۰ نفر

تولید خودرو به ۳ میلیون دستگاه می‌رسد؟

۲۳ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۴۲
کد خبر: 263871
تولید خودرو به ۳ میلیون دستگاه می‌رسد؟

طبق افق چشم انداز باید تولید خودرو سواری و وانت تا سال 1404 به 3 میلیون دستگاه با محوریت صادرات 33 درصدی برسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، اردیبهشت سال گذشته بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت سند راهبردی صنعت خودرو را به روز کرد تا هدف گذاری تولید و تجارت در این صنعت نسخه جدیدی پیدا کند.

 این وزارتخانه با بررسی وضعیت صنعت خودرو و اهداف سند چشم انداز به نقشه راهی برای آینده رسیده است که بر اساس آن تولید خودرو در کشور باید طی 8 سال از یک میلیون و 350 هزار دستگاه فعلی به 3.1 میلیون دستگاه برسد. در حال حاضر ظرفیت تولید خودرو در کشور 1.9 میلیون دستگاه برآورد شده است.

بر اساس سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1404 تعداد 3میلیون دستگاه خودرو سواری و وانت با استاندارد آلایندگی روز اتحادیه اروپا تولید خواهد شد که یک سوم آن راهی بازارهای صادراتی خواهد شد.

در کنار افزایش ظرفیت تولید خودرو، دولت بر آن شده تا ظرفیت 363 هزار تنی تایر و تیوب در سال جاری را به 700 هزار تن در سال 1404 افزایش دهد.

با توجه به گزارش وزارت صنعت، در حال حاضر سهم تولید خودرو ایران از سهم جهانی 2 درصد است در حالی که ایران در سال 90 با تولید بیش از 6.1 میلیون خودرو رتبه سیزدهم جهان را به خود اختصاص داده بود که این رتبه با افت تولید در سالهای بعد تنزل یافت.

برآوردها نشان می دهد این صنعت در سال گذشته 15.4 درصد رشد را به ثبت رسانده است.

در حال حاضر سهم خودرو در میزان اشتغال ایجاد شده 12 درصد از اشتغال بخش صنعت را تشکیل می دهد.

از مناطق فعال صنعت خودروسازی کشور در حال حاضر میت وان به استانهای تهران، خراسان رضوی، کرمان، آذربایجان شرقی و اصفهان اشاره کرد و همچنین استانهای آذربایجان غربی، سمنان، کرمانشاه، لرستان و مازندران در زمینه قطعه سازی و مجموعه سازی فعال است.

صنعت خودروسازی ایران در کشورهای سوریه، عراق، بلاروس، آذربایجان، مصر، سنگال و ونزوئال سایت فعال دارد.

 طبق سند راهبردی وزارت صنعت برآورد شده است که میزان فروش سالیانه صنعت خودرو باید به 20 میلیارد دلار برسد که  این رقم  باید در سال 1404 به 50 میلیارد دلار افزایش یابد.