۰ نفر

ساده‌ترین روش برای پیشگیری از پوسیدگی از دندان

۱ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۴۶
کد خبر: 165749
ساده‌ترین روش برای پیشگیری از پوسیدگی از دندان

مراقبت از دندان‌ها شامل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بطور کامل و روزانه و مراجعه منظم به دندان پزشک برای بررسی دندان‌ها لازم است.

یک دکتر دندانپزشک، گفت: حالت ایده ال این است که هر کسی دندان هایش را بعد از هر وعده غذایی اصلی یا میان وعده مسواک بزند. اما هدف عملی‌تر، مسواک زدن حداقل دو بار در روز به هنگام صبح و قبل از رفتن به بستر و کشیدن نخ دندان حداقل یک بار در روز است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی تاکید کرد: کلید داشتن عادات خوب مراقبت از دندان، آموزش آن از دوران کودکی است. کودکان خودتان را به مسواک زدن منظم، حتی قبل از درآمدن کامل دندان ها عادت دهید. مواد خوراکی مانند آب نبات، مغزهای گیاهی پوشیده شده با شکلات، غلات خشک و میوه‌های خشک شده به دندان‌های شما می چسبند. بنابراین سعی کنید در عرض ۲۰ دقیقه پس از مصرف آنها دندان ها را مسواک بزنید.

وی خاطر بیان کرد: همچنین برای دانش آموزان استفاده از دهان شویه فواید بسیاری دارد و این می تواند شامل تمامی افراد و نه تنها فقط دانش آموزان مدرسه‌ای باشد. باید برای استفاده از دهان شویه ابتدا مسواک زد. زیرا مسواک زدن غذاها و پلاک‌های میکروبی را از سطح دندان‌ها و لثه‌ها برمی‌دارد و سطح آنها را آماده پذیرش مواد دهان شویه می‌کند.

این پزشک ادامه داد: همچنین می توانید مقدار کافی از دهان شویه را مطابق دستوری که روی بطری نوشته شده یا به این صورت که مقداری از آن را درون درب بطری دهان شویه ریخته و در دهان بریزید. سپس این مقدار از دهان شویه را در دهانتان با فشار بچرخانید تا با تمام سطوح دندان ها و لثه ها و سطوح بین دندانی تماس یابد. سپس بعد از ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه باقیمانده دهان شویه را بیرون بریزید.

وی افزود: یکی از مواردی که اکثرا افراد به آن توجه نمی کنند این است که باید پس از مصرف دهان شویه حداقل به مدت نیم ساعت دهانتان را نشویید، غذا نخورید و مایعات ننوشید. این هم فراموش نشود که از چه نوع دهان شویه ای استفاده می کنید.

نشاط تصریح کرد: برای مثال یک دهان شویه نامرغوب، دهان شویه کلرهگزیدین است که استفاده از این دهان شویه در زمان کوتاه مشکلی برای دهان و دندان هایتان ایجاد نخواهد کرد. ولی در بلند مدت باعث پدید آمدن رنگ قهوه ای روی دندان ها و پرکردگی‌های هم رنگ دندان ها و همچنین مخاط دهان و زبان شما می شود.

وی اضافه کرد: برای اینکه به سلامت دندان‌هایتان کمک کنید، از مسواک‌های ارزان قیمت نامرغوب زبر استفاده نکنید. زیرا مسواک زبر از جمله محصولات بهداشتی دهان و دندان است که باید از جا مسواکی منزلتان دور بیندازید. مسواک زبر مخصوصا برای افراد سیگاری توصیه نمی‌شود. زیرا الیاف زبر آن باعث سایش و حساسیت دندان و تحریک لثه می شود.

نشاط در پایان افزود: همچنین از خلال دندان استفاده نکنید. زیرا خلال دندان وسیله مناسبی برای تمیز کردن فاصله بین دندان‌ها نیست و به جای آن از نخ دندان استفاده کنید. به این نکته هم توجه داشته باشید که دندان‌های افراد سیگاری به مرور فاسد می‌شوند.