۰ نفر

تاثیر آموزش مثبت‌نگری بر تعارض والدین و نوجوانان

۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۵۲
کد خبر: 184730
تاثیر آموزش مثبت‌نگری بر تعارض والدین و نوجوانان

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد آموزش مثبت‌نگری بر تعارض والد ـ نوجوان در زمینه تاکتیک‌های رفع تعارض نوجوانان، نگرش نوجوانان نسبت به والدین در زمان تعارض و تعارض نوجوانان با والدین و سازگاری اجتماعی دختران موثر است.

منصوره رستگاری نجف آبادی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه از دانشگاه اصفهان در پایان‌نامه خود با عنوان «بررسی تاثیر آموزش مثبت‌نگری بر تعارض والد ـ نوجوان و سازگاری اجتماعی دختران»، با راهنمایی دکتر عذرا اعتمادی به بررسی این موضوع پرداخته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این پژوهش از نوع نیمه تجربی با گروه آزمایش و کنترل و طرح پیش آزمون ـ پس‌آزمون با پیگیری یک ماهه بود و جامعه آماری آن شامل دختران 13 تا 16 ساله شهر نجف آباد در سال تحصیلی95 _ 94 بود.

روش نمونه‌گیری هدفمند بود که از میان داوطلبان شرکت در طرح آموزشی، 30 نفر از دخترانی که در آزمون‌های تعارض والد ـ نوجوان نمرات بالا و در آزمون سازگاری اجتماعی نمره پایینی گرفتند، به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مثبت‌نگری بر تعارض والد ـ نوجوان و سازگاری اجتماعی دختران اجرا شد.

ابزار پژوهش شامل مقیاس تاکتیک‌های تعارض موری ‌ای استراس (1990)، مقیاس‌های نگرش فرزند نسبت به پدر و مادر والتر دبلیو هودسن (1992)، پرسشنامه تعارض والد ـ نوجوان همتی (1391) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (1953) بود.

9 جلسه آموزش مثبت‌نگری بر روی نوجوانان گروه آزمایش و مادران آنها انجام شد و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-23 و روش واریانس اندازه‌های مکرر تحلیل شدند.

نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش مثبت‌نگری بر تعارض والد ـ نوجوان در زمینه تاکتیک‌های رفع تعارض نوجوانان، نگرش نوجوانان نسبت به والدین در زمان تعارض و تعارض نوجوانان با والدین و سازگاری اجتماعی دختران موثر است.

بنابراین می‌توان از برنامه آموزش مثبت‌نگری در مدارس و مراکز مشاوره جهت کاهش تعارض والد ـ نوجوان و افزایش سازگاری اجتماعی نوجوانان استفاده کرد.