۰ نفر

اثرات مثبت کاهش وزن که هیچکس به شما نمی‌گوید

۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۰:۲۲
کد خبر: 151792
اثرات مثبت کاهش وزن که هیچکس به شما نمی‌گوید

کاهش وزن چیزی بیشتر از بهانه‌ای برای خرید لباس‌های نو به شما می‌دهد. از دست دادن فقط ۵ تا ۱۰% از وزن بدن‌تان می‌تواند سلامت کلی‌تان را بهبود ببخشد و ریسک بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش دهد. اما باید درباره اثرات کاهش وزن در هر سن و هر وزنی چیزهای مهمی بدانید. در این نوشتار با ما همراه باشید.

دکتر آدام تسای پزشک کایسر پرماننت کلورادو و سخنگوی انجمن پیشگیری و درمان چاقی می‌گوید اما این ریزش ناخواسته‌ی وزن می‌تواند اثرات کم‌‌تر واضحی هم داشته باشد، که همیشه اثرات بهتری نیستند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بازده، در این‌جا اثرات کاهش وزن (خوب یا بد) را که عموما از کسی نخواهید شنید ذکر می‌کنیم.

 ۱. سطح انرژی‌تان به سرعت بالا می‌رود

اغلب نخستین چیزی که کسانی که وزن کم می‌کنند متوجه خواهند شد یک تقویت انرژی زیاد است. چرا؟ دکتر تسای می‌گوید وقتی وزن کم‌تری را حمل می‌کنید برای گذراندن روز‌تان انرژی کم‌تری مصرف می‌کنید. کاهش وزن همچنین بهره‌وری اکسیژن را بهبود می‌بخشد، بنابراین وقتی از پله‌ها بالا می‌روید یا با فشار برای سوار شدن به اتوبوس پیش می‌روید به راحتی نفس کم نخواهید آورد.

۲. حافظه‌ی‌تان بهبود می‌یابد

در یک مطالعه‌ی سوئدی در ۲۰۱۳، خانم‌های مسن در تست‌های حافظه بعد از شش ماه دنبال کردن یک برنامه‌ی کاهش وزن نمره‌ی بهتری گرفتند. اسکن‌های مغزی در طول فرآیند رمزگذاری(وقتی خاطرات تشکیل می‌شوند) افزایش و در طول بازیابی خاطرات فعالیت کمتری را نشان دادند، که حاکی از بهره‌وری به‌خاطر آوردن بیشتر است. مولف این تحقیق دکتر آندریاس پترسون در یک نشریه مطبوعاتی گفت، “فعالیت مغزی تغییریافته پس از کاهش وزن نشان می‌دهد که هنگام ذخیره‌ی خاطرات جدید مغز فعال‌تر می‌شود و بنابراین منابع مغزی کم‌تری برای یادآوری اطلاعات ذخیره شده نیاز دارد. تحقیق قبلی چاقی را به حافظه‌ی ضعیف ربط داده است، به خصوص در زنان گلابی شکل که میزان کیلوگرم وزن بیشتری را اطراف کفل‌های‌شان حمل می‌کنند.

 ۳. رابطه‌ی‌تان به آزمایش گذاشته خواهد شد

کاهش وزن می‌تواند به شما احساس جذابیت بیشتری ببخشد، اما هیکل ترکه‌ای شما- و آن اعتمادبه‌نفس تازه به‌دست آمده- لزوما رابطه‌ی شما را با همسرتان تحکیم نخواهد بخشید. در یک مطالعه‌ی ۲۰۱۳ از دانشگاه دولتی کارولینای شمالی، محققان دریافتند که هرچند کاهش ۲۷ کیلوگرم یا بیشتر در دو سال یا کم‌تر معمولا روابط زوجین را بهبود می‌بخشد، گاها باعث حسادت یا احساس تهدید شریک زندگی شخص رژیم گرفته می‌شود. چرا؟ دکتر گالی سالتز، کمک سردبیر مجله‌ی روانشناسی هلث می‌گوید تغییر شکل اندام‌تان ممکن است طرف مقابل‌تان را به مداقه‌ی انتخاب‌های سلامتی خودش وا دارد. مشکل دیگر: شریک زندگی‌تان ممکن است درباره‌ی این که ممکن است شخصیت‌تان تغییر کند نگران شود. دکتر سالتز می‌گوید، “احساس بهتر، جذاب‌تر، یا معتمد به نفس‌تر کردن شما ممکن است موازنه‌ی رابطه را به هم بزند. آنها می‌ترسند که هویت‌شان به عنوان شخص معتمدبه‌نفس‌تر یا بالا دست را از دست بدهند. بسیاری از این چالش‌ها می‌تواند در مورد دوستی‌ها نیز صدق کند.

۴. خطر ابتلا به سرطان‌ در شما کم‌تر خواهد شد

دکتر تسای می‌گوید می‌دانید که سیگار کشیدن، بودن در معرض نور خورشید، و تشعشعات می‌تواند موجب سرطان شود، اما چاقی نیز با چند نوع سرطان در ارتباط است. اضافه‌وزن داشتن باعث التهاب می‌شود که باعث تغییرات سلولی در بدن می‌شود. طبق یک مطالعه‌ی ۲۰۱۲ در رابطه با زنان یائسه که در ژورنال تحقیقات سرطان چاپ شده است، با وجود این، سطوح خطرناکِ التهاب را می‌توان با کاهش فقط ۵% از وزن بدن‌تان کاهش داد. و در یک مطالعه‌ی ۲۰۱۴ چاپ شده در تحقیقات چاقی دریافتند که مردان چاقی که جراحی چاقی انجام داده‌اند ریسک ابتلا به سرطان را در باقی سال‌ها تقریبا به همان اندازه‌ی آدم‌های دارای وزن متعادل کاهش داده‌اند.

 ۵. اگر قبلا افسرده بوده‌اید، این امر ممکن است تغییر نکند

آیا اضافه وزن داشتن شما را افسرده می‌کند- یا افسرده بودن به افزایش وزن می‌انجامد؟ دکتر تسای می‌گوید همیشه امکان آن نیست که بگوییم کدام‌یک اول اتفاق می‌افتد. و در حالی که بیشتر آدم‌ها بعد از کاهش وزن احساس شادتری دارند، این درمان همه‌ی دردها نیست. او می‌گوید “برای درصد کم‌تری از آدم‌ها، حتی بعد از کم کردن ۴۵ کیلوگرم اخلاق تغییری نخواهد کرد. دکتر سالتز می‌گوید این ممکن است به خاطر آن باشد که کاهش وزن به مشکلات اساسی که ممکن است داشته باشید نمی‌پردازد.

 ۶. غذاها ممکن است برایتان طعم دیگری بدهند

کم کردنِ زیاد وزن در مدتی کوتاه ممکن است غدد چشایی‌تان را تغییر دهد. در یک مطالعه‌ی دانشگاه ایالتی استنفورد آشکار شد که پس از جراحی چاقی، ۸۷% بیماران تغییر در حس چشایی خود را گزارش دادند. حدود نیمی گفتند که غذا مزه‌ی تندتری داشته، در حالی که نیمی دیگر گفتند غذا مزه‌ی ملایم‌تری پیدا کرده است. نتیجه: آن‌هایی که غذا در نظرشان طعم ملایمتری پیدا کرده بود پس از جراحی ۲۰% بیشتر از کسانی که گفته بودن طعم غذا تندتر شده است در طول سه ماه وزن کم کرده بودند. مولفان این مطالعه می‌گویند تحقیقات بیشتری نیاز است تا تعیین کنند چرا تغییر چشایی رخ می‌دهد، اما مطالعه‌ی جدید دیگری نیز به یافته‌های مشابهی دست یافت. در این مطالعه، از درمانگاه سلطنتی لستر در بریتانیا، دریافتند که سه چهارم از بیماران جراحی کاهش وزن پس از عمل‌شان از غذاهای خاصی متنفر شدند؛ بیشتر غذاهایی مثل گوشت و محصولات لبنی.

 ۷. ورزش کردن برای‌تان جالب‌تر خواهد بود

دکتر تسای می‌گوید وقتی وزن اضافه با خود حمل می‌کنید، ورزش کردن می‌تواند از کسی که وزنی طبیعی دارد بیش‌تر باعث آسیب مفاصل و سوزش ریه شود. وقتی شروع می‌کنید به لاغر شدن، از حالت اجباری بودن ورزش کم کم کاسته می‌شود و بر جنبه‌ی سرگرمی آن افزوده می‌شود، یعنی همان تجربه‌ی انرژی‌زایی که باید باشد. به علاوه، سبک‌تر بودن شما را سریع‌تر و قوی‌تر می‌کند. مثلا، دویدن را در نظر بگیرید: عموما عقیده بر این است که در ازای هر کیلوگرم کاهش وزن، یک قهرمان می‌تواند از مدت زمانی که طول می‌کشد یک مایل را بدود ۲ ثانیه بکاهد.

 ۸. استخوان‌های‌تان ممکن است تغییر کنند

آیا تا به حال شنیده‌اید که وزن کم کردن استخوان‌های‌تان را ضعیف می‌کند؟ در حالی که این حرف که کاهش وزن به کاهش استحکام استخوان مرتبط است درست است، این تنها در صورتی یک مشکل بزرگ است که دچار کمبود وزن شوید یا یک رژیم غذایی ناسالم را به کار ببندید، و بنیاد ملی پوکی استخوان می‌گوید که مزایای کاهش وزن معمولا بر خطرات آن برتری دارد. اضافه وزن می‌تواند استخوان‌های‌تان را قوی‌تر کند(مجبورند که قوی‌تر باشند، چون باید وزن بیشتری را حمل کنند) اما به مفاصل نیز آسیب می‌زند. و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بالاخص چربی احشایی دور شکم برای استخوان‌ها مضر است، هم برای زنان و هم برای مردان. طبق خلاصه‌ای که در مجله‌ی آکادمی امریکایی جراحان ارتوپدی در ۲۰۱۳ به چاپ رسید کاهش وزن می‌تواند کمک‌کننده باشد و نشانه‌های آرتروز را کاهش دهد.

 ۹. احتمالا وقت کم‌تری را صرف مراقبت‌های پزشکی خواهید کرد

 طبق مطالعه‌ای که در ۲۰۰۹ در مجله‌ی امور بهداشتی چاپ شد آدم‌های دارای وزن معمولی نسبت به کسانی که اضافه وزن دارند پول کم‌تری صرف صورت‌حساب‌ها و هزینه‌های پزشکی می‌کنند. بخصوص، محققان دریافتند آدم‌های چاق ۱۴۲۹ دلار – ۴۲%- بیشتر از آدم‌های دارای وزن معمولی پول خرج می‌کنند، که بیشترِ آن صرف داروهای تجویز شده‌ی مورد نیاز برای کنترل بیماری‌های مزمن می‌شود. و در گزارشی در سال ۲۰۱۴ درمورد ساکنان میشیگان دریافتند که بهایای مراقبت پزشکی سالانه برای آدم‌هایی که بیش از حد چاق بودند ۹۰% از آن افرادی که وزن معمولی داشتند بیشتر است.

در اخبار مرتبط ناراحت‌کننده اما درست، وقتی وزن کم می‌کنید ممکن است متوجه چیز دیگری هم بشوید: پزشک‌ها(که سوگیری‌شان در قبال بیماران چاق ثابت شده است) ممکن است با شما رفتار بهتری داشته باشند.

 ۱۰. ممکن است ترفیع حقوق بگیرید

فقط پزشک‌ها نیستند که ممکن است پس از کاهش وزن با شما بهتر رفتار کنند؛ این احتمال در مورد کارفرمای‌تان هم وجود دارد. مطالعات نشان داده‌اند که آدم‌های چاق پول کم‌تری از کارکنان دارای وزن معمولی در می‌آورند، به خصوص در بین زنان. در واقع، در یک مطالعه‌ که در ۲۰۰۴ در اقتصاد بهداشت و درمان چاپ شد دریافتند که میانگین حقوق دریافتی برای یک کارمند چاق حدود ۲.۵% از حقوق یک کارمند لاغرتر کم‌تر است. طبق یک مطالعه‌ی بریتانیایی در ۲۰۱۴ کاهش وزن تا یک حدِ متناسب ممکن است برای‌تان پیشنهادات شغلی بیشتری هم به همراه داشته باشد.

 ۱۱. ممکن است بتوانید داروهای‌تان را دور بریزید

حفظ یک وزن متناسب می‌تواند از شما در برابر دیابت و بیماری‌ قلبی محافظت کند- اما اگر درحال‌حاضر اضافه وزن دارید و از این بیماری رنج می‌برید چه؟ خبر خوب: باز هم لاغر کردن می‌تواند کمک‌کننده باشد. دکتر تسای می‌گوید “این شرایط لزوما از میان نخواهند رفت، اما شما ممکن است بتوانید علائم بیماری و مقداری دارویی که می‌خورید را کاهش دهید.”

به عنوان مثال ممکن است بتوانید داروهای کلسترول و فشار خون کم‌تری مصرف کنید، یا یاد بگیرید دیابت نوع۲ تان را بدون تزریق‌های روزانه کنترل کنید. مطالعات همچنین نشان می‌دهند که کاهش وزن ممکن است به شما اجازه دهد بیماری‌های مزمنی مثل آسم و سوزش معده را هم بدون دارو(یا با داروی کم‌تر) کنترل کنید. در اخبار مرتبط ناراحت‌کننده اما درست، وقتی وزن کم می‌کنید ممکن است متوجه چیز دیگری هم بشوید: پزشک‌ها(که سوگیری‌شان در قبال بیماران چاق ثابت شده است) نیز ممکن است با شما رفتار بهتری داشته باشند.

 ۱۲. پوست‌تان ممکن است دچار افتادگی شود

چیزی که بسیاری از آدم‌ها پس از یک کاهش وزن دراماتیک برای آن آمادگی ندارند پوست شل و افتاده است. این مشکل یک شبه – یا شاید هرگز- بر طرف نخواهد شد و ممکن است احساس ناامیدی از اندام جدیدتان را در شما باقی بگذارد. بعضی‌ها به دنبال روش‌هایی مثل کشیدن پوست صورت، کشیدن پوست پستان، یا کاهش حجم شکم بروند، اما هر جراحی خطراتی دارد و در بسیاری از موارد بیمه این جراحی‌های زیبایی را پوشش نمی‌دهد.

 ۱۳. از اثرات کاهش وزن این است که بیشتر چرت خواهید زد

طبق یک مطالعه‌ی دانشگاه پنسیلوانیا در ۲۰۱۴ آدم‌هایی که حداقل ۵% از وزن بدن‌شان را در طول یک دوره‌ی شش ماه از دست می‌دهند به طور متوسط ۲۲ دقیقه بیشتر از قبل چرت می‌زنند. و در اوایل این سال محققان فنلاندی گزارش دادند که کاهش وزن متوسط به طرز چشمگیری نشانه‌های وقفه‌ی تنفسی در خواب را بهبود می‌بخشد.

دکتر تسای می‌گوید، “کاهش وزن معمولا به این معنی است که چیزهای کم‌تری وجود دارد که به لحاظ فیزیکی راه تنفس‌تان را تنگ کند و بافت نرم کمتری وجود دارد که مجراهای تنفسی بالایی را ببندد.” خواب بهتر همچنین به چربی سوزی کارآمدتر بدن‌تان کمک می‌کند، در نتیجه داشتن یک خواب شب کافی یعنی احتمال خلاص شدن از آن وزن اضافی برای‌تان بیشتر خواهد بود.

۱۴. می‌توانید احتمال بچه دار شدن‌تان را بالا ببرید

اگر تلاش کرده‌اید که باردار شوید، از دست دادن چند کیلوگرم می‌تواند کمک‌کننده باشد. در یک مطالعه‌ی ۲۰۰۹ که در باروری و نازایی چاپ شد دریافتند که چاقی در زنان با ناباروری و سندرم تخمدان پلی کیستیک مرتبط است، و این که هر چه وقتی یک زن چاق می‌شود جوان‌تر باشد، باردار شدن برای او سخت‌تر خواهد بود.

لاغر کردن می‌تواند به حصول اطمینان از این که بارداری سالم و کودک سالمی دارید نیز کمک کند، چون همیشه وزن یک مادر در طول(و حتی پیش از) بارداری با تمام انواع پیامدهای سلامتی برای فرزندانش در ارتباط بوده است.

 ۱۵. سلامت چشم‌تان بهبود پیدا خواهد کرد

متیو مک‌کانه‌هی به مصاحبه‌شوندگان گفت که این کاهش وزن سریع جهت آمادگی برای نقش‌اش به عنوان یک قربانی ایدز در باشگاه خریداران دالاس، باعث شد که قدرت دیدش بهتر شود. این ممکن است نتیجه‌ی محدودیت کالری یا کمبودهای تغذیه‌ای باشد- اما برای بیشتر آدم‌ها کاهش وزن می‌تواند در واقع قدرت بصری آنها را از بیماری‌های مرتبط با چاقی مثل دیابت نوع۲ محافظت کند.

به عنوان مثال در یک مطالعه‌ی ۲۰۱۳ دانشگاه جورجیا دریافتند که درصد چربی بالاترِ بدن با سطوح پایین‌تر آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زاگزانتین در بافت شبکیه مرتبط است. مولفان این مطالعه نوشتند، “نتایج نشان می‌دهند که چاقی ممکن است بر وضعیت تغذیه‌ای شبکیه تاثیر بگذارد. چنین ارتباط‌هایی ممکن است یکی از دلایلی باشد که چاقی بیماری‌های وخیم وابسته‌ به سن را تقویت می‌کند.