۰ نفر

بخور ونخورهای کبد چرب

۴ خرداد ۱۳۹۶، ۷:۰۰
کد خبر: 195475
بخور ونخورهای کبد چرب

" کبد" یک عضو بسیار حیاتی برای بدن است. این عضو با وزن تنها 5/1 کیلوگرم، کارهای بسیار مفیدی را برای بدن انجام می‌دهد که مهمترین وظیفه آن متابولیسم پروتئین‌ها، کربوهیدارت‌ها و چربی‌ها است.

از آنجا که بیماری کبد چرب ازجمله بیماری‌های خاموش و بی نشانه است، پیشگیری از ابتلا به آن، از جمله اولویت‌ها قرار می‌گیرد، زیرا این بیماری معمولا زمانی خود را نمایان می‌کند که ذرات چربی بخش زیادی از سلول‌های کبدی را به خود درگیر کرده‌ است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آفتاب یزد ، با توجه به اهمیت موضوع  در اینباره با دکتر خدیجه رحمانی، استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی گفتگوکرده که در ادامه می‌خوانید:

****

وی در ابتدا گفت: "کبد " تنها عضوی است که توانایی نوسازی و ترمیم خود را دارد . کبد چرب در واقع یک اختلال مزمن و در حال پیشرفت است که باعث افزایش چربی در کبد شده و همین امر توانایی کارکرد طبیعی کبد را مختل می‌کند.

دکتر رحمانی خاطرنشان کرد: اگر میزان چربی داخل بافت کبد بیش از پنج درصد باشد، کبد چرب است که در این شرایط برای فرد مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود و حتی امکان دارد فرد متوجه بیماری خود نشود ولی اگر میزان بافت چربی داخل بافت کبد از 10 الی 15 درصد افزایش یابد، در این صورت برای فرد ایجاد مشکل کرده و باید سریعا مراحل درمان طی شود .

این استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که آیا کبد چرب انواع مختلفی دارد، عنوان کرد: کبد چرب دارای انواع مختلفی است که شامل کبد چرب الکلی، کبد چرب غیرالکلی و کبد چرب بارداری می‌شود.

وی کبد چرب الکلی را این گونه تشریح کرد: کبد چرب غیر الکلی در اثر مصرف بسیار نوشابه‌های الکلی به وجود آمده و از نشانه‌های آن بزرگی کبد است که ژنتیک نیز امکان دارد در ایجاد آن نقش داشته باشد . دکتر رحمانی در ادامه ابراز داشت: در ایجاد کبد چرب الکلی به جز وراثت فاکتورهای دیگری نظیر بیماریهپاتیت C، هپاتیت ویروسی، زیادی آهن در خون، افزایش وزن و چاقی، دیابت نوع 2 و نوع رژیم غذایی نیز موثر می‌باشند. این استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه " کبد چرب غیر الکلی، یکی از انواع شایع کبد چرب می‌باشد"، بیان کرد: کبد چرب غیر الکلی از عمده علت‌های اولیه کبد چرب است که بر اثر عواملی نظیر هپاتیتC، هپاتیت ویروسی، استفاده زیاد از برخی داروها، بیماری‌های خودایمنی، افزایش وزن و چاقی و همچنین کاهش وزن شدید در مدت زمان کوتاه، سوء تغذیه، افزایش چربی و کلسترول خون به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه "کبد چرب غیر الکلی دارای سه مرحله است"، که به تشریح آن پرداخت و اظهار کرد: درکبد چرب غیر الکلی در مرحله اول میزان چربی کبد افزایش یافته ولی التهاب کبد در آن مشاهده نمی‌شود ومرحله بعد که در آن با بالا رفتن میزان چربی، التهاب کبد نیز مشاهده می‌شود که این التهاب باعث تخریب بافت کبد شده و در نتیجه سلول‌های کبد از بین می‌رود که در صورت پیشرفت تخریب بافت کبد، فرد دچار سیروز کبدی خواهد شد و اگر به موقع اقدامات درمانی انجام نشود منجر به مرگ فرد خواهد شد.

دکتررحمانی با بیان اینکه کبد چرب بارداری از انواع نادر کبد چرب است، اظهار داشت: علت ایجاد کننده کبد چرب بارداری ناشناخته است و ممکن است هورمون‌ها در ایجاد آن دخیل باشند و این نوع از کبد چرب قابل برگشت و درمان است. این استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی در مورد نقش تغذیه در بهبود کبد چرب عنوان کرد: اگر فرد مبتلا به کبد چرب بتواند با یک رژیم غذایی مناسب10 درصد چربی بدن خود را کاهش دهد در بهبود بیماری کبد چرب بسیار موثر است.

وی ادامه داد: افرادی مبتلا به بیماری کبد چرب در رژیم غذایی روزانه خود، مصرف سبزیجات را افزایش داده، از انوع پروتئین بدون چربی مانند گوشت بدون چربی و حبوبات استفاده کنند و نیز از لبنیات کم چرب و یا بدون چربی و روغن‌های سالم مانند روغن زیتون، کنجدو... و غلات کامل مانند نان‌های سبوس دار بهره ببرند.

دکتر رحمانی خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به کبد چرب از مصرف انواع شیرینی جات، کیک‌ها، شکلات، نان‌ها و فرآورده‌های آرد سفید و نوشیدنی‌های شیرین، آب میوه‌های تجارتی، روغن‌های جامد که دارای نوع اسید‌چرب ترانس بالا هستند پرهیز کرده و مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده مانند فست فودها را نیز از رژیم غذایی روزانه خود حذف نمایند.

این استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: افرادی مبتلا به کبد چرب باید مصرف مکمل‌ها را زیر نظر متخصص تغذیه انجام دهند که شامل ویتامین‌های گروه B، روی، آنتی‌اکسیدان‌های مثل ویتامین C و E و کولین که در غذاهای غنی از ویتامین کولین شامل زرده تخم مرغ، جگر، بادام زمینی می‌باشد. استفاده کنند.

دکتر رحمانی ادامه داد: "لیموترش" یکی از میوه‌هایی است که برای افراد مبتلا به کبد چرب مصرف آن بسیارمفید است و افراد حتی آب لیموترش را در آب آشامیدنی خود می‌توانند، اضافه کنند و سعی کنند از مایعات بهره فراوان برده و از مصرف میوه‌هایی که دارای قند زیاد مانند خربزه و. . . خودداری کنند.

وی اظهار داشت: تنها تفاوت کبد چرب الکلی با کبد غیر الکلی در مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل است. این استاد تغذیه دانشگاه شهید بهشتی ابراز داشت: افراد مبتلا به بیماری کبد چرب از مصرف غذاهای شور پرهیز کرده و به طور کلی مصرف نمک را محدود کنند و مصرف غذاهای سرخ کردنی را از برنامه غذایی خود حذف کنند و در صورت نیاز از ماهیتابه‌های رژیمی برای سرخ کردن مواد غذایی خود استفاده کنند.

وی در پایان توصیه کرد: افراد در صورت نیاز به افزایش یا کاهش وزن حتماً این کار را زیر نظر متخصص تغذیه انجام داده به این علت که اگر کاهش وزن شدید وبدون رژیم غذایی مناسب و متعادل باشد نه تنها برای کبد چرب مفید نیست بلکه باعث آسیب به کبد می‌شود و افراد با اصلاح روش زندگی و رهایی از بی تحرکی با انجام فعالیت فیزیکی مناسب و استفاده از داروهای مناسب زیرنظر پزشک متخصص، بیماری کبد چرب را درمان کنند.