۰ نفر

چشم انداز بهاری بازار خودرو

۲۴ فروردین ۱۳۹۶، ۰:۱۲
کد خبر: 187462
چشم انداز بهاری بازار خودرو

بازار خودرو این روزها به رسم هر ساله در رکود بهاری به سر می‌برد؛ رکودی که به‌نظر می‌رسد با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین ماه مبارک رمضان، در نهایت فصلی کم‌رونق را در این بازار رقم زند.

 بر این اساس کارشناسان سه سناریو برای بازار بهاری خودرو پیش‌بینی می‌کنند، سناریوی اول همان‌طور که گفته شد به رکود حاکم بر این بازار به‌دنبال انتخابات و ماه رمضان برمی‌گردد. سناریوی دوم ثبات قیمتی محصولات را پیش‌بینی می‌کند و سناریوی سوم نیز که با ورود محصولات جدید شکل می‌گیرد، منجر به رونق نسبی در اواخر بهار و اوایل تابستان می‌شود. به گزارش دنیای اقتصاد، بازار خودرو ایران در شرایطی این روزها طبق روال معمول هر سال، در رکود به‌سر می‌برد که به‌نظر می‌رسد با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین ماه رمضان، این بازار بهار امسال را با رکودی سنگین پشت‌سر بگذارد.آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمی‌گیرد و اگرچه معمولا هر سال در این مقطع زمانی با رکود مواجه هستیم، با این حال انتخابات ریاست‌جمهوری، سنگینی آن را بیشتر کرده است.

این انتخابات قرار است اواخر اردیبهشت برگزار شود و از همین رو بسیاری از بازارها از جمله خودرو، متاثر از این اتفاق سیاسی مهم، فعلا جنب‌و‌جوش چندانی ندارند. کارشناسان بر این باورند که تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری اتفاق خاصی مبنی بر افزایش خرید و فروش و رونق، در بازار خودرو رخ نخواهد داد و رکود همچنان میهمان این بازار می‌ماند. این در حالی است که به فاصله کوتاهی پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری، ماه رمضان آغاز می‌شود و این موضوع نیز به نوبه خود بازار خودرو را به رکود خواهد برد. معمولا مشتریان چندان تمایلی به خرید و فروش خودرو در ماه رمضان ندارند؛ بنابراین با توجه به اینکه طی سال‌جاری، انتخابات و ماه رمضان هر دو در سه ماه نخست سال روی خواهد داد، پیش‌بینی می‌شود بازار خودرو کشور، بهاری راکد را تجربه کند.آن طور که فعالان بازار می‌گویند، پس از پایان ماه رمضان و با توجه به آغاز تعطیلات تابستانی و افزایش سفرها، رونق گرفتن نسبی خرید و فروش خودروهای داخلی، دور از ذهن نیست و احتمالا خرید و فروش در بازار خودرو رونق خواهد گرفت.

اما دیگر اتفاقی که پیش‌بینی می‌شود طی سه ماه نخست امسال در بازار خودرو کشور رخ بدهد، ورود محصولات جدید به این بازار است. محتمل‌ترین گزینه‌ها اما کوئیک سایپا و پژو 2008 ایران خودرو هستند که هر دو آنها محصولاتی جدید به شمار می‌روند. در این بین، پژو 2008 اولین محصول پسابرجامی صنعت خودرو ایران به شمار می‌رود که هم‌اکنون تولید آن در ایران خودرو آغاز شده و طبق گفته مدیرعامل این شرکت، اواخر اردیبهشت‌ امسال پیش فروش خواهد شد. این خودرو احتمالا قیمتی حداقل 90 میلیون تومانی خواهد داشت و بنابراین به رقیبی برای محصولات چینی در آن بازه قیمتی تبدیل می‌شود. هنوز مشخص نیست ایران خودرو چه زمانی پژو 2008 را در اختیار مشتریان قرار خواهد داد، با این حال آنچه قطعی به‌نظر می‌رسد، رونمایی و پیش فروش این محصول در بهار امسال (به احتمال فراوان اردیبهشت‌ماه) است. اما کوئیک محصول جدید سایپا نیز دیگر گزینه احتمالی ورود به بازار خودرو کشور در بهار امسال است که گفته می‌شود در بازه قیمتی 35 تا 40 میلیون تومان عرضه خواهد شد. این محصول در اواخر سال گذشته رونمایی شد و به احتمال زیاد طی بهار امسال، پیش فروش و شاید عرضه نیز بشود. با ورود کوئیک به بازه قیمتی 30 تا 40 میلیون تومان، مشتریان این محدوده قیمتی پس از مدت‌ها محصولی جدید را تجربه خواهند کرد.

اما دیگر اتفاق احتمالی و مهم دیگری که شاید در بهار امسال رخ بدهد، افزایش قیمت خودروهای تولید داخل است، هرچند کارشناسان احتمال آن را کم می‌دانند. شرکت‌های خودروساز داخلی معمولا در ماه‌های ابتدایی سال اقدام به ارسال اسناد و مدارک خود به شورای رقابت برای اخذ مجوز افزایش قیمت می‌کنند، با این حال آن طور که رئیس این شورا اعلام کرده، این اتفاق فعلا در سال جدید رخ نداده است. به اعتقاد برخی کارشناسان، این بی‌تفاوتی خودروسازان به افزایش قیمت محصولات شان در مقطع زمانی فعلی، احتمالا از آن جهت است که شرکت‌های خودروساز داخلی نمی‌خواهند به‌واسطه افزایش قیمت، بازار خود را به خطر بیندازند. البته در کنار این موضوع، در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری و همکاری کردن خودروسازان با دولت به‌واسطه تثبیت موقت قیمت‌ها نیز موضوع دیگری است که کارشناسان از آن به‌عنوان دلیلی بابت عدم درخواست افزایش قیمت شرکت‌های خودروساز داخلی یاد می‌کنند.

اما به بازار برویم و ببینیم اوضاع قیمت‌ها به چه شکل است. به گفته فعالان بازار، بیشتر قیمت‌ها در هفته جاری ثابت بوده اما در چند مورد نیز با افزایش قیمت مواجه بوده ایم. بر این اساس، پژو 206 تیپ 5 با توجه به افزایش قیمت نیم میلیونی خود، در حال حاضر 38 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین مدل صندوقدار این خودرو نیز که 400 هزار تومان گران شده، هم‌اکنون قیمتی برابر با 38 میلیون و 900 هزار تومان دارد. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در حال حاضر پراید مدل 131 قیمتی برابر با 21 میلیون و 100 هزار تومان دارد و مدل 111 (پراید‌هاچ بک) نیز 21 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما به گفته فعالان بازار، در حال حاضر تیبا در مدل صندوقدار خود قیمتی برابر با 25 میلیون و 400 هزار تومان دارد و این در حالی است که تیبای‌هاچ بک گران تر خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر از بازار تندر-90‌های پارس خودرو نیز خبر می‌رسد که برای خرید تندر E2 پارس خودرو باید 41 میلیون و 700هزار تومان هزینه کرد و پارس تندر نیز قیمتی برابر با 42 میلیون و 800 هزار تومان دارد.همچنین ساندرو نیز که عضو‌هاچ بک خانواده تندر-90 به‌شمار می‌رود، در حال حاضر قیمتی برابر با 52 میلیون و 500 هزار تومان در مدل اتومات دارد.اما به گفته فعالان بازار، پژو 405 هم‌اکنون 30 میلیون و 500 هزار تومان به فروش رفت. همچنین سمند EF7 نیز این هفته را در آرامش سپری کرد؛ به‌نحوی‌که هم‌اکنون 31 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا به عنوان یکی از محصولات نسبتا کم تیراژ ایران خودرو نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رود. از سوی دیگر، قیمت تندر-90 اتومات نیز طی هفته جاری تکان نخورده و این محصول همچنان 51 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

 

بازار خودروهای وارداتی

سری هم اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. آن‌طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، در حال حاضر تویوتا کمری هیبریدی قیمتی برابر با 242 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد محصول موردنظر افزایشی دو میلیون تومانی را در هفته جاری تجربه کرده است. همچنین مدل لکسوس NX نیز با توجه به جهش سه میلیون تومانی‌اش، در حال حاضر 373 میلیون تومان به فروش می‌رود. تویوتا RAV4 هم که یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته، در حال حاضر 259 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. اما از آن سو کیا سراتو با قیمتی معادل 147 میلیون تومان عرضه می‌شود و اپتیما نیز 205 میلیون تومان قیمت دارد. با این حساب، اپتیما و سراتو در هفته جاری ثبات قیمت را تجربه کرده اند. از سوی دیگر اما اسپورتیج نیز کماکان با قیمت 186 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و هیوندایی النترا هم بدون تغییر قیمتی خاص، هم‌اکنون با قیمتی برابر با 137 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این در شرایطی است که سانتافه نیز همچنان 238 میلیون تومان به فروش می‌رود که نشان‌دهنده ثبات قیمت این محصول است. در بین دیگر خودروهای وارداتی نیز در حال حاضر هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با 176 میلیون تومان دارد و توسان نیز 195 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.