۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بایدها و نبایدهای پیش‌فروش خودرو/ حقوق مصرف‌کنندگان چقدر رعایت می‌شود؟

۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۵
کد خبر: 201346
بایدها و نبایدهای پیش‌فروش خودرو/ حقوق مصرف‌کنندگان چقدر رعایت می‌شود؟

«اطلاع‌رسانی نسبت به زمان پیش فروش با قید مشخصات خودرو، قیمت نهایی محصولات، نشان تجاری، نوع، تیپ، رنگ، تجهیزات درخواستی، سود مشارکت، زمان تحویل و ...» را می توان از جمله الزاماتی دانست که در آئین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو لحاظ شده است.

اقتصاد آنلاین - باران سپهری؛ الزاماتی که به هنگام پیش فروش خودروهای داخلی و وارداتی باید مدنظر قرار گیرد،‌ اما در نهایت برخی از مفاد پیش بینی شده در این آیین نامه نادیده گرفته می شود. روندی که در سال های اخیر به دفعات شاهد آن بوده ایم و در نهایت امر این خریداران بودند که متضرر قراردادهای پیش فروش شده اند.

علاوه بر موارد مذکور و براساس آیین نامه عرضه‌کننده موظف است در قرارداد پیش فروش، سود مشارکت وجوه دریافتی را از تاریخ دریافت ودیعه تا تاریخ تحویل مندرج در قرارداد پرداخت کند و در صورت تاخیر در تحویل خودرو، از تاریخ تحویل مندرج در قرارداد تا زمان تحویل خودرو به مصرف کننده، مبلغ خسارت تاخیر در تحویل را نسبت به وجوه پرداختی محاسبه و بپردازد. این بند نیز از جمله بندهایی است که در نهایت در میان هزینه های مازادی که فروشنده به هنگام تحویل از خریدار دریافت می کنند نادیده گرفته می شود.

از سوی دیگر بر اساس آئین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، در صورت بروز مشکل در فرآیند رعایت استانداردهای مصوب و تاخیر در تحویل خودرو، عرضه کننده مسئول جبران خسارات وارده و کسب رضایت مصرف کننده خواهد بود. علاوه بر این، دوره تضمین برای انواع خودروها با اصلاحاتی همراه شد که به موجب آن، برای خودروهای سنگین شامل مینی بوس، میدل باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده از تاریخ تحویل به مصرف کننده حداقل دو سال و برای انواع موتورسیکلت از تاریخ تحویل حداقل یکسال تعیین شده است.

در این خصوص کارشناسان خودرو معتقدند اعلام قیمت نهایی خودرو یکی از مواردی است که باید در قرارداد پیش فروش قید شود؛ این الزام در حالی در آئین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو لحاظ شده  که برخی از خودروسازان با قیمت اولیه اقدام به پیش فروش خودرو می کنند که این امر در نهایت سردرگرمی خریداران را به همراه دارد.

از سوی دیگر خودروسازان در برخی مواقع به هنگام تحویل خودرو هزینه های مازادی را از خریداران مطالبه می کنند که این امر نیز خلاف آئین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو  است. الزام به اجرای مفاد پیش بینی شده در قرارداد از دیگر مواردی است کارشناسان حوزه خودرو به آن اشاره کرده و در این خصوص می گویند: یکی دیگر از مواردی که فعالان صنعت خودرو به آن اشاره می کنند الزام خودروسازان به پایندی در ارائه خودرو با آپشن های پیش بینی شده در قرارداد پیش فروش است، الزامی که می توان گفت خودروسازان چندان به اجرایی کردن آن پایبند نیستند، در این خصوص می توان به رنگ خودرو اشاره کرد؛ بطوریکه در بسیاری مواقع مشاهده شده که خودروسازان به بهانه محدودیت در تولید به این مورد در قرارداد چندان پایبند نیستند.

پیشنهاد دریافت خودرو جایگزین از دیگر مواردی است که کارشناسان خودرو به آن اشاره کرده و در این خصوص می گویند: در برخی مواقع شاهد این موضوع بودیم که خودروسازان بیش از میزان تولید اقدام به پیش فروش کرده اند اقدامی که موجب شده تا نتوانند به تعهدات خود عمل کنند و به ناچار به خریدار پیشنهاد خودرو جایگزین را داده اند.

عدم پذیرش ریسک نرخ ارز از سوی خودروسازان یکی دیگر مواردی است که نادیده گرفتن شدن حقوق خریداران را به همراه داشته است. بطوریکه در بسیاری از موارد مشاهده شده که خودروسازان تغییرات نرخ ارز را در قیمت نهایی خودرو اعمال می کنند و خریدار نیز ناچار به پرداخت این مابه التفاوت می شود.