۰ نفر

کشور بدون سیگار +عکس

۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۲۲:۲۰
کد خبر: 213955
کشور بدون سیگار +عکس

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی فقط در قرن بیستم صد میلیون مرگ براثر عوارض ناشی از مصرف توتون و تنباکو ثبت شده است.

آمارها نشان می‌دهد هر سال شش میلیون نفر بر اثر استعمال سیگار و دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و 600 هزار نفر در معرض استنشاق دود قرار دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تابناک، اما در این میان کشور ترکمنستان سیگار کشیدن و استعمال دخانیات را به‌طور کامل ممنوع کرده است. این ممنوعیت بنا به دستور رئیس‌جمهور ترکمنستان «قربانقُلی بردی محمد اُف» بوده است. او هر گونه خرید و فروش سیگار، توتون و تنباکو را ممنوع اعلام کرد.

جریمه ضبط سیگار از شهروندان این کشور 6900 ُمنات (واحد پول ترکمنستان) است. با وجود ممنوعیت فروش سیگار در این کشور، عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان شاهد بازار سیاه پررونقی است که هر بسته سیگار در آن 11 دلار به فروش می‌رسد که رقم بالایی به نظر می‌رسد.

مسئولان ترکمنستان قصد دارند تا آغاز سال 2025 ترکمنستان را به کشوری خالی از سیگار و دخانیات تبدیل کنند. این در حالی است که براساس آمارهای جهانی، ترکمنستان کمترین میزان مصرف توتون، تنباکو و دخانیات را دارد.

پس از صدور این دستور از سوی محمداف، پلیس ترکمنستان موظف به اجرای این حکم شده و با گشتزنی در خیابان‌های ترکمنستان با هر گونه تخلفی برخورد می‌کند.

به نظر می‌رسد اتخاذ چنین دستوری از سوی محمداُف انعکاسی از شخصیت او باشد. از او در بیشتر اوقات تصاویری با لباس ورزشی و اسپُرت و در حال ماهیگیری یا دوچرخه‌سواری منتشر می‌شود.

ممنوعیت سیگار در ترکمنستان

ممنوعیت سیگار در ترکمنستان