضربه مغزی رنج می‌برند، مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیقات وضعیت سلامت بیش از 40 هزار بیمار فنلاندی بین 18 تا 65 سال که به دلیل ابتلا به ضربه مغزی خفیف، متوسط یا شدید بین سال‌های 1987 تا 2014 میلادی در بیمارستان بستری شدند، به مدت 11 سال مورد بررسی و ردگیری قرار گرفت.

در نهایت محققان به این نتیجه رسیدند که در اشخاص مبتلا به ضربه مغزی میزان خطر ابتلا به زوال عقل در مقایسه با سایرین بیشتر است و شدت این خطر به شدت جراحت اولیه بستگی دارد.

بر اساس این تحقیقات 3.5 درصد از اشخاص مبتلا به ضربه مغزی متوسط و شدید، در سال‌های بعدی زندگی خود به بیماری‌های انحطاط عصبی مانند زوال عقل مبتلا می شوند. این میزان به طور چشمگیری بیش از میزان متوسط ابتلای اشخاص همسن گروه مورد آزمایش است که دچار ضربه مغزی نشده‌اند.

این در حالی است که تنها 1.6 درصد از اشخاص مبتلا به ضربه مغزی خفیف به بیماری‌های انحطاط عصبی مانند زوال عقل مبتلا می شوند. بنابراین اشخاص مبتلا به ضربه مغزی متوسط و شدید در مقایسه با اشخاص مبتلا به ضربه مغزی خفیف، 90 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه PLOS Medicine منتشر شده است.