۰ نفر

بررسی و آزمایش فنی BYD S۶ در مسیر سد لار

آزمایش فنی شاسی‌بلند ١٠٠میلیونی +تصاویر

۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۵۸
کد خبر: 206359
آزمایش فنی شاسی‌بلند ١٠٠میلیونی +تصاویر

درحالی‌که حدود یک سال از ورود برند BYD به بازار ایران می‌گذرد، شرکت کارمانیا برای چندمین بار موقعیتی را فراهم کرد تا خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های خودرویی بتوانند خودرو S۶ را در مسیر جاده و خارج از جاده موردبررسی قرار دهند و توانایی‌های این خودرو چینی مشهور را به چالش بکشند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصرخودرو، در سفر یک‌روزه‌ای که اصحاب رسانه با 3 دستگاه خودرو S6 به سمت جاده هراز و سد لار داشتند، موقعیت آن فراهم شد تا خودروها در مسیرهای مختلف موردبررسی قرار گیرند.

در شهر:

با توجه به ساعت شروع برنامه، در مسیر خروج از تهران به سمت جاده هراز در ترافیک نسبتاً شدید و با 4 نفر سرنشین و کولر روشن، پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی باقدرت 160 اسب بخار، عملکرد بسیار خوبی را به نمایش گذاشت و  گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه هم به نرمی دنده‌ها را سبک می‌کرد به‌طوری‌که در مسیر اتوبان همت، نیایش، صدر و بابایی، مصرف سوخت میانگین با توجه به وزن 1695 کیلوگرمی خودرو از 11 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر فراتر نرفت. با توجه به طول 4.8 و عرض 1.8 متری این خودرو، به‌منظور حفظ ایمنی بیشتر، 2 سنسور در جلو خودرو نصب‌شده است که در حین حرکت، فاصله را تا خودروهای کناری می‌سنجد و درصورتی‌که فاصله شما از خودروهای کناری کم شود، با بوق ریزی در کابین و همچنین چشمک زدن نشانگر مخصوص روی کامپیوتر  سفری، راننده را مطلع می‌کند، همچنین یک دوربین دید کنار در زیر آینه شاگرد نصب‌شده است که می‌تواند در حین حرکت و همچنین برای پارک کردن از آن استفاده کرد، البته برای پارک کردن هم 4 سنسور به همراه دوربین در عقب نصب‌شده است که می‌تواند موقعیت دقیق خودرو را در اختیار راننده قرار دهد.

سیستم صوتی با 9 بلندگو و 2 تیونر با توانایی پشتیبانی از AUX و Bluetooth با کنترل سیستم صوتی از روی فرمان همچنین دارا بودن مانیتور 8 اینچی مجهز به سیستم ناوبری کمک می‌کند تا راننده بتواند در حین رانندگی ،مسیریابی، گوش کردن به موسیقی و همچنین جواب دادن به تماس‌های تلفنی تنها با زدن یک دکمه روی غربیلک فرمان انجام دهد.

سیستم کروز کنترل هم که از روی غربیلک فرمان تنظیم می‌شود، این امکان را می‌دهد که بتوانید خودرو را در مسیر با سرعت ثابت کنترل کنید که البته در این سفر به علت راکم ترافیک و نبود مسیر صاف، امکان استفاده زیاد از این سیستم برای ما فراهم نشد.

در جاده:

S6 به‌عنوان یک کراس اوور شهری، با الهام از پلتفرم  K تویوتا که Lexus RX نسل قبل روی آن قرارگرفته بود، یک خودرو بزرگ به‌حساب می‌آید. در مسیرهای پرپیچ‌وخم با توجه به طول 4.8 و فاصله محوری 2.7 متری این خودرو و همچنین عدم وجود سیستم ESP، باید در مسیرهای پرپیچ‌وخم بااحتیاط بیشتری حرکت کرد تا کنترل خودرو از دست نرود، البته با توجه به سیستم تعلیق مک‌فرسون بااتصال مفصلی در جلو و عقب علاوه بر نرمی، پایداری خوبی هم پیداکرده است. در مسیر جاده هراز با توجه به پستی‌وبلندی‌های مسیر، گیربکس در حالت اتوماتیک عملکرد قابل قبولی دارد ولی در حالت دستی به علت تنظیمان هوشمند TCU گیربکس اجازه معکوس دادن‌های مکرر را به راننده نمی‌دهد و همچنین روند کند تعویض دنده در حالت دستی، خودرو شمارا ترغیب می‌کند که به سیستم هوشمند و تعویض دنده‌های اتوماتیک اعتماد کنید. فرمان پذیری خودرو در پیچ‌ها با بهره‌گیری از فرمان هیدرولیک قابل‌توجه است ولی با توجه به گشتاور 229 نیوتن متر که پیشرانه این خودرو در دور  4000 در اختیار شما قرار می‌دهد، باید از گاز دادن در مسیرهای سراشیبی و مارپیچ خودداری کرد زیرابه دلیلی عدم وجود سیستم کنترل پایداری، کنترل خودرو در این موقعیت‌ها کمی دشوار خواهد شد و به‌ناچار احتیاج به ترمز گیری‌های مکرر پیدا خواهید کرد.

آفرود:

در مسیر به سمت سد لار، جاده خاکی و بسیار زیبایی بود که توانستیم از موقعیت استفاده کرده و با علم به تک دیفرانسیل بودن این خودرو، توانایی‌های آفرود سبک را هم در آن بسنجیم. باید گفت که داخل کابین S6 در مسیرهای خاکی حتی با سرعت زیاد هم بسیار نرم است و ضربات به‌ندرت احساس می‌شوند. در چند جای مسیر حتی با سرعت‌های نسبتاً زیاد بر روی پستی‌وبلندی‌های خاکی حرکت کردیم و ب این اوصاف هم آرامش سرنشینان برهم نخورد، همچنین صندلی راننده به یک جای استراحت دست مجهز شده است که می‌توان به‌صورت دستی آن از کنار صندلی بیرون آورد، در مسیرهای خاکی که راننده نیاز به ثبات بیشتری دارد، استفاده از این جای دست با توجه به نبود کنسول وسط در این خودرو شاید ضروری به نظر برسد.

جمع‌بندی:

در حال حاضر در بازار، BYD S6 باقیمت 98.700.000 تومان و با شرایط فروش اعتباری با پیش‌پرداخت 10 تا 49 میلیون تومان به فروش می‌رسد. رقبا اصلی قیمتی این خودرو در بازار را می‌توان هایما S7 توربو، جک S5 توربو و چری تیگو5 دانست که این خودرو هرچند ازنظر حجم موتور از هر 3 رقبا خود بالاتر است وی به لحاظ بازده پیشرانه بعد از جک S5 هایما S7 توربو در مرتبه سوم و یک پله بالاتر از تیگو5 قرار می‌گیرد.

ازنظر امکانات البته می‌توان گفت که تعداد آپشن های جک و تیگو از این خودرو بیشتر است و با هایما تقریباً در یک سطح آپشنی قرار دارند.

در کل می‌توان گفت که در تست انجام‌شده توسط تیم خودروامروز، این خودرو می‌تواند برای یک خانواده 5 نفره و برای مسافت‌های شهری و جاده‌ای و حتی آفرود سبک هم گزینه خوبی باشد.