۰ نفر

کودکان مشهوراینستاگرامی سفیر فرهنگی می‌شوند

۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۰
کد خبر: 221527
کودکان مشهوراینستاگرامی سفیر فرهنگی می‌شوند

4 هزار کودک پرطرفدار اینستاگرامی تا پایان سال قرار است به عنوان سفیر «سخت کوشی» انتخاب شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، مجری این برنامه وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی است تا کودکانی که پیش‌تر به عنوان سلبریتی‌های مشهور اینستاگرامی شهره بودند به عنوان «سفیران فرهنگی» در فضای مجازی آغاز به کار کنند. آیین سختکوشی تلاش می‌کند با دست به دست کردن تصاویر کودکان پرفالوور اینستاگرامی با لباس مشاغل مختلف مانند رفتگر، نانوا، پزشک و... مهرورزی به تمام مشاغل را در میان مردم نهادینه کند تا دیگر کسی به خاطر کارش شرمنده نشود.

نخستین تصاویر سفیران کوچک سختکوشی به بهانه نمایش بازی‌ها و شیطنت‌های کودکان‌شان راهی صفحات اینستاگرام شد. این، مادران بودند که برای این کار پیشقدم شدند و تصاویر فرزندانشان را در فضای مجازی دست به دست کردند تا آنها علاوه بر داشتن یک صفحه شخصی صاحب چندین هزار فالوور ناقابل هم شوند. حالا اینستاگرام پر است از صفحات مجازی کودکان دو تا 12 ساله‌ای که شمار لایک هایشان به چند هزار می‌رسد. بر اساس برنامه‌ای که توسط وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تدوین شده هر استان باید 100 کودک پرطرفدار اینستاگرامی را برای به یدک کشیدن عنوان سفیر فرهنگی به این وزارتخانه معرفی کند تا آنها با خواست خود هر هفته به میان مشاغل سخت بروند.

هم اکنون حدود 20 سفیر سختکوشی در نقاط مختلف کشور کارشان را آغاز کرده اند؛ کودکان 2 تا 12 ساله‌ای که هر روز قرار است به تعداد آنها افزوده شود. خانواده «سارینا کریمی» کودک دو سال و چهار ماهه یکی از نخستین کسانی هستند که برای انجام این کار پیشقدم شدند. «معصومه بیات مقدم» مادر سارینا کمتر از یک سال است که برای دخترش صفحه عمومی ای در اینستاگرام درست کرده که شمار فالوورهایش به 5 هزار نفر می‌رسد: «قبل از باز کردن این صفحه من عکس‌های دخترم را در صفحه شخصی خودم قرار می‌دادم که این پست‌ها در میان انبوهی از عکس‌ها و متن‌ها گم می‌شد. خیلی از فالوور‌ها و مادرها درخواست کردند از من که این عکس‌ها را جداگانه برایشان بفرستم تا آنها هم در جریان بازی‌ها و کار‌های روزانه سارینا قرار بگیرند. بعد از این درخواست‌ها بود که به فکر ساختن صفحه جداگانه‌ای افتادم.»

بازی‌های پرورش فکری و مونته سوری از بازی‌های مورد علاقه سارینا هستند که مادرش با آپلود کردن تصاویر او در هنگام انجام این بازی‌ها تلاش می‌کند مادران دیگری را هم با خود همراه کند: «بچه‌ها در بازی‌های مونته سوری تلاش می‌کنند تا مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند. تمرین باز و بسته کردن زیپ لباس‌ها هم برای کودکان به نوعی بازی است و هم آموزشی می‌تواند باشد برای پوشیدن لباس هایشان. بازی با حبوبات و ریختن آب از بطری بزرگ به کوچک نیز یکی دیگر از بازی‌های مورد علاقه سارینا است، چراکه انجام حرکات ظریف دست و تمرکز برای بچه‌ها بسیار ضروری است.»

سارینا تاکنون یک کارگر، دکتر، دستفروش و پرستار را از نزدیک دیده و حتی با لباس‌های آنها عکس یادگاری گرفته است: «دخترم پس از اینکه با رفتگر عزیز محله مان عکس گرفت از همه همبازی هایش خواست تا دیگر در کوچه و خیابان آشغال نریزند. اتفاق جالبی که هفته پیش افتاد این بود که رفتگر محله،  سارینا را در حال تذکر به یکی از بچه‌ها دید و خوشحال شد.»

مادر این کودک آشنا شدن با مشاغل مختلف را برای کودکان لازم می‌داند چراکه آنها علاوه بر آموزش نکات لازم بعد‌ها بهتر می‌توانند شغل مناسب‌شان را انتخاب کنند: «سارینا چند بار با معلم‌ها و دکتر‌ها عکس گرفته و الان به من می‌گوید می‌خواهد دکتر شود. قبل از اینکه او سفیر سختکوشی شود از دکتر‌ها و پرستارها می‌ترسید اما الان با همه مشاغل ارتباط برقرار می‌کند.»

هر کدام از سفیر‌های کوچک فرهنگی پرطرفدار به دلایل مختلفی از سوی وزارت رفاه حکم سفیر سختکوشی را دریافت کرده‌اند اما بازی‌های خلاقانه این کودک می‌تواند یکی از مهم‌ترین علت‌های انتخاب او باشد: «دلیل اینکه وزارت رفاه دختر من را انتخاب کرد به نظرم می‌تواند جذابیت‌های کودکانه‌ای باشد که همه کودکان دارند و دلیل بعدی به خاطر بازی‌های خاصی است که او با کمک من انجام می‌دهد. باید بگویم که این آیین هدف دیگری هم دارد و آن فرهنگ‌سازی برای انجام کار خیر و کمک به محرومان است.»

کودک 2 ساله‌ای که 67 هزار فالوور دارد

«کیان خوب سرشت» کودک پرطرفدار دیگری است که عنوان سفیر سختکوشی را در استان ایلام دریافت کرده؛ کودک دو ساله‌ای که شمار فالوور هایش بیش از 67 هزار نفر است.او چند ماه است که به همراه مادرش «فرانک فتاحی پور» صفحه پربازدید اینستاگرامی‌اش را به فعالیت‌های خیرخواهانه گره زده است. مادر کیان زمانی که صفحات پربازدید اینستاگرامی از او خواستند تا عکس پسرش را منتشر کنند به فکر ساختن صفحه‌ای جداگانه برای او افتاده است: «کیان اوایل صفحه‌ای در اینستاگرام نداشت و عکس‌هایش را در صفحه شخصی خودم منتشر می‌کردم. تا اینکه چند ادمین صفحه‌های پرطرفدار اینستاگرامی از من خواستند که عکس پسرم را در صفحات‌شان منتشر کنند که من هم پذیرفتم. بعد از آن به این فکر افتادم که برای کیان صفحه‌ای را باز کنم.»

در این میان مادرانِ سفیرهای کوچک تلاش می‌کنند که این فعالیت‌ها باعث خستگی و کسالت آنها نشود: «کیان بیشتر به خاطر شیطنت هایش و بازیگوشی هایش توانسته مخاطب‌های مجازی را جذب کند.پس از اینکه پسرم به عنوان سفیر سختکوشی منتخب شد او را برای عکاسی به نانوایی و یک بار دیگر میان کارگران پتروشیمی بردیم. زمانی که کیان در کارخانه حاضر شد خیلی از کارگران با دیدن او ذوق زده شدند و با او عکس یادگاری گرفتند.»

 انتخاب 4 هزار کودک پرطرفدار اینستاگرامی به عنوان سفیر فرهنگی

بی نظیر جلالی، مدیرکل فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه به صورت تقریبی هم اکنون 20 کودک پرفالوور اینستاگرامی فعالیت‌شان را به عنوان سفیر فرهنگی آغاز کردند، گفت: این پروژه در مراحل ابتدایی قرار دارد همچنین پیش‌بینی شده تا پایان سال 4 هزار سفیر فرهنگی از میان کودکان پرفالوور استان‌های مختلف برگزیده شوند. هرچند این تعداد کمترین رقمی است که توسط وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی پیش‌بینی شده و شاید تعداد سفیران سختکوشی تا پایان سال به بیش از 4 هزار نفر برسد.

او افزود: در مرحله دوم پروژه ادارات کار و سازمان بهزیستی باید 100 نونهال پرطرفدار اینستاگرامی را به ما معرفی کنند تا پس از بررسی‌های اولیه وزارت کار این کودکان نیز حکم سفیر فرهنگی دریافت کنند.

جلالی با تأکید بر اینکه دورنمای این سازمان وجود یک سفیر فرهنگی در هر خانواده است، بیان کرد: به تازگی چندین کودک حکم سفیر فرهنگی دریافت کرده‌اند و قرار است با پوشیدن لباس همیار پلیس، پارکبان، نانوا و... تصویر خود را در فضای مجازی به همراه شرح حال منتشر کنند.

جلالی با تأکید بر اینکه هم اکنون 700 کودک از سوی ادارات به آنها معرفی شدند و منتظر دریافت حکم سفیر فرهنگی هستند، گفت: مهم‌ترین هدف ما ترویج احترام به مشاغل مختلف، ترویج خیر جمعی و مسئولیت‌پذیری در برابر جامعه است.

او با اشاره به اینکه اصرار داریم فرهنگ‌سازی از دوران کودکی انجام شود، بیان کرد: تلاش ما این است که هیچ فرزند کارگری به خاطر شغل پدرش خجالت زده نباشد چراکه کودکان باید بدانند که همه مشاغل مفید و ارزشمند هستند.

مدیرکل فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه برخی از دانشجوهای فارغ‌التحصیل شده فاقد مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار هستند، بیان کرد: متأسفانه برخی از دانشجویان تنها به دروس نظری تسلط دارند که این مسأله کشور را در مدت زمان طولانی دچار خسارت و پرداخت هزینه‌های هنگفت می‌کند.

جلالی افزود: باید مردم به این فرهنگ و باور برسند که جامعه تنها به پزشک و مهندس نیاز ندارد بلکه به کارگر و رفتگر هم نیاز دارد. هم اکنون جامعه در حال حرکت به سمتی است که خانواده‌ها تنها کودکان‌شان را به سمت مشاغلی مانند پزشکی و مهندسی تشویق می‌کنند که این کار علاوه بر فشار به کودکان جامعه را نیز دچار اختلال می‌کند.