۰ نفر

انسان یک گام به کشف اکسیر جوانی نزدیکتر شد

۱۲ دی ۱۳۹۵، ۲:۳۴
کد خبر: 167875
انسان یک گام به کشف اکسیر جوانی نزدیکتر شد

دانشمندان یک گام به کشف اکسیر جوانی در انسان‌ها نزدیکتر شدند.

به گزارش دیلی میل، این دارو قبلا به موش‌های مسن کمک کرده بود تا مجددا موهای آنها رشد کند، سریع‌تر بدوند و بیشتر عمر کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، عملکرد این دارو به گونه‌ای است که سلول‌های موجود در بافت پوست که به طور طبیعی و با بالا رفتن سن موشها انباشته می‌شوند را از بین می‌برد.

این سلول‌های پیر که قادر به تکثیر خود نبوده و از رشد بافت جلوگیری می‌کنند در انسان‌ها نیز یافت شده‌اند.

بسیاری از مطالعات اخیر بر روی از بین بردن سلول‌های پیر که می‌تواند اثرات پیری بر روی بدن داشته باشد متمرکز شده‌اند.

اعتقاد دانشمندان بر این است ترشح طولانی مدت پروتئین‌ها توسط این سلول‌های پیر، سلول‌های همسایه را نیز در خاموشی دائمی فرو برده که این امر می‌تواند به وخیم شدن شرایط اندام‌ها منجر شود.

محققان در کلینیک مایو در روچستر، مینه سوتا، در اوایل سال جاری دریافتند که از بین بردن آنها به جوندگان مسن کمک می‌کند تا 25 درصد طولانی‌تر زندگی کنند.

اگر چه روند پیری می‌تواند از طریق دارو متوقف شود اما هنوز مشخص نیست که می‌تواند از بیماری‌های مربوط به سن مانند آرتریت و زوال عقل جلوگیری کند.

اما دکتر پیتر د کیزر، از مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس، هلند، گفت که تحقیقات بیشتری برای پیدا کردن یک روش درمانی کامل مورد نیاز است.

یک درمان کامل ضد پیری نه تنها سلول‌های پیر را از بین می‌برد، بلکه باعث شروع دوباره جوان سازی بافت با تحریک سلولهای بنیادی مجاور می‌شود.

با وجود اینکه داروهای ضد پیری در حال آزمایش شدن هستند، هیچ کدام از آنها هنوز بر روی انسان‌ها امن تلقی نشده‌اند.

دلیل آن این است که آنها مسیرهایی را هدف قرار می‌دهند که توسط سلول‌های غیر مسن و جوان بیان شده‌اند.

دکتر د کیزر هشدار داد که این مسیرها نقش مهمی در بهبود زخم بازی کرده و از بین بردن آنها در زمان اشتباه می‌تواند خطر عفونت‌های پوستی را افزایش دهد.

با این وجود محققان همچنان به دنبال درمان‌های ضد پیری قابل اجرا که می‌تواند آسیب‌های مرتبط با سن را خنثی کند بوده و معتقدند که یک گام به یافتن این درمان‌ها نزدیکتر شده‌اند.

این پژوهش در مجله Trends in Molecule Medicine به چاپ رسیده است.