۰ نفر

سلول‌های بنیادی به کمک بیماران دیابتی می‌آیند

تأثیر افزایش آهن در بدن و خطر ابتلا به دیابت

۳ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۲۴
کد خبر: 166091
تأثیر افزایش آهن در بدن و خطر ابتلا به دیابت

متخصص غدد و داخلی با اشاره به اینکه محققان معتقدند افزایش آهن در بدن و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به ویژه در مردان با یکدیگر مرتبط است گفت: در آینده نزدیک با کمک سلول‌های بنیادی می‌توان کمک عمده‌ای به بیماران دیابتی کرد.

مهران زمان‌زاده، در ارتباط با دیابت و میزان ‌آهن در بدن، اظهار داشت: محققان معتقدند افزایش سطح آهن در بدن می‌تواند به شیوع و بروز دیابت نوع 2 کمک کند و این مسأله در مردان بیشتر حائز اهمیت است چرا که بدنشان به تجمع ‌آهن تمایل بیشتری دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی افزود: وضعیت قند خون در حالت پیش‌دیابت بیشترین ارتباط را با ذخیره آهن و بروز اختلال در متابولیسم گلوکز در بدن دارد. بر این اساس مقدار آهن ذخیره شده در بدن می‌تواند به پیش‌بینی خطر ابتلا به دیابت 2 کمک کند.

متخصص غدد و داخلی تصریح کرد: عادات غذایی ناسالم که با ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط هستند می‌توانند آهن تغذیه‌ای بیشتری را وارد بدن کنند و عوارضی در فرد بروز یابد.

زمان‌زاده ادامه داد: دیابت بیماری بسیار شایعی است با شیوع 6 تا 8 درصد در جامعه است و این بیماری دو تیپ یک و دو دارد که دیابت نوع یک معمولاً از سن پایین و در دوران کودکی شروع می‌شود.

وی افزود: دیابت نوع یک نوعی اختلال سیستم ایمنی به حساب می‌آید و وقوع آن نامشخص است. همچنین در این بیماری ناگهان لوزالمعده دیگر انسولین ترشح نمی‌کند و قند خون بالا می‌رود. در نتیجه فرد باید شروع به تزریق انسولین کند.

متخصص غدد و داخلی تصریح کرد: البته در آینده نزدیک پیوند سلول‌های بنیادی امکانپذیر خواهد شد و با انجام آن بیماران دیگر نیاز به تزریق انسولین نخواهند داشت اما باید دقت داشت که تنها افرادی کاندید پیوند خواهند بود که قندشان را به خوبی کنترل کرده و دچار عارضه نشده‌اند.

زمان‌زاده خاطرنشان کرد: دیابت نوع 2 نیز حدود 90 درصد از موارد دیابت را به خود اختصاص می‌دهد و اغلب از سنین 40 تا 45 سالگی آغاز می‌شود همچنین این بیماری زمینه ارثی داشته و با اضافه وزن و چاقی در ارتباط است. لذا برای ابتلا از آن افراد باید وزن خود را متعادل نگه داشته و به صورت روزانه ورزش کنند.