۰ نفر

۱۰‌ راه آسان برای هوشیار ماندن بدون نوشیدن کافئین

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۰:۱۷
کد خبر: 191664
۱۰‌ راه آسان برای هوشیار ماندن بدون نوشیدن کافئین

آیا هوشیار ماندن بدون نوشیدن کافئین امکان دارد؟

ده ها روش با پشتوانه‌ی علمی وجود دارد که شما را بدون نوشیدن یا مصرف هر نوع کافئین ، بیدار و هوشیار نگه می‌دارد. برخی از این روش‌ها واقعا جالب هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از العالم، در زیر ۱۰ شگرد و ترفند را می‌خوانید که در هوشیار ماندن بدون نوشیدن کافئین در کل روز کمک‌تان می‌کنند.

۱. به جای استفاده از کافئین خواب نیم‌روزی داشته باشید

خواب نیم‌روزی برای حدود ۵ تا ۲۵ دقیقه، اگر خیلی از زمان خواب‌تان نگذشته باشد یا خیلی به زمان آن نزدیک نباشد، حدود ۶ تا ۷ ساعت قبل از وقتی که معمولا به رختخواب می‌روید، روش فوق‌العاده‌ای برای تجدید قواست.

در یک تحقیق که در ۲۰۰۸ انجام شده آمده است خواب بعد ‌‌از‌ ظهر، هم از خوابیدن در شب و هم از مصرف کافئین برای فائق آمدن بر خستگی نیم‌روزی، بهتر است. مطالعات دیگری نشان داده‌اند که خوابیدن، یادگیری، حافظه و تفکر خلاق را بهبود می‌بخشد و حتی به افراد کمک می‌کند اطلاعات را بهتر از زمانی که اصلا نخوابیده باشند، حفظ کنند.

۲. چاشت سالم بخورید

قند خون پائین می‌تواند باعث سستی و بی‌حالی ذهنی شود. هضم غذای زیاد هم‌چون انرژی بر است، همان تاثیر را دارد. اگر سعی کنید این تاثیر را با غذاهای شیرین و کافئین از بین ببرید، از چاله به چاه می‌افتید.

خوردن چاشت‌های کوچک که موادمغذی مشخص و چربی‌های مفید دارند، روش خوبی برای بهره بردن از مزایای طبیعی است. یک مطالعه نشان داد صبحانه‌ای با فیبر بالا، مزیت زیادی در بالا بردن هوشیاری دارد، و پروتئین‌هایی با کیفیت بالا – مثل پروتئین موجود در تخم‌مرغ – نیز مهم هستند. به هر حال غذاهای متنوع زیادی وجود دارند که می‌توانند انرژی‌تان را در طول روز بالا نگه دارند.

۳. آب بنوشید

کم شدن آب بدن، انرژی بسیار زیادی از جسم می‌کشد. این می‌تواند باعث خستگی، گیجی، ضربان بالای نامنظم قلب و ضعف شود.

علائم بالا به این خاطر است که بیش از ۶۰ درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است. علاوه بر روان کردن حرکت مفاصل و آبی که بر اثر دفع از بدن خارج می‌شود، گردش خون از آب برای انتقال موادی مثل اکسیژن و کربوهیدرات‌ها به قسمت‌های مختلف بدن، مثل مغز استفاده می‌کند.

۴. در اینترنت، حیوانات ملوس و بامزه را تماشا کنید

برخی‌ها فکر می‌کنند نوازش موی بدن گربه‌ها، سرحال‌شان می‌کند و مانع خواب آلودگی‌شان می‌شود. (پژوهشی در سال ۲۰۱۲ دریافت که تماشای ویدئوهای حیوانات بامزه هم می‌تواند همان تاثیر را داشته باشد.)

مطالعه‌ی منتشر شده در ژوئن ۲۰۱۵ که در آن ۷۰۰۰ هوادار و مخاطب ویدئوی گربه‌ها پرسش کاوی شده‌اند، نشان می‌دهد تماشای ویدئوهای اینترنتی گربه‌ها سطح انرژی را بالا می‌برد، حس خوبی را القا می‌کند و احساسات بد را به حداقل می‌رساند.

۵. بیرون بروید

اگر در محل کارتان خسته و بی‌رمق می‌شوید، قدم زدنی کوتاه زیر نور‌خورشید می‌تواند تمام چیزی باشد که برای تجدید قوا نیاز دارید. مطالعات نشان می‌دهند قرار‌گرفتن در معرض نور آبی– نوعی نور مرئی که از منابع‌ طبیعی مثل خورشید و منابع مصنوعی مثل تلویزیون‌ها، لپ تاپ‌ها، تلفن‌های کوچک و نور ال‌ای دی‌ها می‌آید- فورا هوشیاری و عملکرد را بهبود می‌بخشد.

اما برای سرحالی روزانه، به چیزی بیش از یک صفحه‌ی درخشان نیاز داریم ‌(که می‌تواند در خواب شبانه‌مان اختلال ایجاد کند و ما را بیش از حد بیدار نگه دارد). زیرا مقداری نور خورشید ایده‌آل است، اما نورهای داخلی کم‌ سوتر برای ممانعت از چرت زدن پشت میز کار، کافی نیستند.

۶. نفس عمیق بکشید

کارمندان آرام و خونسرد، کارائی بیش‌تری دارند. تنفس عمیق، اکسیژن بیش‌تری به قسمت‌های مختلف بدن می‌رساند، که می‌تواند قدم زدنیان را بالا ببرد و به حالات درونی‌تان کمک کند.

تنفس عمیق هم‌چنین استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد که در نتیجه به بالا بردن سیستم ایمنی کمک می‌کند، و شما را سالم و قوی نگه می‌دارد. اما باید تمرین کنید تا بتوانید سینه را کاملا از هوا پر کنید تا به مزایای آن دست یابید. همین الان چند بار تمرین کنید.

۷. به موسیقی گوش دهید

عادت به گوش کردن آهنگ‌های مورد علاقه، باعث ترشح مواد شیمیایی در مغز می‌شود که حس خوبی می‌دهد و سرحال‌تان می‌کند.

مطالعه‌ی ۲۰۱۱ نشان داد زمانی که افراد ۱۵‌دقیقه به موسیقی گوش می‌کنند، مغزشان دوپامین بیش‌تری ترشح می‌کند، ماده‌ی شیمیایی مغز که عامل لذت است. آهنگ‌های مورد علاقه‌تان هم مواد شیمیایی مثل سروتونین و اکسی‌توسین را فعال می‌کنند.

۸. آدامس بجوید

به نظر اگر دهان مدام بجنبد، مغز هم هوشیار می‌ماند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که جویدن آدامس ممکن است روش موثری در کاهش کسالت روزانه باشد، شاید به این خاطر است که عمل جویدن به نوعی گردش و فعالیت نواحی مشخصی از مغز را بالا می‌برد.

هم‌چنین مطالعات اخیر نشان داده‌اند جویدن آدامس می‌تواند به تمرکز افراد در امتحانات، کاهش اضطراب و بالا بردن درک‌شان در هنگام خواندن مطالب کمک‌ کند. فقط مراقب باشید وقتی اطراف همکاران‌تان هستید، صدای جویدن آدامس‌تان به گوش‌شان نرسد!

۹. حرکات موزون کنید یا به پیاده روی سریع بروید

حرکات موزون سریع و کوتاه، یا بالا و پائین رفتن سریع از پله‌های آپارتمان، روشی عالی برای بیدار نگه‌داشتن شما است. مطالعه‌ای نشان داده است زمانی که شرکت‌کنندگان “در بالاترین سطح خواب آلودگی‌شان ورزش کرده‌اند، خستگی ذهنی‌شان کاهش یافته است.”

بیدار شدن و حرکت کردن نیز اندورفین را به جریان می‌اندازد. این انتقال دهنده‌های عصبی که احساس خوبی را القاء می‌کنند، به رهایی از استرس و خستگی کمک می‌کنند و حس رضایت را بالا می‌برند.

۱۰. طولانی مدت خیره نشوید

تماشای چیزی مثل صفحه‌ی رایانه برای طولانی مدت می‌تواند به چشم‌ها آسیب برساند و موجب شود برای باز نگه‌داشتن چشم‌های‌تان تقلا کنید.

حدود ۹۵‌درصد از امریکائی‌ها در خطر سندروم تصاویر مجازی رایانه‌ای هستند. این مدت زمان خیره شدن به صفحه می‌تواند باعث سوزش و خشکی چشم، خستگی چشم، تاری دید و دوبینی، سردرد و درد در شانه و گردن شود.

شما می‌توانید خطر آسیب به چشم‌ها را با کاهش خیره شدن به صفحه، به روز کردن صفحه‌ی رایانه با یک ال سی دی جدید، پلک زدن متناوب، اصلاح وضعیت نشستن و هر ۲۰ دقیقه یک بار خیره شدن به دوردست، به حداقل برسانید.