۰ نفر

میزان تولید خودرو در سایت‌های خودروسازی کشور؟

اما و اگرهای سایت‌های خودرویی که کارگاه مونتاژ شد

۱۲ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۲۸
کد خبر: 167918
اما و اگرهای سایت‌های خودرویی که کارگاه مونتاژ شد

ایجاد سایت های خارجی و داخلی خودروسازان موضوع جدیدی نیست و سال هاست که از سوی کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گرفته اما همچنان شاهدیم که خودروسازان کشور هنوز به تصمیم واحدی در این باره نرسیده اند و همچنان نمایندگان شهرهای مختلف خواستار راه اندازی خط تولید خودرو در شهرخود هستند.

 اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ شاد؛ سفرهای استانی و برگزاری نمایشگاه های خودرویی در شهرهای مختلف همواره محل مناسبی بوده تا نمایندگان مجلس فارغ از جنبه های فنی موضوع، درخواست شان در زمینه راه اندازی سایت های تولید خودرو را مطرح کنند اما آیا از نظر اقتصادی ایجاد چنین سایت هایی توجیه پذیر است؟  وضعیت سایت های شهرستان های دوخودروساز بزرگ کشور به چه صورت است؟

در حال حاضر  ایران خودرو در خراسان، تبریز، مازندران و فارس و سایپا نیز در آذربایجان، کاشان و ساوه (بن رو) سایت هایی را دارند که بنا به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو، ایران خودرو خراسان و سایپا کاشان از سایت های موفق دو خودروساز بزرگ داخلی هستند و در طول زمان به سایت های اقتصادی تبدیل شدند و اکنون زنجیره تامین تولید را به طور کامل در اختیار دارند.

علاوه بر این سایت ها،  ایران خودرو در آذربجان نیز سایتی را در اختیار داشت که به بخش خصوصی واگذار شد تا خط تولید ام جی در آنجا راه اندازی شود. در جریان قرارداد سیتروئن و سایپا نیز 50 درصد سهام سایپا کاشان به عنوان آورده سایپا به سیتروئن واگذار شد.

بحث ها بر سر بن رو نیز همچنان ادامه دارد چرا که سازمان گسترش به دنبال واگذاری بن رو به رنو به عنوان آورده در قرارداد با این شرکت فرانسوی است اما شنیده می شود که سایپا چندان از این اقدام سازمان گسترش راضی نیست و پیش تر مذاکراتی را با چینی ها برای واگذاری بن رو آن هم با قیمتی بالاتر انجام داده است.

سایپا مازندران نیز در سال 89 و در جریان سفر استانی رییس دولت دهم کلنگ زنی شد و بنا بود سالانه 150 هزار دستگاه خودرو تولید کند، اما در عمل هیچ گاه چنین سایتی ایجاد نشد.

محمد علی شاعری، نماینده مردم نکا و بهشهر در مجلس دهم با اشاره به عملیاتی نشدن کارخانه سایپا شمال، به اقتصاد آنلاین گفت: زمانی که معاون سازمان محیط زیست بودم مجوز احداث این کارخانه صادر شد که دو سال هم زمان برای آن در نظر گرفته شده بود اما با توجه به اینکه پیگیری های لازم در این زمینه صورت نگرفت و سرمایه گذاری در این بخش انجام نشد فعلا احداث این کارخانه منتفی شده است.

وی با تاکید بر اینکه مشکل مازندران این است که فاقد واحدهای صنعتی بزرگ و صنایع بالادستی است، تاکید کرد: متاسفانه از سرمایه گذاری در این بخش ها استقبال نمی شود و این یکی از دلایل بیکاری در کشور است.

در این راستا فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه ایجاد سایت های شهرستان های خودروسازان همواره دلایل سیاسی داشته است، خاطرنشان کرد: در عمل به دلیل نبود تمامی زنجیره تامین مورد نیاز سایت اغلب سایت های خودروسازان به محلی برای مونتاژ تبدیل شدند.

وی با اشاره به اینکه عمده سایت های موجود برای خودروسازان صرفه اقتصادی ندارد و در مواردی حداکثر میزان تولید در این سایت ها به 10 هزار دستگاه رسیده است، تاکید کرد:باید از ایجاد سایت هایی که بدون در نظر گرفتن مسائل فنی و با دلایل سیاسی از سوی نمایندگان مجلس در خواست می شود جلوگیری شود.  

حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو نیز با اشاره به اینکه نباید تلاش نمایندگان مجلس را برای ایجاد کارخانه و خط تولید در شهرشان بیهوده دانست، معتقد است: شورای سیاستگذاری خودرو باید تصمیم بگیرد که آیا درخواست نماینده به ثمر برسد یا خیر.

وی با اشاره به اینکه باید برای ایجاد سایت در سایر شهرها استراتژی مناسب داشته باشیم و هدف از حوزه تمرکز صنعت خودرو نیز روشن باشد، خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند چین و ترکیه در این زمینه بهتر از ما عمل کرده اند.

 جدول زیر میزان تولید خودرو در سایت های مختلف خودروسازی را به تفکیک نشان می دهد :

برای دیدن جدول در سایز اصلی روی آن کلیک کنید

گالری خودروسازی