۰ نفر

رشد خودروهای خودران تا سال ۲۰۲۰

۹ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۲۶
کد خبر: 173196
رشد خودروهای خودران تا سال ۲۰۲۰

خودروهای خودران دیگر یک ایده جالب و رویایی نیستند. شرکت‌هایی مانند مرسدس بنز، بی‌ام‌و و تسلا در حال‌حاضر خودروهای خودران خودشان را روانه بازار کرده و یا به‌زودی می‌کنند.

 این خودروها می‌توانند به کمک امکانات و قابلیت‌های خاصی که دارند بدون نیاز به عملکرد راننده، برانند. شرکت‌های تکنولوژی هم برای پیشرفت و حضور پررنگ در بازار خودروهای خودران تلاش می‌کنند. شرکت گوگل اخیرا اعلام کرده است که نمونه اولیه خودروی بدون راننده خودش را تابستان امسال در جاده‌های کالیفرنیا آزمایش و امتحان می‌کند.

به گزارش دنیای اقتصاد ، موسسه BI Intelligence در یک گزارش تحقیقاتی به بررسی بازار خودروهای خودران پرداخته و روند این بازار تا پنج سال آینده را پیش‌بینی کرده است. کارشناسان این موسسه معتقدند که بازار خودروهای خودران می‌توانند اقتصاد صنعت خودرو را تحت‌تاثیر قرار داده و به این ترتیب نقش مهمی در رونق چشمگیر این صنعت در سال‌های آینده داشته باشند. این گزارش نشان می‌دهد که امروزه دیگر خودروهای خودران یک تکنولوژی رویایی و متعلق به آینده نیستند. در واقع این روزها خودروهایی با قابلیت‌های خودران در جاده‌ها و خیابان‌های بعضی کشورهای جهان وجود دارند. به این ترتیب خودروی خودران به هر خودرویی با قابلیت‌هایی گفته می‌شود که امکان شتاب گرفتن، ترمز کردن و هدایت خودرو به صورت محدود و یا بدون نیاز به راننده را در اختیار دارند.  کارشناسان BI Intelligence خودروهای خودران را به دو دسته تقسیم کرده‌اند؛ خودروهای نیمه‌خودران و تماما خودران. یک خودروی کاملا خودران می‌تواند از نقطه A به نقطه B براند و با تمام وقایع احتمالی در جاده بدون نیاز به تعامل با راننده مواجه شود. چنین خودروهایی که کاملا خودران هستند تا سال 2019 به‌صورت رسمی روانه بازار می‌شوند. این در حالی است که بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های این موسسه نشان می‌دهد تا پایان سال 2020 چیزی در حدود ده میلیون خودروی خودران (نیمه خودران و کاملا خودران) در جاده‌ها وخیابان‌های سراسر دنیا وجود خواهند داشت.

خودروهای کاملا خودران هم به دو دسته مبتنی بر تنظیمات کاربر و بدون راننده تقسیم می‌شوند. به خاطر ابهامات موجود در قانون‌گذاری‌ها و شرکت‌های بیمه، خودروهای کاملا خودران مبتنی بر تنظیمات کاربر تا پنج سال آینده روانه بازار می‌شوند، در حالی که خودروهای کاملا خودران بدون راننده برای ورود به جاده و حضور رسمی در خیابان‌ها هنوز راه زیادی در پیش دارند.  بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مزایای خودروهای خودران این است که آنها می‌توانند به ایمنی بیشتر جاده‌ها و نجات جان افراد کمک زیادی بکنند.  موسسه تحقیقاتی KPMG در انگلستان تخمین زده است که استفاده از خودروهای خودران در فاصله سال‌های 2014 تا 2030 به کاهش 2500 نفری مرگ و میر افراد در حوادث ناشی از تصادفات جاده‌ای منجر خواهد شد.  با این حال اما موانع پیش‌روی خودروهای خودران همچنان بزرگ و پر تعداد هستند. هزینه‌های ساخت و در نهایت قیمت نهایی عرضه این خودروها باید کاهش پیدا کند. از طرفی لازم است قوانین هم درباره خودروهای خودران و استفاده عمومی از آنها شفاف و دقیق ذکر شوند. این‌ها موانع مهمی هستند که تا پیش از حضور جدی خودروهای خودران در جاده‌ها باید از میان برداشته شوند.