۰ نفر

سخنگوی وزارت بهداشت:

افکار عمومی می‌خواهد هاشمی وزیر بهداشت بماند

۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۵۰
کد خبر: 199181
افکار عمومی می‌خواهد هاشمی وزیر بهداشت بماند

سخنگوی وزارت بهداشت درباره برخی گمانه زنی‌ها درباره وزیر بهداشت آینده گفت: نام افرادی که برای وزارت مطرح می شوند صرفا گمانه زنی است و رییس جمهور و کمیته‌های مربوطه دراین مورد تاثیرگذار هستند.

ایرج حریرچی در نشست خبری امروز وزارت بهداشت ضمن تسلیت به مناسبت حادثه تروریستی 17 خرداد ماه در تهران درباره انتشار اخباری مبنی بر گزینه‌های وزارت بهداشت در دولت دوازدهم گفت: نام افرادی که برای وزارت مطرح می شوند صرفا گمانه زنی است و رییس جمهور و کمیته‌های مربوطه دراین مورد تاثیرگذار هستند. پیش بینی می‌کنیم با توجه به حجم رضایت رییس جمهور و معاون اول در چهار سال گذشته و تأکید آنها بر ادامه طرح و دستاوردهای آن این برنامه در دولت آینده ادامه و ارتقاء پیدا می‌کند. اما حتما باید اشکالات آن رفع شود. در این مورد با من و شخص دیگری صحبت نشده است. افکار عمومی نیز با توجه به استقبالی که از این طرح شده درخواست دارند دکتر هاشمی وزیر بمانند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی همچنین اظهار کرد: در نظام‌های سلامت جهانی چهار نوع شاخص برای ارزیابی در حوزه سلامت وجود دارد. گروه اول درون دادهای سیستم نامیده می‌شوند. این شاخص به مواردی همچون سرانه هزینه سلامت یا بودجه اختصاص یافته در دولت به این حوزه می‌پردازد. شاخص‌های دیگر نیز به اطلاعات و آمار، سطح پوشش خدمات، بهره مندی، کیفیت عوامل خطر و پوشش‌های موثر می‌پردازند و آنها را ارزیابی می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمارها در سال 1394، 98.3 درصد از افرادی که برای دریافت خدمات سرپایی مراجعه کردند از این خدمات بهره مند شدند. در تمام کشور نیز 48.5 درصد از افراد در مراجعه اول به سیستم درمانی، به پزشک متخصص مراجعه کردند. این آمار در مناطق روستایی 42.2 و در شهری 56 درصد است. اما در کشورهای توسعه یافته مراجعه مستقیم به متخصص امکان ندارد و باید از راه پزشک خانواده این ارجاع انجام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: برای دریافت هر خدمت سرپایی در سال 94 به طور متوسط مردم 10 هزار و 413 تومان در طیف‌های مختلف عمومی و تخصصی هزینه کرده‌اند. در همین سال 98.7 درصد کسانی که برای دریافت خدمت بستری مراجعه کردند توانستند از این خدمات بهره مند شوند. همچنین روستاییان 98.9 و شهرنشینان توانستند به طور متوسط 96 درصد از این خدمات استفاده کنند.

حریرچی متوسط هزینه بستری پرداخت شده در سال 94دربیمارستان ها رابه ازای هر،بستری 56هزار و 515 تومان اعلام مرد و گفت :این موضوع نشانگر حفاظت مالی از مردم است. درمجموع مردم 99هزار و511 تومان به ازای هر بستری در همه انواع بیمارستانها پرداخت کرده اند.. برای شهرنشینان این رقم به طور متوسط 115هزار 380 تومان و برای روستاییان حدود 59هزار تومان براورد شده و متوسط روز بستری در سال 94 نیز 4.3روز بوده است.

وی افزود: درصد زایمان های انجام شده توسط فرد دوره دیده در این سال 99.3 درصد براورد شده است. پوشش کل واکسیناسیون نیز به 99.2 درصد رسید. این امار برای واکسن پنتاوالان 98 درصد و برای سه گانه 98.4 درصد است چون به تازگی اغاز شده‌اند. سرانه بار مراجعه برای دریافت خدمات سرپایی نیز در همین سال برای هرایرانی 4.1 بار برای خدمات مختلف سرپایی اعلام شده است. این امار برای شهر 4.3، روستا 3.9، زنان4.8 و برای،مردان 3.4 بوده است.

وی ادامه داد: پنجک اول جامعه به طور متوسط چهار بار، دوم 4.8، سوم 4.4، چهارم 4بار و پنجم 3.5 بار مراجعه کرده‌اند. درصد قابل توجهی از مراجعات سرپایی در تمام دنیا غیرضروری است. در انگلیس 25تا 75 درصد مراجعان بدون هیچ اقدام دارویی درمان می شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در سیستم بهداشتی و درمانی هزینه زیادی برای اقدامات غیرضروری می شود، تصریح کرد:چند درصد از مردم خرج خط لبخند می کنند؟ یا دندانهای جلوی خود را سفید کرده اند؟ این اقدامات به نظام سلامت هزینه وارد می کند. کسی که حدود سه میلیون درآمد دارد اگر شش میلیون برای جراحی بینی هزینه کند تا یکسال فشار زیادی را تحمل می کند. در حوزه مراجعات سرپایی نیز سرانه کشوری 4.1 است؛ یعنی به طور متوسط هر ایرانی دو بار به پزشک عمومی، سه دهم بار به پزشک خانواده، 1.88 درصد به پزشک متخصص برای خدمات سرپایی و بیست و دو صدم به دندانپزشک مراجعه می‌کند. در مجموع هر پنج ایرانی یک نفر در،سال به دندانپزشک مراجعه می‌کند.

وی بار مراجعه به داروخانه برای دریافت نسخه تحویزی پزشکان را 3.11 بار درسال اعلام کرد و ادامه داد: آمار کسانی که مستقیم به داروخانه بدون نسخه تجویزی مراجعه می کنندهفت صدم درصد است و بار مراجعه به آزمایشگاه به دلیل تجویز پزشک نیز 1.1 درصد اعلام شده‌است.

حریرچی درباره وضعیت نظارت بر واحدهای عرضه کننده مواد غذایی و نانوایی‌ها نیز توضیح داد و گفت: معمولا در این زمینه تلاش می شود فرهنگ عمومی مردم و ارائه کنندگان خدمات به نحوی ارتقاء یابد که افراد "خود کنترل" شوند. مردم و رسانه انتظار دارند دستگاههای نظارتی در هر نانوایی یک ناظر داشته باشند که امکانپذیر و موثرنیست. ولی معمولا نظارت‌ها مقطعی و سیستماتیک است. یکی از اقدامات موثر در این زمینه نظارت بر اقدامات سیستماتیک است. برای مثال سرانه مصرف نمک در ایران بالا است که 50 درصد آن ناشی از مصرف نان است. در این خصوص می توان کیفیت آرد را بالا برد، نانوا وقت بیشتری بگذارد یا استانداردهایی برای آن تعریف کنیم. در سال 95 و 96 نظارت بر واحدهای ارائه دهنده خدمات افزایش یافته و ناظران مجهز شده اند.

به گفته وی، 74 درصد نانوایی ها استاندارد تهیه شده برای مصرف نمک را رعایت می کنند. در مورد حلیم و آش نیز برخی نظارت‌ها باید توسط صنف انجام شود. حلیم و آشی که در بیشتر مراکز مجاز عرضه می شود مشکلی ندارند و نظارت بر عرضه این موارد به صورت غیرمجاز و خانگی دشوار است.

آخرین وضعیت پیگیری روند درمان "عماد"

وی درباره آخرین وضعیت پیگیری درمان عماد، کودک خبرساز حادثه تروریستی تهران و حاشیه سازی درباره ادامه درمان عماد نیز تصریح کرد: برخی از افراد دوست دارند جوسازی کنند. ما کارهای مهم تری داریم و به این موضوعات توجه نمی‌کنیم اما می‌دانیم که برای مثال حمل و نقل برای مردم هزینه دارد. وزارت بهداشت طبق قانون مکلف نیست و منابع آن را ندارد اگرچه افراد محق هستند. اما ما و رسانه باید مشکلات را سیستماتیک حل کنیم.

وی ادامه داد: برخی از بیماریهای نادر و صعب العلاج و پرهزینه ای وجود دارند که درمان موثر نداشته باشند. نظام های سلامت دو روش در این خصوص دارند. گاهی خود نظام هزینه آن را در قالب بیمه قبول می کند یا از خیریه ها کمک می‌گیرند. در خصوص مشکل این کودک نیز نمونه باید تطابق داده شود و بررسی کنیم که این درمان موثر است یا خیر. با دستور وزیر هزینه هایی که تا امروز پرداخت شد جبران می‌شود و خیریه های زیادی نیز اعلام آمادگی کردند. در عین حال پیگیر درمان بیماران مشابه هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به رضایت 90 درصدی مردم از دریافت خدمات حوزه سلامت، تصریح کرد: قبلا یک مراقب سلامت یا پزشک براساس آنچه در ذهنش بود پرونده بیمار را تکمیل می‌کرد. ما امروز سیستمی را اجرا می‌کنیم که در آن برای همه مردم بسته خدماتی تعریف شده‌است. هرکس که سابقه ثبت شده داشته باشد در سامانه برای او بسته‌های خدماتی متفاوتی برای طرح می شود، اما در اجرا ممکن است مشکلاتی مربوط به آموزش پرسنل یا زیرساختهای ارتباطی وجود داشته باشد. در مجموع تاکنون برای 69 میلیون نفر پرونده الکترونیک تشکیل شده است که از این رقم 29 میلیون نفر حداقل یک بار خدمت دریافت کرده اند و در مجموع 400 خدمت ارائه شده است.

سلامت مردم کشور در اولویت است

حریرچی درباره وضعیت توریسم درمانی در کشور نیز بیان کرد: یکی از نقاط خوب برای رشد اقتصادی توریسم از جمله توریسم درمانی است. ما از شیعیان حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه مراجعات زیادی داریم که رقم آن قابل توجه است ولی مناسب نیست. ما به عنوان وزارت بهداشت اولویت اول را سلامت مردم قرار داده ایم. اگر مردم غیر بهره مند شوند مشکلات زیادی پیدا می کنیم.

وی واسطه های توریسم درمانی که سود زیادی از این موضوع می‌برند را یکی از مشکلات دانست و گفت: آنها به ضرر مردم و خود، کار می کنند. درصد کمی استانداردهای درمانی بالا است و،به همین دلیل از مشورهای ثواستار مراحعه هستند. همچنین مراکزی که خدمات نامناسبی ارائه می کنند نیز باعث تحت تاثیر قرار گرفتن بازار می شوند .ما برای بیمارستانها نظام اعتبار بخشی قرار دادیم که بر اساس آن می توانند رتبه بین المللی پیدا کنند. برای توریسم درمانی پزشکان نیز باید درخواست داشته باشند. در حال حاضر نیز زیرساختهایی نیز برای آن درنظر گرفته شده است.

حریرچی درباره احتمال تاثیرگذاری مطالبات بیمارستانی برچرخه دارویی کشور گفت: مشکل نقدینگی برای شرکت‌های پخش و تولید کننده دارویی مشکل ایجاد می‌کند ولی با همکاری مدیران و کارکنان خدمات کاهش نیافته است. یکی از دستاوردهای این دوره آن است که کمبود اقلام دارویی به حدود کمتر از 30 مورد رسیده است که جزو آمارهای موفق محسوب می شود. اما ممکن است تولید کننده خارجی یا داخلی دچار مشکل شوند.

درحال بررسی اعتراضات آزمون دستیاری هستیم

وی در ادامه همچنین درباره وضعیت رسیدگی به اعتراضات آزمون دستیاری نیز بیان کرد: بررسی های اولیه در این خصوص در حال انجام است. آنچه تاکنون دیده شده این است که اقدامات لازم با ضرایب ایمنی بالا صورت گرفته‌است ولی ما همچنان اعتراضات را بررسی می کنیم. هر آزمونی تعدادی قبولی و مردودی دارد. ممکن است جوان فارغ التحصیل عزیزی که همیشه رتبه بالایی داشته است، تحت تاثیر فشارهایی اعتراض کند اما این موضوعات قبل از رسانه‌ای شدن باید بررسی شود. کسانی که این امتحانات را برگزار می‌کنند سعی شده از میان افراد شایسته انتخاب شوند. با این وجود ما از هر نوع اعتراض مستندی استقبال می‌کنیم.