۰ نفر

یک کارشناس خودرو در گفت‌و گو با اقتصاد آنلاین:

التهاب بازار خودرو قابل پیش‌بینی بود/ سایه خود تحریمی بر بازار خودرو

۱۲ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۵۱
کد خبر: 290029
التهاب بازار خودرو قابل پیش‌بینی بود/ سایه خود تحریمی بر بازار خودرو

یک کارشناس خودرو با اشاره به اظهاراتی که در خصوص حباب قیمت خودرو ایجاد شده است، گفت: به هر دلیلی که عرضه یا تقاضا در مدت کوتاهی دستخوش تحول شود بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارد که این افزایش قیمت ناپایدار در اقتصاد ما حباب نام دارد اما در حال حاضر ما با معضل تورم تولید رو به رو هستیم و دیگر حباب قیمت در کار نیست.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ فربد زاوه در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان این که خودرو یکی از چهار بازار سفته بازی است، اظهار کرد: خودرو نسبت به سه بازار طلا، ارز و مسکن ارجح است از این جهت که نگهداری آن مانند طلا و ارز پر ریسک و مانند مسکن گران نیست و فروش راحت‌تری نیز دارد.

او با بیان این که التهابات این بازار قابل پیش‌بینی بود خاطرنشان کرد: ممنوعیت ثبت سفارشات و افزایش تعرفه‌ها که از ماه‌ها پیش ایجاد شده بود، و از طرف دیگر کاهش نرخ تولید نیز مزید بر علت شد تا این بازار روز به روز بیشتر ملتهب شود. بر اساس آمار رسمی، در خرداد ماه 8 درصد از تولیدات خودرو کاهش یافت که پیش بینی می‌شود این کاهش ادامه دار باشد.

زاوه ادامه داد: کاهش عرضه و از طرف دیگر افزایش تقاضا منجر به جهش شدید قیمت خودرو شده است که البته این موضوع در کوتاه مدت منجر به رکود تورمی خواهد شد یعنی الزاما قدرت خرید مردم جوابگوی افزایش قیمت نیست.

این کارشناس خودرو به افزایش قیمت نهاده‌های تولید اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یکی از مباحث مهمی که در حوزه خودرو مطرح شده موضوع تورم نهاده‌های تولید است و حتی اگر تولید به عدد قبلی هم بر گردد تولیدکننده امکان این که قیمت را پایین بیاورد ندارد.

زاوه درباره افزایش قیمت چشمگیر خودروهای وارداتی توضیح داد: در حوزه خودروهای وارداتی خود تحریمی عامل تمام مشکلات این بازار است چرا که قبل از به وجود آمدن حتی سایه تحریم از جانب آمریکا، موانعی که در داخل کشور برای این بازار ایجاد کردیم منجر به بروز چنین مشکلاتی شد.

این کارشناس صنعت خودرو درباره آینده این بازار اظهار کرد: تا زمانی که دولت اصرار دارد از ابزارهای شناخته شده برای کنترل بازار استفاده نکند وضعیت بازارهای داخلی به همین شکل باقی می‌ماند. راه کنترل اقتصاد کنترل نقدینگی و شفافیت است.