۰ نفر

پلاک گذرموقت جایگزین پلاک آزمایش فنی شد

۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰:۲۶
کد خبر: 195951
پلاک گذرموقت جایگزین پلاک آزمایش فنی شد

تست خودرو در کشورهای بازارتولیدکننده‌خودرو یکی از پیش‌زمینه‌های صادرات است. تا پیش از این خودروهای تست با پلاک آزمایش فنی در معابر کشور تردد می‌کردند اما از ابتدای سال جاری پلاک‌ گذرموقت جایگزین پلاک آزمایش‌فنی شد.

 به‌گفته رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور، هزینه صدور پلاک گذر‌موقت تفاوتی با پلاک آزمایش فنی ندارد اما زمان صدور پلاک بسیار کوتاه‌تر از قبل شده‌است ضمن آن که تمام دوربین‌ها قادر به خواندن پلاک گذر‌موقت هستند، موردی که در پلاک آزمایش فنی وجود نداشت.
پلاک گذرموقت

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای خودرو، سرهنگ سعید روحی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور درباره علل جایگزین شدن پلاک گذرموقت به‌جای پلاک آزمایش فنی گفت: «از قبل پلاکی با عنوان گذرموقت وجود داشت که برای عبور و تردد موقت خودروها تعریف شده بود. ما نیز باتوجه به امکاناتی که داشتیم و همچنین باتوجه به نیاز و شرایطی که پلاک آزمایش فنی داشت، از پلاک گذرموقت برای خودروهایی که به‌طور موقت و برای آزمایش و تست در معابر درون‌شهری و برون‌شهری تردد می‌کنند، استفاده کردیم.»

سرهنگ روحی با اشاره به این که پیش از این پلیس راهور شهرستان‌ها اطلاعاتی از شماره پلاک و تخلفات خودروها نداشتند، عنوان کرد: «پلاک‌های قدیمی آزمایش‌فنی در سامانه شماره‌گذاری ثبت نمی‌شد و پلیس اطلاعات دقیقی از زمان باقیمانده حق تردد و صاحبان این خودروها نداشت. ضمن این که دوربین‌ها پلاک آزمایشی قدیم را نمی‌خواند. به همین دلیل پلاک گذرموقت را جایگزین پلاک آزمایش‌فنی کردیم.»

سرهنگ روحی در مورد مزیت پلاک‌های گذرموقت عنوان کرد: «دوربین‌ها قادر به خواندن پلاک‌های گذرموقت و ثبت تخلفات و در نتیجه این پلاک‌ها در سامانه شماره‌گذاری کل کشور قابل‌ پیگیری هستند، ضمن این که اطلاعات خودرو به صورت برخط (آنلاین) برای همه کاربران سراسر کشور قابل دسترسی است. ماموران نیز به محض مشاهده، متوجه می‌شوند خودرو برای تردد چقدر زمان دارد. درحالی‌که پلاک قبلی، تاریخ مهلت استفاده از پلاک را نشان نمی‌داد.»

وی در مورد شرایط صدور پلاک گذرموقت اظهار کرد: «یکی از خصوصیات پلاک گذرموقت استفاده برای خودروهای آزمایشی است. این پلاک همچنین به خودروهای افراد خارجی که به‌طور موقت وارد ایران می‌شوند و ایرانی‌هایی که مقیم خارج از کشور هستند و برای مدت موقت به کشور می‌آیند، به سرمایه‌گذارانی که در خارج از کشور فعالیت دارند و همچنین به خودروهایی که به‌صورت موقت برای آزمایش تردد می‌کنند، تعلق می‌گیرد.»

در فرایند شماره‌گذاری هیچ تغییری به وجود نیامده است. به‌گفته سرهنگ روحی خودروی آزمایشی در ابتدا بازدید و اطلاعات به بخش فنی و مهندسی و شماره‌گذاری اعلام می‌شود. اگر در همان روز پلاک گذرموقت تشخیص داده شود، نامه ساخت پلاک صادر می‌شود و از آنجایی‌که پلاک گذرموقت در انبارها وجود دارد، در همان روز پلاک به شخص تعلق می‌گیرد. در نتیجه این روند سرعت بیشتری به خود گرفته، زیرا روند ساخت پلاک از بین رفته است. این درحالی است که پیش از این برای ساخت پلاک آزمایش فنی، واردکننده خودرو باید حدود ۲۰ روز معطل می‌ماند.

خودروها با پلاک آزمایش‌فنی حق تردد ۶ ماهه و خودروهایی با پلاک گذرموقت حق تردد ۳ تا ۶ ماه دارند، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور درباره تفاوت مدت زمان حق تردد خودروها با پلاک آزمایش فنی و پلاک گذرموقت توضیح داد: «با توجه به نیازی که فنی‌مهندسی تعیین می‌کند شماره‌گذاری می‌تواند پلاک گذرموقت ۳ یا ۶ ماهه صادر کند. ضمن این که وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در این مورد اعمال نظر می‌کند اما در اکثر موارد با حداکثر ۶ ماه زمان حق تردد موافقت می‌شود.»

سرهنگ روحی در انتها با اشاره به اینکه این قانون از ابتدای سال جاری عملیاتی شد، عنوان کرد: «هزینه شماره‌گذاری و اخذ این دو پلاک با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند.»