۰ نفر

پیش‎بینی طول عمر با اندازه دور کمر

۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۳۲
کد خبر: 190267
پیش‎بینی طول عمر با اندازه دور کمر

مطالعه جدید نشان می دهد افزایش اندازه دور کمر می تواند ریسک مرگ زودهنگام را افزایش دهد.

محققان عنوان می کنند با وجود افزایش اندازه دور کمر ریسک مرگ زودهنگام افزایش می یابد و این درحالیست که حتی ممکن است شاخص توده بدنی فرد وزن سالمی را نشان دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، محققان دریافتند افرادی که دارای چربی اضافی در قسمت میانی بدن شان هستند اما دارای شاخص بدنی عادی نیز هستند، در مقایسه با افرادی که چربی بدن شان در قسمت های دیگر بدن پخش شده است، ۲۲ درصد بیشتر در معرض ریسک مرگ قرار دارند.

مطالعه همچنین نشان می دهد ریسک مرگ ناشی از مشکلات قلبی ۲۵ درصد در افراد دارای چاقی میانی و شاخص توده بدنی عادی نسبت به دیگران بیشتر است. این ریسک برای افراد دارای چاقی میانی و BMI در حد چاقی، ۵۶ درصد بیشتر است.

در این مطالعه، محققان ۴۳ هزار شرکت کننده در نظرسنجی انجام شده در انگلستان و اسکاتلند را مورد بررسی قرار دادند. شاخص توده بدنی و اندازه دورکمر هر فرد در طول ۱۰ سال از لحاظ سابقه سلامت شان مقایسه شد.

به گفته امانوئل استاماتاکیس، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه سیدنی استرالیا، ریسک ناشی از شکم بزرگ برای زنان و مردان یکسان است.

وی در ادامه می افزاید: «چربی اضافی در اطراف شکم و کمر با مقاومت انسولین، کلسترول بالا و افزایش التهاب مرتبط است. همه اینها از فاکتورهای پرخطر بیماری قلبی هستند.»