۰ نفر

با تورم دو رقمی، خودرو گران می‌شود؟

۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳
کد خبر: 265528
با تورم دو رقمی، خودرو گران می‌شود؟

در حالی که فروردین به پایان خود نزدیک می شود و بازار هنوز در شوک تصمیم های ارزی دولت است،اما زمزمه افزایش قیمت خودرو همزمان به گوش می رسد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، فروردین به دلیل داشتن بیشترین زمان تعطیلی در بین ماه‌های سال ،پیش بینی های اقتصادی را نیز دچار وقفه می کند.بسیاری از تحلیلگران بازار معتدند که در فروردین ماه نمی توان چشم انداز دقیقی برای قیمت ها در بازار ارایه کرد. زیرا سیاست های اقتصادی دولت هنوز بر کرسی اجرا ننشسته و تعبات آن در بازار مشخص نیست.

با این حال فروردین امسال به نسبت سالهای قبل یک تفاوت بزرگ داشت و آن نوسان های غیرطبیعی قیمت ارز بود.اگرچه دولت هفته گذشته تصمیم گرفت که نرخ ارز را تک نرخی و بر پایه 4200 تومان تعیین کند،اما بازار غیررسمی همچنان با نرخ های بالاتر از 5 هزار تومان فعال است.

هنوز آثار بخشنامه های بانک مرکزی بر بازارهایی مثل بورس،سکه  و ارز مشخص نیست.در سایر بازارها مثل خودرو هم بازیگران بازار منتظر رفتار سایر بازارها نسبت به بخشنامه دولت هستند.

هرچند زمزمه افزایش قیمت از سوی برخی خودروسازان به گوش می رسد،اما شورای رقابت هنوز درباره برنامه افزایش قیمت خودرو وارد عمل نشده است.

کارشناسان اقتصادی افزابش نرخ ارز به 4200 تومان را تورم‌زا عنوان می کنند.حتی برخی نهادهای بین المللی همچون صندوق بین‌المللی پول هم پیش بینی کرده که نرخ تورم امسال دو رقمی خواهد شد.

مجموعه این تحولات ارزی بر قیمت کالاهای وارداتی و واسطه ای تاثیر خواهد گذاشت.هرچند بانک مرکزی بخشنامه داده که نوسان نرخ ارز جبران خواهد شد،اما  بنا به گفته قطعه‌سازان این حمایت‌ها تنها شامل صنایع بزرگ است و سایر صنایع نگران افزایش قیمت مواد اولیه هستند.

اگرچه نمی توان به طور قطع گفت که قیمت محصولات خودروسازان افزایش می‌یابد،اما برخی خودروسازان از همین حالا به استقبال افزایش قیمت‌ها رفته اند.در گروه خودروهای بالای 100 میلیون تومان(مونتاژ برند هیوندایی) افزایش قیمت‌ها از سال گذشته رقم خورده است.

در گروه خودروسازان طرف چینی ها هم با افزایش قیمت یوان،زمزمه افزایش قیمت‌ها به گوش می رسد.

باید دید که آیا دولت و نهادهای بازرسی برای نظارت بر هیجان قیمت ها وارد بازار می شوند یا خیر؟