۰ نفر

مهار کردن آلزایمر با یک راه حل ساده

۵ تیر ۱۳۹۶، ۲۰:۲۸
کد خبر: 202142
 مهار کردن آلزایمر با یک راه حل ساده

یک مطالعه نشان می دهد انجام فعالیت فیزیکی منظم با شدت متوسط می تواند عملکرد مغز را در افرادی که در معرض خطر ابتلا به آلزایمر هستند، تقویت کند.

این تحقیق به طور خاص وضعیت متابولیسم گلوکز در مغز را بررسی کرده است، فرایندی که مقدار مورد نیاز سوخت را برای سلول های مغز تنظیم می کند و سازوکار آن با شروع آلزایمر فرومی پاشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، براساس یافته محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون، شرکت کنندگانی که در این مطالعه بیش از یک ساعت در روز فعالیت فیزیکی ملایم داشتند، متابولیسم گلوکز در بدن آنها در قیاس با سایر افراد سطح سالم تر و بالاتری داشت.

اندام های بدن برای انجام وظایف طبیعی خود به انرژی نیاز دارند و گرچه بسیاری از بافت ها می توانند از چربی یا پروتئین نیز به عنوان منبع انرژی استفاده کنند، اما منبع تامین انرژی سایر اندام ها مانند مغز و سلول های قرمز خون، صرفا گلوکز است که در بدن به صورت گلیکوژن ذخیره می شود.

به گفته محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون، مطالعه جدید می تواند به تعیین و تجویز ورزش هایی برای مراقبت از مغز در برابر آلزایمر منجر شود.

در حالی که بسیاری از افراد ناامید از درمان آلزایمر هستند، اما نتایج این مطالعه نشان می دهد که انجام فعالیت فیزیکی ملایم می تواند سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهد.

در این مطالعه از شتاب سنج برای اندازه گیری ارزش یک هفته فعالیت فیزیکی 93 داوطلب میانسالی استفاده شد که گرچه همه آنها در معرض خطر بالای ابتلا به الزایمر بودند، اما هنوز هیچ علامت شناختی از این بیماری را نشان نداده بودند.

محققان فعالیت فیزیکی را به سه نوع سبک (معادل پیاده روی آهسته)، ملایم (پیاده روی سریع) و شدید (دویدن با سرعت) تقسیم کرده بودند.سپس این اطلاعات به دست آمده با سطوح متابولیسم گلوکزدر مغز افراد مقایسه شد.

محققان با به کارگیری یک تکنیک تصویربرداری خاص برای ردیابی متابولیسم گلوکز، الگوهای سالم تری را در تمامی نواحی تحت کنترل مغز بیمارانی یافتند که فعالیت فیزیکی ملایم داشتند.

همین ارتباط برای محققان کافی است تا از نقش مهم فعالیت جسمی برای سلامت مغز افراد در معرض ابتلا به الزایمر سخن بگویند، هر چند آنها تاکید دارند که برای تعیین چگونگی این ارتباط تحقیقات بیشتری لازم است.

به واقع، مطالعات زیادی در تایید ارتباط میان ورزش و تقویت حافظه صوت گرفته است و انبوهی از شواهد موجود از تاثیر ورزش در تقویت قدرت مغز و سایر بخش های بدن حکایت می کند، اما هدف محققان از مطالعه جدید که نتایج آن در مجله بیماری آلزایمر منتشر شد، مشخص کردن جایگاه آلزایمر در دامنه این تاثیرات بود.