۰ نفر

ابزار و قطعات یدکی که باید در سفر همراه داشته باشید

۲۸ اسفند ۱۳۹۵، ۲۲:۲۰
کد خبر: 183385
ابزار و قطعات یدکی که باید در سفر همراه داشته باشید

در هنگام انجام سفر های گاهی لازم است تا برخی قطعات یدکی را همراه خود داشته باشیم. ممکن است ایراد کوچکی برای خودرو پیش بیاید و ما نیز به مکانیک دسترسی نداشته باشیم و شاید تا زمان رسیدن امداد خودرو نیز زمان و هزینه ی زیادی صرف شود.

 ایرادات کوچکی همانند پاره شدن تسمه دینام را خود راننده نیز در صورت آشنایی با اصول اولیه و ساده ی کار می تواند رفع کند. در اینجا قصد داریم تا لیستی از برخی لوازم یدکی و ابزارهایی را که پیشنهاد می کنیم در هنگام سفر همراه خود داشته باشید را برایتان آماده کرده ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پرشین خودرو، ابزارهایی که احتمال زیادی برای نیاز داشتن به آنها در صورت بروز خرابی های کوچک وجود دارد آچار هایی سایز 10 تا 19 رینگی و تخت هستند.

پیچ گوشتی ۲ و 4 سو نیز از ملزوماتی هستند که بهتر است همواره در جعبه ابزار خودرو وجود داشته باشند. برخی از این سایز آچارها در جعبه ابزارهایی که سازنده در داخل خودرو قرار می دهند وجود دارد اما می توانید جعبه بکس های کوچک کیفی که جای کمی نیز می گیرند را خریداری کنید و در داخل صندوق بار قرار دهید.

اما قطعاتی که وجود یک نمونه از آنها در داخل خودرو بد نیست شامل تسمه های دینام و هیدرولیک، شمع، کوئل، رله ی دوبل و سیم گاز و کلاچ هستند.

ممکن است خودروه ی شما دچار مشکلی شود و شما امداد خودرو را خبر کنید. امداد خودرو پس از یافتن عیب شما ممکن است قطعه ی مورد نظر را همراه نداشته باشد و به این ترتیب تا رسیدن قطعه نیز معطل خواهید شد بنابراین بد نیست تا برخی قطعات را همراه خود داشته باشید.

در مرحله ی بعد حتما یک قوطی روغن ترمز را هم همیشه همراه داشته باشید. همراه داشتن یک لیتر روغن موتور و روغن هیدرولیک نیز توصیه می شود تا اگر خودرو روغن کم کرد به سطح روغن آن اضافه کنید.

برای احتیاط می توانید یک محلول (Anti Leak) یا (Leak Stop) را نیز همراه داشته باشید تا اگر رادیاتور خودو دچار نشتی آب شد آن را در رادیاتور ریخته و تا رسیدن به یک تعمیرگاه جلوی نشتی رادیاتور را بگیرید.

اگر خودرویی دارید که نسبت به کیفیت سوخت حساسیت بالایی نشان می دهد پیشنهاد می کنیم در صورتی که مقصد سفر شما مناطقی با آب و هوای شرجی و مرطوب است یک محلول خشک کن آب باک یا اصطلاحا (Dryer) را همراه داشته باشید و آن را در داخل باک بریزید تا آب وارد شده با باک بنزین را خشک کند.

همچنین در مورد خودروهایی که به سوخت اکتان بالا نیاز دارند، به همراه داشتن مکمل های بنزین (اکتان بوستر) نیز می تواند در مسافرت ثمر بخش باشد.

البته باید دقت کنید که این مکمل ها از نوع اصلی و غیر تقلبی انتخاب شوند. چرا که متاسفانه اکثر قریب به اتفاق مکمل های سوخت موجود در بازار تقلبی هستند و پتانسیل آسیب رساندن به پیشرانه را دارند.

وجود کابل شارژ باتری در صندوق عقب، سیم بکسل و زنجیر چرخ از دیگر مواردی است که می تواند در مسافرت تعیین کننده باشد.

نحوه صحیح اتصال باتری به باتری شامل اتصال قطب مثبت دو باتری به یکدیگر و اتصال قطب منفی باتری سالم به قسمتی از شاسی فلزی خودرو دارای باتری معیوب است.

همچنین برای خودروهایی که فاقد چرخ زاپاس هستند، اطمینان داشتن از سلامت مجموعه کیت پنچرگیری و پمپ باد می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

به طور کلی چک کردن وضعیت تایر زاپاس از نظر سلامتی و فشار باد قبل از سفر توصیه می شود، در بسیاری موارد تایرهای زاپاس به دلیل عدم استفاده طولانی مدت به تدریج کم باد می شوند و یا با وجود عدم استفاده به دلیل سر رسیدن تاریخ انقضا، کیفیت و کارایی خود را از دست می دهند.

در نهایت وجود آچار چرخ محکم و مناسب و جک قدرتمند و سالم نیز از ضروری ترین مواردیست که باید قبل از آغاز سفر به آن ها دقت کرد و به همراه داشتن ابزار آلات ساده ای نظیر چراغ قوه، کاتر، چند مدل چسب، سیم، انبردست و بست های نواری نیز ممکن است در شرایط اضطراری بسیار راه گشا باشد.