۰ نفر

طعنه فولکس‌واگن به تسلا

۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۶:۳۶
کد خبر: 227102
طعنه فولکس‌واگن به تسلا

مدیرعامل شرکت خودروسازی فولکس‌واگن آلمان از شرکت خودروسازی تسلای آمریکا به دلیل جاه‌طلبی‌هایش به شدت انتقاد کرد.

به گزارش وب سایت businessinsider ، ماتیاس مولر - مدیرعامل شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان - در جریان نشست هم اندیشی "مردم اروپا" که در آلمان برگزار شد، از عملکرد شرکت تسلا و شعارهای جاه طلبانه ایلان ماسک - مدیر عامل تسلا - به شدت انتقاد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این نشست با هدف درک و تفاهم جوامع بین المللی از مشکلات بشریت نظیر بخش های صنعت، سیاست و فرهنگ و هنر برگزار شده است و صنعت خودروسازی یکی از اصلی ترین محورهای بحث و گفت‌وگو در این اجلاس بود.

شرکت تسلا در آمریکا در زمینه طراحی و تولید خودروهای برقی فعالیت می کند و هر از گاهی از برنامه های جاه طلبانه و خودروهای جدید تولیدی خود رونمایی می کند. ایلان ماسک بعنوان مدیر عامل شرکت تسلا در پاسخ به چنین انتقادهایی اظهار کرده است :" شاید در قدم نخست، برنامه ها و خودروهای مفهومی و سپس تولیدی ما بسیار دور از تصور و خیالی بود اما هم اکنون با تغییر سیاست های جهانی در زمینه حفظ بیشتر محیط زیست، کاهش میزان انتشار آلاینده ها و افزایش کیفیت هوا، امروزه شاهد این امر هستیم که غول های خودروسازی در جهان به فکر طراحی و تولید خودروهای تمام برقی، الکتریکی و یا هیبریدی افتاده اند و در ساخت این خودروها نیز به رقابت تنگاتنگی پرداخته اند. پس دیگر نمی توان گفت ایده ها و برنامه های تسلا خیالی و به دور از واقعیت است".

ماتیاس مولر در این نشست این چنین اظهار نظر کرده بود:" اینجا جا دارد تا از شرکت هایی که تنها شعار می دهند و در جهان واقعی قادر نیستند میزان فروش خود را بالا ببرند و گاه گاهی اقدام به تعدیل و اخراج نیروهایشان می کنند، انتقاد کنم. این شرکت ها تنها با سر دادن شعارهای جذاب در تلاش هستند تبدیل به قهرمانان صنعت خودروسازی در جهان شوند. این در حالیست که تسلا سالانه به سختی حدود 80 هزار خودرو را به فروش می رساند ولی فولکس واگن  تنها امسال توانست تعداد 11 میلیون دستگاه خودرو را در جهان به فروش برساند. بر اساس اطلاعاتی که اینجانب در دست دارم، تسلا سالانه میلیون ها دلار را هدر می دهد و بدون تفکر و استراتژی ، کارکنان خود را اخراج کرده است".

البته بسیاری از تحلیلگران، این گفته های ماتیاس مولر را  بسیار جسورانه توصیف کرده اند چرا که خود این شرکت فولکس واگن نیز نزدیک به دو سال پیش در آمریکا رسوایی بزرگی به بار آورده است.

فولکس واگن که بزرگترین خودروساز اروپاست، در سپتامبر سال ۲۰۱۵ اقرار کرد در بیش از ۱۱ میلیون خودروی دیزلی تولید شده توسط این شرکت در سراسر جهان از جمله بعضی از مدلهای دیزلی به فروش رفته در آمریکا نرم افزاری را نصب کرده که میزان آلایندگی اکسید نیتروژن آنها را کمتر از سطح واقعی نشان می‌دهد. این نرم افزار در زمان انجام تست، کنترلهای آلایندگی را فعال و در زمان رانندگی معمولی آنها را غیرفعال می‌کند تا میزان آلایندگی را کمتر از سطح واقعی نشان دهد. انتشار این خبر مارتین وینترکورن، مدیرعامل این شرکت را ناچار به استعفا کرد.

ایلان ماسک پیشتر اعلام کرده بود که خودروی مدل تسلا 3 ساخت این شرکت، تمام قابلیت ها و زیرساخت های لازم برای اجرای کامل فناوری خودران را دارد . این در حالیست که اسکات میلر – مدیر عامل شرکت خودروسازی جنرال موتورز – نیز سخنان و ادعاهای تسلا را بی اساس خوانده بود.

لازم به ذکر است که مدل ایکس تسلا، غیر قابل اعتماد ترین خودروی بازار آمریکا شناخته شده است و مدیران این شرکت را با چالش های غیر قابل پیش بینی ای روبرو کرده است.

البته باید این نکته را در نظر داشت که کشورهای بسیاری از جمله انگلستان، اسپانیا، فرانسه، یونان، چین و هند قرار است تا نهایتا یک دهه آینده فروش و تردد خودروهای بنزینی و دیزلی را به کلی ممنوع اعلام کنند و این می تواند تهدید بزرگی برای شرکت های خودروسازی به شمار برود که همچنان بر  طراحی و تولید خودروهای بنزینی و دیزلی اصرار می ورزند.