۰ نفر

خودروسازها موظف به رعایت استانداردهای 85گانه هستند

۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۰۸
کد خبر: 294152
خودروسازها موظف به رعایت استانداردهای 85گانه هستند

معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد گفت: خودروسازها برای ادامه تولید موظف به رعایت استانداردهای 85 گانه خودرو هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سودابه یحیی زاده روز یکشنبه در گردهمایی منطقه ‌ای تدوین و ترویج استاندارد در شهر سرعین افزود: هم اکنون با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشتر شرکت های خودروساز موفق به رعایت استاندارد های 85 گانه خودرو شده اند.
وی اظهار داشت: اگر خودروسازی نتواند در زمان مقرر نسبت به رعایت استانداردهای 85 گانه خودرو عمل کند با کاهش تولید مواجه شده و به مرور زمان خودروی فاقد استانداردهای 85 گانه را از چرخه تولید حذف خواهد کرد.
او با اشاره به اینکه آخرین مهلت خودروسازان برای رعایت استانداردهای 85 گانه خودروی تولیدی دی ماه 97 است، بیان کرد: سازمان ملی استاندارد مصمم به اجرای تمامی استانداردها در جدول زمانی اعلام شده است چرا که سلامت و ایمنی مردم قابل معامله نیست.
یحیی زاده گفت: فعالیت سازمان ملی استاندارد بر چهار محور تدوین و ترویج استاندارد، نظارت بر اجرای استانداردها، ارزیابی کیفیت و حوزه اندازه‌ شناسی استوار است.
معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در سال های اخیر برای ترویج استاندارد در جامعه اقدامات خوبی انجام شده است، افزود: اضافه شدن درسی در کتب دانش آموزان، ارائه 2 واحد درس اختیاری به دانشجوایان در دانشگاهها، آموزش حین خدمت به مدیران و معلمان و آموزش بانوان روستایی در حوزه های مختلف از جمله آنهاست.
مدیرکل استاندارد استان اردبیل هم در این گردهمایی گفت: در حال حاضر 350 واحد تولیدی در این استان دارای استاندارد اجباری هستند و نظارت های دقیقی برای فعالیت این واحدهای تولیدی انجام می‌شود.
هاشم علایی افزود: پارسال 15 مورد تدوین استاندارد در استان اردبیل صورت گرفت که در مقایسه با سال 95 این رقم رشد 107 درصدی داشته است.

** 32 هزار و 500 قلم کالا در کشور دارای نشان استاندارد است
معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد گفت: تاکنون 32 هزار و 500 قلم کالای تولیدی در کشور با ارتقای کیفیت موفق به کسب نشان استاندارد شده است.
یحیی زاده افزود: از این تعداد 10 هزار کالای تولیدی در پنج سال اخیر موفق به کسب گواهی استاندارد شده و بیشتر این کالاها در حوزه صنایع غذایی، کشاورزی، مکانیک و اندازه گیری است.
وی از فعالیت 34 کمیته تخصصی در سازمان ملی استاندارد خبر داد و اظهار داشت: این کمیته ها بر کیفیت کالاهای تولیدی نظارت کرده و متناسب با شرایط روز برای ارتقای کیفیت و استاندارد سازی آنها تجدید نظر، بازنگری و تصمیم گیری می کنند.
او با بیان اینکه هم اکنون سازمان ملی استاندارد ایران در سطح بین‌المللی در بین 163 کشور عضو ایزو رتبه 22 را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: پارسال برای اولین بار نماینده کشورمان در سازمان بین المللی استاندارد به عنوان عضو هیات مدیره این نهاد انتخاب شد.
یحیی زاده با اشاره به فعالیت های سازمان ملی استاندارد ایران در سطح بین المللی بیان کرد: تاکنون 28 استاندارد بین‌المللی با محوریت ایران در سازمان‌ بین‌المللی استاندارد تدوین شده است.
معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد شناسایی مشکلات و ظرفیت ها و ارائه راه حل به آنها، تمرکز بر اجرای قوانین جدید سازمان ملی استاندارد با رویکرد نوین استانداردسازی و ایجاد هماهنگی لازم برای رسیدن به وحدت عمل در استانها را از جمله اهداف برگزاری این گردهمایی عنوان کرد. 
گردهمایی منطقه ای تدوین وترویج استاندارد شمالغرب کشور روز یکشنبه 28 مردادماه به مدت یک روز با شرکت مدیران و کارشناسان استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین و اردبیل در شهر توریستی سرعین برگزار شد.