۰ نفر

فیلتر دوده؛ تنها راه رام کردن غول‌های دیزلی

۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۸:۱۴
کد خبر: 237425
فیلتر دوده؛ تنها راه رام کردن غول‌های دیزلی

امروز پنجاه و هفتمین روز آلوده امسال در تهران است. در چنین هوایی، ۷۶درصد ذرات معلق، دستپخت دیزلی‌ هاست.

 اگر با ذرات معلق آشنا نیستید باید بدانید که این ذره‌های کمتر از 2.5میکرونی آلاینده، بلای جان تهرانی‌ها هستند و با هر بار تنفس به عمق ریه می‌روند و در آنجا آنقدر رسوب می‌کنند تا دست‌کم بیماری‌های قلبی و ریوی برای ما شهروندان پایتخت ایجاد کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در سال‌های دهه 90، تحقیقات گسترده‌ای برای چگونگی رفع معضل ذرات معلق دیزلی‌ها صورت گرفته و همه راه‌حل‌ها به «لزوم نصب فیلتر دوده» منتهی شده است. آنگونه که در مجلد سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران آمده، 32درصد ذرات معلق تهران را کامیون‌ها تولید می‌کنند. 26درصد هم حاصل تردد سرویس ادارات است و 18درصد آن را اتوبوس‌های شهری در شهر منتشر می‌کنند. بدین‌ترتیب 76درصد ذرات معلق هوای تهران را این 3گروه تولید می‌کنند و برای رهایی از شر آلودگی آنها، فیلتر دوده تنها راه‌حل ممکن و موجود است.

    فیلتر دوده، ‌نیاز فوری تهران

نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها توسط شهرداری تهران یکی از تکالیف مهم برای کاهش آلودگی هواست که طی سال‌های گذشته، مدیریت شهری عزم خود را برای نصب آن جزم کرد اما به‌دلیل برخی مشکلات نتوانست بیش از 50اتوبوس را به این فیلترها مجهز کند. پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون در کلانشهر تهران روزانه بیش از 2میلیون خودرو در حالت تردد هستند، که عمدتاً خودروهای تک‌سرنشین بوده و هر ساله بر تعداد این خودروها نیز افزوده می‌شود.

در چنینی شرایطی بیشترین سهم تولید آلایندگی نیز به‌خودروها اختصاص داده می‌شود. این در حالی است که در کلانشهر تهران به‌منظور جابه‌جایی بیش از ۴میلیون مسافر در روز بیش از 6200دستگاه اتوبوس در حال خدمات‌رسانی هستند که برابر آمارهای موجود میزان آلودگی ایجاد شده توسط اتوبوسرانی کمتر از یک‌درصد است که این شرکت برای کاهش آن یک‌درصد نیز برنامه‌هایی نظیر تجهیز اتوبوس‌های خود به فیلتر جذب دوده و بهبود وضعیت سوخت و انجام سرویس‌های دوره‌ای را در دستور کار قرار داده است.

به گفته وی از محل قرارداد خرید ۱۵۰ فیلتر جاذب دوده تاکنون بودجه خرید ۵۰عدد آن تأمین که تاکنون ۷عدد از آنها روی اتوبوس‌های ۴۵۷نصب شده‌اند، ضمن اینکه در طول دوره ارزیابی و تعیین مشخصات فنی فیلتر مناسب جهت ناوگان نیز ۹عدد فیلتر روی اتوبوس‌های کینگ‌لانگ نصب شده است.

    120میلیارد تومان بودجه نیاز است

قیمت بالای این فیلترها که هر عدد رقمی حدود 40میلیون تومان هزینه دربر دارند، سدی در راه اجرای مصوبه‌های قانونی است. در ناوگان اتوبوسرانی نصب فیلتر دوده روی ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس یک نیاز فوری است. در این زمینه طی هفته اخیر مقرر شده که شهرداری تهران نصب فیلتر دوده اتوبوس‌ها را انجام دهد و گزارش آن را به استاندار تهران ارائه کند. در عین حال قانون تکلیف کرده که با اختصاص ۲۰ درصد از عوارض آلایندگی که توسط شهرداری‌ها دریافت می‌شود، شهرداری‌ها باید در کوتاه‌ترین زمان کار نصب فیلتر دوده را انجام دهند. حال با توجه به قیمت و تعداد مورد نیاز، مشخص می‌شود که 120میلیارد تومان بودجه برای تجهیز ناوگان به فیلتر دوده نیاز است.

    آیا با 3هزار فیلتر کار تمام می‌شود؟

تهران هم‌اکنون 3هزار اتوبوس در نوبت نصب فیلتر دوده دارد اما بدون تجهیز سایر ناوگان دیزلی به فیلتر دوده، کار آلودگی هوای تهران، تمام نمی‌شود. هم‌اکنون حدود 5هزار دستگاه سرویس ادارات دیزلی و 100هزار کامیون در تهران تردد دارند که نسبت عددی آنها با تعداد اتوبوس‌های حمل ونقل عمومی شهری قابل قیاس نیست. وسایل نقلیه مذکور، ‌عاملی مهم در آلوده کردن هوا هستند و از اگزوز آنها بیش از 200نوع ماده سمی خارج می‌شود.

بدترین نوع و فراگیرترین ماده خروجی آنها، کربن سیاه است که طی تحقیقات بیمارستان مسیح دانشوری، عامل اصلی بیماری سیاه‌ششی است. براساس مطالعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلودگی هوای تولیدی روزانه اتوبوس سرویس ادارات 340تن و آلودگی هوای کامیون‌ها 140تن است که این عدد در سال برای همه آنها به 175هزار تن می‌رسد.