۰ نفر

نحوه مدیریت هزینه‌های زندگی

۱ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۲۵
کد خبر: 194889
نحوه مدیریت هزینه‌های زندگی

مدیریت خرج و مخارج و هزینه های زندگی به عهده مرد خانه است ولی در این بین خانم خانه هم باید دستی در این مدیریت داشته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جام جم، مدیریت زندگی، هزینه های زندگی، دخل و خرج، مدیریت اقتصادی، برنامه ریزی، سرمایه گذار

برای مدیریت اقتصادی خانه باید  هنرهای  مهمی را بلد باشید. این هنرها عبارتند از :

نکته هایی که خانمها برای مدیریت هزینه های زندگی باید بدانند

اگر چه بار اصلی مدیریت اقتصادی خانواده بر دوش مرد خانه است، اما بانوی خانه هم دست‌کمی از مردش ندارد، این شمایید که حساب دخل و خرج زندگی به دستتان است و برای هر هزینه مترقبه‌ای دچار دلهره و نگرانی می‌شوید! مدیریت اقتصادی، یک هنر است و این هنرمندی مولفه هایی دارد که عبارت است از:

برای مدیریت هزینه های زندگی برنامه‌ریزی است

پیشرفت در زندگی و توفیق در آینده نیازمند برنامه‌ریزی است و برنامه‌ریزی مالی، مجموعه‌ای از پیش بینی‌های مالی است که فرد را برای داشتن یک زندگی با آرامش و آسایش در آینده دور و نزدیک، آماده می‌کند. تعیین اهداف و تقسیم‌بندی آنها به

یک برنامه‌ریز موفق، باید در انتخاب اهداف دقت کافی داشته باشد؛ اهداف انتخاب شده نه تنها باید قابل وصول باشد بلکه لازم است هماهنگی منطقی بین اهداف نیز وجود داشته باشد

 اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت یکی از مهم‌ترین اصول برنامه‌ریزی محسوب می‌شود. یک برنامه‌ریز موفق، باید در انتخاب اهداف دقت کافی داشته باشد؛ اهداف انتخاب شده نه تنها باید قابل وصول باشد بلکه لازم است هماهنگی منطقی بین اهداف نیز وجود داشته باشد. در یک برنامه‌ریزی مالی کامل و دقیق، وضعیت اقتصادی امروز فرد یا خانواده بررسی می‌شود و اهداف مالی فردای نزدیک و دور نیز مورد نظر قرار می‌گیرد تا با توجه به آنها، روش یا روش‌های حصول این اهداف یا قابل دسترس بودن آنها مورد توجه قرار گیرد. برنامه‌ریزی مالی جنبه‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد که صرفا شامل پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری هنگفت در منابع سرمایه‌گذاری خاص نمی‌شود. این سرمایه‌گذاری‌ها ‌فقط بخش کوچکی از یک برنامه‌ریزی جامع است.

برای مدیریت هزینه های زندگی بودجه‌بندی است

بعد از برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی بسیار مهم است و شاید اولین و تنها راهی است که به کاهش هزینه نیز کمک می‌کند. با یک بودجه‌بندی درست و اصولی متوجه دخل و خرج‌ها می‌شوید و می‌توانید خرج‌ها را هم کنترل کنید. بودجه‌بندی باعث می‌شود مدیریت اقتصادی، مدیریت زندگی، مدیریت زمان و مدیریت برنامه شخصی‌تان را بدست داشته باشید و کارهایتان را طبق برنامه پیش ببرید. به دیگر سخن، کسی که برنامه‌ریزی دارد اهدافش را می‌داند و برای آنها بودجه‌بندی می‌کند، هیچ‌گاه دچار بی‌نظمی نمی‌شود. با بودجه‌ریزی و عمل به آن است که می‌توانید همه نیازهای ضروری و غیرضروری‌تان را در درازمدت به دست آورید.

اگر می خواهید بودجه بندی شما درست و اصولی باشد پله پله با ما بیایید

گام اول

 هزینه هایتان را طبقه بندی کنید. برای شروع تقسیم بندی، تمام هزینه های زندگی را در چند گروه بزرگ بنویسید و بعد جزئیات بیشتری را به هر گروه بیفزایید تا کل هزینه هایتان مشخص شود.

گام دوم

 حالا ببینید که از بین هزینه های موجود کدام یک از آنها نیازهای اصلی و ضروری تان هستند و چه مواردی در درجات دوم و سوم قرار می گیرند. به طور مثال پرداخت قبض های آب، برق و تلفن، خرید مواد غذایی روزانه و... را در گروه نیازهای اولیه جای دهید و مواردی چون خرید هدیه، سفارش غذا از رستوران، خرید لوازم خانگی تازه و... را به بخش نیازهای ثانویه بیفزایید.

گام سوم

در پایان به کل هزینه های ماهانه نگاهی بیندازید. شاید لازم باشد که بعضی از آنها را به طور کلی از فهرست حذف کنید. در کنار این موارد ستاره ای قرار دهید تا درصورت لزوم رویشان خط بکشید. با این کار بودجه بندی شما انعطاف پذیرتر می شود.

گام چهارم

 حالا زمانی است که باید رو به روی هرکدام از موارد فهرست تان مبلغی را بر طبق هزینه ماه های قبل یادداشت کنید. بعد یک ماشین حساب بردارید و تمام این اعداد را با هم جمع کنید تا کل هزینه ماهانه تان مشخص شود. هزینه نیازهای اصلی

با یک بودجه‌بندی درست و اصولی متوجه دخل و خرج‌ها می‌شوید و می‌توانید خرج‌ها را هم کنترل کنید. بودجه‌بندی باعث می‌شود مدیریت اقتصادی، مدیریت زندگی، مدیریت زمان و مدیریت برنامه شخصی‌تان را بدست داشته باشید و کارهایتان را طبق برنامه پیش ببرید

 را جدای از نیازهای غیرضروری محاسبه کنید. این طوری دست تان در حذف موارد اضافی بازتر است.

گام پنجم

 حالا مبلغ هزینه های ضروری را از کل مبلغ درآمدتان کم کنید تا ببینید چقدر از حقوق تان باقی می ماند. این مبلغ باقی مانده پولی است که می توانید بابت موارد غیرضروری زندگی کنار بگذارید. اگر لازم است برخی از موارد ستاره دار را حذف کنید تا دخل و خرج تان جور دربیاید.

گام ششم

 اگر بعد از این همه حساب و کتاب هنوز پولی برایتان باقی مانده باید به خودتان تبریک بگویید. در اینجا وارد مرحله پس انداز می شوید. می توانید این مبلغ را در یک حساب جداگانه پس انداز کنید یا آن را از کارت اعتباری تان برداشت کنید.

گام هفتم

 اگر فکر می کنید که در بودجه بندی خیلی خساست به خرج داده اید برنامه تان را دوباره بازنگری کنید تا هزینه هایتان متعادل تر شوند.

گام هشتم

 در اینجا مرحله برنامه ریزی شما به پایان می رسد اما اصل قضیه تازه شروع می شود. از این مرحله به بعد باید پولتان را طبق برنامه خرج کنید. در مورد خرید لوازم لوکس و فانتزی یا موارد غیرضروری خارج از برنامه وسوسه نشوید و یادتان باشد که برای داشتن زندگی بهتر، بودجه بندی یکی از راه حل های منطقی است که به شما کمک می کند به اهداف مختلف تان برسید.