۰ نفر

ماجرای خودروی استتار شده در تهران چه بود؟ +تصاویر

۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۲
کد خبر: 294067
ماجرای خودروی استتار شده در تهران چه بود؟ +تصاویر

این روزها که خبرهای صنعت خودرو کشور به حداقل خود رسیده است، انتشار تصاویر خودرویی شاسی بلند که با برچسب های مخصوص استتار شده، به صدر اخبار برخی رسانه های خودرویی تبدیل گردیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اسب بخار، این استتار که برای عدم شناسایی خودرو توسط عموم افراد در جاده ها به کار برده می شود، مربوط به خودروهای جدید است و سال هاست که خودروسازان مطرح دنیا از این نوع پوشش برای خودروهای جدیدشان در هنگام تست، قبل از رونمایی استفاده می کنند. حال حضور رسمی یک خودرو استتار شده در تهران، آن هم با ظاهری مشابه به قواعد تست فنی قبل از عرضه، نشان می دهد که گویا پلیس راهور دیگر اجازه چنین کاری را به شرکت های خودرویی می دهد. پیش از این، اگر خودروسازان و واردکنندگان می خواستند که قبل از رونمایی خودرو، محصولشان را بر اساس جاده های ایران تطبیق دهند، تنها می توانستند از پلاک گذر موقت و یا آزمایش فنی استفاده کنند. در مواردی که برخی شرکت ها اطلاعات روی بدنه خودرو را با برچسب پوشانده بودند، شاهد بودیم که گاهی پلیس راهنمایی و رانندگی این عمل را مجرمانه می دانست و عملا هیچ شرکت خودرویی نمی توانست طبق رسم جهانی خودروی خود را بدون اینکه تصاویر رسمیش پیش از رونمایی فاش شود، در جاده های ایران مورد تست و بررسی قرار دهد.

حال حضور یک خودرو شاسی بلند با پلاک گذر موقت و بدنه استتار شده احتمال آن را می دهد که در آینده نزدیک اکثر شرکت های خودرویی با چنین شمایلی محصولاتشان را برای تست و بررسی به جاده ها بیاروند. اما انتشار تصاویر این خودرو در رسانه هاسوال هایی را برای بسیاری افراد ایجاده کرده که این خودرو برای چه شرکتی می تواند باشد؟

01

02

03

04

05

با انتشار این تصاویر توسط رسانه های نام برده، مشخص شد که پوشاندن یک خودرو گذر موقت برای تست و بررسی نمی تواند آنچنان کار راحتی باشد و دریافت مجوزهای آن به اعتبار زیادی نیاز دارد. برای همین بسیاری احتمال می دهند که این خودرو همان شاسی بلند شرکت زامیاد باشد. پیش از این مدیران زامیاد اعلام کرده بودند که برنامه عرضه یک SUV را دارند و گویا برای آن کلینیک های فنی مختلفی برگزار کرده اند. لذا می توان احتمال داد که خودرو مورد بحث، همان شاسی بلند جدید شرکت زامیاد باشد. اما هویت و باطن این خودرو شاسی بلند چیست؟

با پیگیری های انجام شده و صحبت هایی که در محافل خودرویی انجام می شود، مشخص شد که این شاسی بلند محصول کمپانی Guangdong Foday Automobile است. نام این نشان تجاری به صورت عامیانه Foday یا همان « فُودی » صدا زده می شود. این کمپانی تا به امروز تنها خودروهای پیکاپ و شاسی بلند را به بازار چین عرضه کرده و از دهه ۸۰ میلادی سابقه فعالیت در صنعت خودرو را دارد.

حال این شاسی بلند « فودی لندفورت » نام دارد که یک شاسی بلند چینی به حساب می آید. این خودرو در بازار چین با پیشرانه های ۱٫۹ لیتری توربو دیزل و دو لیتری توربو بنزینی عرضه می شود. به احتمال قوی طرف ایرانی که شاید زامیاد باشد، فودی لندفورت را با پیشرانه دو لیتری توربو بنزینی به بازار عرضه کند. این پیشرانه تحت لیسانس میتسوبیشی ژاپن است و دوباره شاهد هستیم که خودروسازان چینی برای جذب مشتریان بیشتر، همکاری خود را با خودروسازان مطرح در زمینه های مهندسی ادامه می دهند. این پیشرانه در مدل استاندارد به یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی متصل می شود و در صورت سفارش گذاری، می توان یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته را بر روی آن نصب کرد. در نظر داشته باشید که پیشرانه توربو میتسوبیشی چند وقتی است برای لندفورت ارائه شده و پیش از این یک موتور ۲٫۴ لیتری تنفس طبیعی ۱۳۶ اسب بخار با گشتاور ۲۰۰ نیوتون متر بر روی آن نصب بود. اما حال پیشرانه دو لیتری توربو فودی لندفورت می تواند ۲۱۴ اسب بخار را با گشتاور بیش از ۳۲۰ نیوتون متر تولید کند. این پیشرانه میتسوبیشی چند وقتی است که در اختیار شاسی بلندسازان چینی قرار گرفته و در برخی خودروهای گروه زوتی و فوتون نیز دیده می شود.

فودی لندفورت در نسخه های فول آپشن به امکاناتی نظیر استارت دکمه ای، سانروف، آینه های تاشو برقی، صندلی راننده برقی، کروزکنترل، سنسور نور، سیستم تهویه اتوماتیک، مانیتور، رهیاب ماهواره ای، بلوتوث، دوربین عقب، کامپیوتر سفر، حالت برفی و اسپرت جعبه دنده، تریم داخلی چرم مصنوعی، گرمکن صندلی های جلو، حالت تنظیم وضعیت دیفرانسیل و… مجهز است. برخی احتمال می دهند که فودی با همکاری شریک ایرانی، تا حدی سطح امکانات ایمنی لندفورت را ارتقا دهد و آن را به امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری و هرزگردی مجهز نماید. همچنین این خودرو در نسخه استاندارد تک دیفرانسیل عقب است و نمونه دو دیفرانسیل آن هم مانند اکثر خودروهای SUV شاسی مستقل، قدرت را به چرخ های عقب منتقل می کند و در صورت انتخاب حالت ۴H و یا ۴L می تواند قدرت خروجی را از گیربکس با ضرایط مختلف به چرخ های جلو و عقب برساند.

حال اگر فودی لندفورت استتار شده در ایران وارد خط تولید شرکت زامیاد شود، می توان امید داشت که به خاطر پتاسیل های این شرکت برای داخلی سازی بیشتر، قیمت تمام شده این شاسی بلند چینی در ایران مناسبتر برای مصرف کنندگان تمام می شود. اما در نظر بگیرد که نسخه دو دیفرانسیل بنزینی لندفورت در بازار چین قیمتی حدود ۱۳۵ تا ۱۵۰ هزار یوان را دارد و با بهای یوان حدود ۱۵۰۰ تومانی، می توان در بهترین حالت توقع قیمتی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان را برای این شاسی بلند چینی تولید داخل داشت. اگر نتیجه تست های جاده ای و تطبیق پذیری این خودرو با جاده های ایران، مناسب باشد بزودی شاهد رونمایی رسمی از این خودرو توسط شریک ایرانی خواهیم بود. همچنین احتمال دارد که بعد از فودی لندفورت به عنوان یک شاسی بلند، پیکاپ F22 هم از این نشان خودروسازی چینی به بازار ایران بیاید.

07

06

08

09

11

12

13

14 - Copy

14

15 - Copy