۰ نفر

سال‌گذشته صورت گرفت؛

ورود بیش‌از دوهزار دستگاه خودرو به ناوگان جاده‌ای

۲۶ مرداد ۱۳۹۶، ۸:۲۴
کد خبر: 212733
ورود بیش‌از دوهزار دستگاه خودرو به ناوگان جاده‌ای

مدیر کل دفتر حمل ‌و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای گفت: در سال گذشته بیش از 250 دستگاه اتوبوس،540 دستگاه مینی ‌بوس و یک هزار و 430 دستگاه سواری کرایه ( دو هزار و 220 دستگاه ) در قالب طرح توسعه و نوسازی ناوگان وارد چرخه حمل ‌و نقل کشور شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حمیدرضا شهرکی ثانوی افزود: ما در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ ریزی و اقدامات خود در بخش حمل‌ و نقل مسافر عمومی جاده‌ای، همواره منافع عموم مردم و بهره‌برداران را لحاظ می‌کنیم.

وی با اشاره به اخذ نظر تشکل‌های صنفی استانی و کشوری برای تدوین و ابلاغ هر یک از ضوابط بخش حمل‌ و نقل مسافر گفت: مشارکت این تشکل‌ها در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اداره امور بخش حمل‌ و نقل در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی از قبل وجود داشته و در حال حاضر نیز این رویه باقوت بیشتری استمرار دارد.

وی اظهار داشت: در راستای افزایش تعامل با تشکل‌های صنفی در اداره امور حمل‌ونقل کشور از سال 1388 برخی امور مانند صدور و تمدید کارت هوشمند رانندگان به کانون رانندگان واگذار شد که تفاهم‌نامه‌های مربوطه هم‌اکنون نیز برقرار بوده و در حال اجرا است.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر در خصوص صدور کارت هوشمند رانندگان و پروانه فعالیت شرکت‌ها گفت: طبق بخشنامه ابلاغ‌ شده از سوی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ ونقل جاده‌ای، امور مربوط به جمع‌آوری مدارک لازم برای صدور، تمدید، تعویض، المثنی، ورود اطلاعات و تحویل و توزیع کارت هوشمند رانندگان و ناوگان به تشکل‌های صنفی رانندگان واگذارشده و واگذاری امور رانندگان به دفاتر پیشخوان دولت طبق بخشنامه این سازمان و صرفاً در خارج از مراکز استان‌ها و همچنین در شهرهایی که انجمن صنفی فعال وجود ندارد، صورت می‌پذیرد و در سایر نقاط نیز مؤکداً تنها از طریق تشکل‌های صنفی بخش حمل ‌و نقل انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که هیچ‌گونه بخشنامه‌ای در خصوص لغو واگذاری امور رانندگان از تشکل‌های صنفی توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای صادر نشده است، اظهار داشت: این امر استثنائاً در مواردی که تخلف نماینده انجمن صنفی احراز و اثبات‌ شده و یا انجمن موصوف بدون دلایل موجه از اجرای مقررات سرباز زده باشد، به ادارات کل استان‌ها تفویض اختیار شده است تا به شیوه مقتضی و از سایر مجاری قانونی اقدام نمایند.

وی به تدوین برنامه جامع نوسازی ناوگان تا افق 1400 توسط سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: از سال 1394 با استفاده از منابع داخلی و همکاری لیزینگ‌ها و بانک‌های عامل ضمن انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌های عرضه کننده ناوگان، تسهیلات به متقاضیان خرید ناوگان پرداخت شد و در حال حاضر حداکثر میزان تسهیلات تا سقف 80 درصد قیمت خودرو برای ناوگان عمومی مسافری و روستایی و نرخ سود دریافتی از متقاضیان بین چهار تا 12 درصد متغیر است.

وی افزود: در سال 1395 بیش از 250 دستگاه اتوبوس،540 دستگاه مینی‌بوس و 1430 دستگاه سواری کرایه در قالب طرح توسعه و نوسازی ناوگان وارد چرخه حمل‌ونقل کشور شد.

شهرکی ثانوی راه‌اندازی سامانه سپهتن را یکی از اقدامات جدید در بخش حمل‌ و نقل مسافر کشور عنوان کرد و گفت: این سامانه با هدف به‌ کارگیری فناوری‌های نوین جهت کنترل بیشتر رانندگان در حین سفر، نظارت بر سرعت و زمان حرکت و استراحت رانندگان و کاهش زمان سفر راه‌اندازی شده است که پیش‌بینی می‌شود با مجموع این عوامل، این سامانه نقش مؤثری در تأمین ایمنی سفرهای جاده‌ای داشته باشد.

وی در خصوص اجرای طرح شبکه سیر حمل‌ و نقل مسافر نیز گفت: این طرح در راستای اصلاح ساختار فعالیت بخش و برند سازی و با هدف ارتقای کیفیت خدمات و افزایش ایمنی و ارزیابی خدمات و نهایتاً رفاه حال مردم و مسافران این بخش اجرا می‌شود که فرایندهای اجرایی این طرح و طرح سپهتن با همکاری و همفکری تشکل‌های صنفی مربوطه طی نشست‌های متعدد تنظیم و اعمال شده است.

مدیرکل دفتر حمل ‌و نقل مسافر با بیان این‌ که بهبود وضعیت فعلی بخش حمل ‌و نقل مسافر، نیازمند گذار از فرایندهای ناکارآمد دوران گذشته است، خاطرنشان کرد: تأمین رفاه و آسایش مردم، افزایش سطح خدمات و بهره‌وری در بخش حمل ‌و نقل مسافر، متضمّن به‌ کارگیری فناوری‌های نوین است که لازمه گذر از این مرحله و رسیدن به شرایط قابل ‌قبول، مواجهه با مشکلات و رفع دست‌اندازها و چالش‌ها است.

 کاهش شدت مصرف سوخت از طریق اجرای سیاست توسعه حمل و نقل ریلی و نوسازی انواع ناوگان عمومی حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، کاهش میانگین طول عمر ناوگان باری از 17.3 سال به 15 سال، اتوبوس از 12.7 سال به 12.5 سال، مینی بوس از 24.6 سال به 18 سال و سواری کرایه بین شهری از 8.2 سال به 8 سال از مهم ترین برنامه های دولت دوازدهم است.