۰ نفر

تعرفه سلامت برمبنای قانون برنامه پنجم توسعه تغییر کرد

۲۵ آذر ۱۳۹۵، ۰:۴۰
کد خبر: 164462
تعرفه سلامت برمبنای قانون برنامه پنجم توسعه تغییر کرد

وزیر بهداشت با حضور در یک برنامه تلویزیونی، یه برخی انتقادها به طرح تحول نظام سلامت پاسخ داد.

 دکتر حسن هاشمی ضمن حضور در برنامه تلویزیونی ثریا در خصوص برخی انتقادات وارد شده به طرح تحول نظام سلامت در زمینه افزایش دو و نیم برابری تعرفه ها اظهار کرد: طبق بند ه ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه تعرفه های درمانی باید هر سال بازنگری شود، در حالی که این اتفاق حدود ۲۳ سال بود که صورت نگرفته بود. مبنای پرداخت ها نیز کتابی بود که در یکی از ایالت های آمریکا تدوین شده بود. افزایش تعرفه ها در شورای عالی بیمه تصویب شد و به موجب آن 2000 خدمت جدید صاحب تعرفه شدند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود : بین رشته های پزشکی نابرابری وجود داشت و نسبت تعرفه ها در برخی از آنها ۱۱ به ۱ بود که علی رغم دو نوبت بازنگری تعرفه‌ها، همچنان نتوانستیم به طور کامل آنها را اصلاح کنیم اما در عین حال این نسبت به 5.5 به 1 در بعضی رشته ها کاهش یافت.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در ۲۳ ساله گذشته اعمال جراحی وجود داشت که تعرفه مشخصی نداشتند، این تعرفه‌ها در قالب کار کارشناسی سازمان‌های بیمه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت تصویب شد.

هاشمی در ادامه سخنان خود بیان کرد: پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، هزینه ی تخت بیمارستانی در بیمارستانهای دولتی ۴۵ هزار تومان بود که این رقم در حال حاضر به ۱۳۳ هزار تومان رسیده است. در شهر تهران کدام تخت در مسافرخانه ها هزینه ای معادل ۴۵ هزار تومان دارد؟ این در صورتی است که باید خدمات هم به بیمار ارائه شود.

وی افزود: در طول بیست سالی که بیمارستان‌ها به‌طور خودگردان اداره می‌شدند تراز مالی آنها منفی بود و ۵۷۰ بیمارستان کشور در معرض ورشکستگی قرار داشتند.

وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: پیش از افزایش تعرفه ها، هزینه جراحی لوزه 18500 تومان بود که امروز هزینه آژانس هم نمی‌شود، اما در حال حاضر تعرفه این جراحی به ۶۶ هزار تومان رسیده است.

وی ضمن اشاره به افزایش 120درصدی تعرفه های جراحی و 35 درصدی ویزیت، بیان کرد: به مدت ۴ سال تمام ضریب های جراحی ثابت مانده بود، لذا دولت تصمیم گرفت به جای افزایش ۳۵ درصدی و افزودن سالیانه ۲0 درصد به آن، این اقدام را انجام دهد.

هاشمی با بیان اینکه بخشی از زیرمیزی هایی که پیشتر گرفته می شود به خاطر چشم بستن دولت و مجلس روی این موضوع بود ادامه داد: دولت ها به طور متوسط در تمام طول عمر خود 1600 تا 1700 تخت بیمارستانی ایجاد می‌کردند اما این دولت تا امروز ۱۲ هزار تخت ایجاد کرده و قول داده است تا پایان دولت ۲۱ هزار تخت دیگر راه اندازی کند.