۰ نفر

یک کارشناس خودرو در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

افزایش تعرفه‌ها به نفع خودروسازان چینی و فرانسوی است/ تعرفه ۱۵۰درصدی، بازار را دچار اغتشاش می‌کند

۱۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۵:۱۲
کد خبر: 236790
افزایش تعرفه‌ها به نفع خودروسازان چینی و فرانسوی است/ تعرفه ۱۵۰درصدی، بازار را دچار اغتشاش می‌کند

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه در صورت افزایش تعرفه‌ها حجم بازار کاهش می‌یابد و فرصت به دست کشورهایی همچون چین و فرانسه می‌افتد تا تعرفه‌ها را دور زده و خودروهای خود را با قیمتی بالاتر وارد کشور کنند.

فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با اشاره به اینکه افزایش تعرفه تا سقف 150 درصد بازار را دچار اغتشاش می‌کند خاطرنشان کرد: تعرفه تا 130 درصد تا حدودی بازار را فعال نگه می‌دارد اما تعرفه 150 درصد بسیار بالا است.

او همچنین اضافه کرد: اگر سایر تعرفه‌های غیر مستقیم مانند شماره‌گذاری خودروها و تعرفه خدمات هلال احمر باقی بماند، تعرفه موثر واردات خودرو بالا می‌رود و قیمت‌ها به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه حجم بازار کاهش پیدا می‌کند.

زاوه درباره وضعیت بازار خودرو در شرایط فعلی اظهار کرد: قیمت خودروها بستگی به رفتار تعرفه ای دولت دارد و اگر دولت تعرفه را بالا بگیرد بیشترین ضرر برای مصرف کننده است.

به گفته او شرایط به گونه ای نخواهد بود که اگر  سانتافه 200 میلیون تومانی 400 میلیون شود و همچنان 40هزار خریدار داشته باشد. این کار حجم بازار و حجم واردات و درآمد‌های دولت را کاهش می دهد.

این کارشناس خودرو ادامه داد:با افزایش تعرفه‌ها فرصت به دست کشورهایی همچون چین و فرانسه می‌افتد تا تعرفه‌ها را دور زده و خودروهای خود را با قیمتی بالاتر وارد کشور کنند.

او در ادامه بسته بودن سایت ثبت سفارشات را تصمیمی نادرست دانست و توضیح داد: در این موضوع تصمیم کارشناسی گرفته نشده و در این شرایط امید به ادامه فعالیت برای تجار قطع می‌شود و آن‌ها هم سعی می‌کنند جلوی ضرر احتمالی را بگیرند در نتیجه شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.