۰ نفر

روند هولناک افزایش سالمندی در ایران

۹ مهر ۱۳۹۷، ۲۲:۰۸
کد خبر: 304380
روند هولناک افزایش سالمندی در ایران

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا سال 2050 میلادی شمار جمعیت سالمند ایران به 30 میلیون می رسد که معادل یک سوم جمعیت کشور است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «انوشیروان محسنی بندپی» در جلسه مشترک با رییس صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران افزود: براساس آخرین سرشماری (1395) 9 میلیون و یکصد هزار نفر سالمند داریم که این رقم در سال 2030 میلادی (12 سال دیگر) به 13 میلیون نفر می رسد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد سالمندان از تجربه، مهارت و تخصص برخوردارند و به تامین امنیت غذایی و سلامت نیاز دارند؛ به همین دلیل در شورای عالی ملی سالمندان 2 کارگروه تخصصی با این موضوع ها تشکیل شده است.

وی ادامه داد: سالمندان به لحاظ اجتماعی اقتصادی و جسمانی به حمایت نیاز دارند؛ به همین دلیل با همکاری سازمان بهزیستی گام های موثری در این زمینه برخواهیم داشت.

** نیاز به تکمیل بانک اطلاعات سالمندان

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: باید یک تارنما برای بهره مندی سالمندان از خدمات رفاهی طراحی شود.

وی ادامه داد: بانک اطلاعاتی سالمندان نیز به تکمیل نیاز دارد.

محسنی بندپی همچنین از برگزاری پیمایش ملی سالمندان با همکاری صندوق جمعیت سازمان ملل در ایران خبر داد.

** هشدار درباره شمار سالمندان تنها

رییس صندوق جمعیت سازمان ملل در این جلسه گفت: اکنون 700 میلیون نفر از جمعیت جهان بیش از 60 سال دارند که این رقم در سال 2050 به 2 میلیارد نفر می رسد که معادل 20 درصد جمعیت جهان است.

«لیلا جودان» افزود: سرعت روند سالمندی در ایران همانند سایر کشورهای آسیایی است.

وی ادامه داد: 81 درصد سالمندان ایران با خانواده زندگی می کنند اما شمار جمعیت سالمند تنها در ایران رو به افزایش است.

جودان تصریح کرد: 50 درصد زنان سالمند سرپرست خانوار، تنها زندگی می کنند که نسبت قابل توجهی از آنها جزو سه دهک پایین جامعه به شمار می روند.

وی گفت: اقدام های مناسبی در ایران برای سالمندان انجام شده است اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می توانند با تعامل بیشتر اقدام های موثرتری برای حمایت از سالمندان داشته باشند.

دوشنبه نهم مهرماه مصادف با اول اکتبر، روز جهانی سالمند نام دارد.

سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ میلادی شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان نام نهاد.