۰ نفر

کمبود پروتئین وعوارض آن؟

۲۰ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۰۰
کد خبر: 175479
 کمبود پروتئین وعوارض آن؟

بیشترمردم جهان به میزان کافی پروتئین مصرف نمی‌کنند. در مقابل، افرادی نیز فکر می‌کنند هرچه بیشتر پروتئین مصرف کنند، به بدن و سلامت خود لطف می‌کنند. اما باید به این نکته اشاره داشت که هر دو حالت خوب نیستند...

 هر فردی دارای سقفی برای دریافت مصرف پروتئین است. این سقف با توجه به قد و وزن متفاوت است، اما بیشتر مردم می‌توانند در بیشترین حالت ۳۰ تا ۴۲ گرم پروتئین درهر وعده مصرف کنند. میزان بیش از اندازه پروتئین سودی ندارد زیرا بدن توانایی استفاده از آن را برای ساخت و ترمیم عضله نداشته و از این رو، پروتئین اضافی در قالب چربی ذخیره می‌شود.مصرف میزان مناسب پروتئین به عوامل بسیاری وابسته است که از آن جمله می‌توان به سطوح فعالیت، سن، توده عضلانی، و وضعیت فعلی سلامت اشاره کرد. مشورت با یک متخصص می‌تواند میزان مصرف پروتئین شما را مشخص کند.

ضعف عضلانی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، افراد مسن ممکن است شرایطی به نام ضعف ماهیچه را تجربه کنند که شامل از دست دادن طبیعی توده عضلانی به واسطه افزایش سن است. آنها ممکن است در صورت عدم دریافت پروتئین کافی از رژیم غذایی روزانه خود شاهد از دست دادن هرچه بیشتر عضله باشند.

کاهش وزن

دو نوع مختلف از کمبود پروتئین وجود دارند: کواشیورکور زمانی رخ می‌دهد که فرد پروتئین بسیار کم، اما کالری کافی مصرف می‌کند، و ماراسموس زمانی رخ می‌دهد که هم مصرف پروتئین و هم کالری بسیار پایین است. اگر به میزان کافی پروتئین مصرف نکنید، احتمالا به معنای آن است که کالری کافی مصرف نمی‌کنید، یک رژیم غذایی ناسالم و عجیب را دنبال می‌کنید، یا عدم تعادل گوارشی دارید. اگر کالری بسیار اندک مصرف کنید، بدن شما از پروتئین مصرفی برای کسب انرژی به جای عضله سازی استفاده می‌کند. در مقابل، برخی افراد ممکن است دچار اضافه وزن شوند، زیرا بدن در واکنش به کمبود سوخت برای تولید انرژی آهنگ سوخت و ساز را کند می‌سازد.

آنمی

اگر بدن به میزان کافی پروتئین دریافت نکند، شما مستعد کمبود ویتامین B۱۲ و فولات هستید که می‌تواند به آنمی یا کم خونی شرایطی که بدن به میزان کافی گلبول قرمز تولید نمی‌کند،منجر شود. این شرایط می‌تواند فشار خون پایین و خستگی را نیز به همراه داشته باشد.