۰ نفر

نکاتی برای انتخاب راحت‌تر در بازار خودرو +تصاویر

۲ دی ۱۳۹۵، ۲:۱۵
کد خبر: 165903
نکاتی برای انتخاب راحت‌تر در بازار خودرو +تصاویر

انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست.

در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.‌ به‌‌گونه‌ای‌که در نهایت خواننده بتواند دید کلی درباره خودروهای کلاس‌های مختلف پیدا کند. در همین راستا سعی شده در هر شماره تنوع کلاس‌های قیمتی مختلف مدنظر قرار بگیرد تا صفحه «حق‌انتخاب» برای طیف بیشتری از مخاطبان کاربرد داشته باشد.

 

انتخاب خودرو

رنو ساندرو استپ وی یا ام‌وی‌ام X33

این دو خودرو تفاوت‌های زیادی با هم دارند اما تقریبا از نظر قیمت در یک سطح هستند. ساندرو استپ وی در چند وقت اخیر یک افزایش قیمت را در بازار تجربه کرد و به قیمت ام‌وی‌ام X33 رسید. ام‌وی‌ام X33 با موتوری پر حجم‌تر و البته قوی‌تر در مقابل استپ وی قرار دارد که البته این موتور قوی‌تر دلیل بر عملکرد بهتر نبوده و استپ وی را می‌توان خودرویی با کیفیت بالا و البته سواری جذاب‌تر دانست. هر دو خودرو خدمات پس از فروش گسترده‌ای دارند اما از نظر گستردگی تعمیرگاه‌ها در سطح کشور پارس خودرو موفق‌تر است. استپ وی از هر نظر با کیفیت‌تر بوده و البته زیر بندی بهتری نیز دارد اما ام‌وی‌ام از فضایی بیشتر در داخل کابین برخوردار است و در مسیرهای سربالایی عملکرد بهتری دارد. بازار دست دوم هم کاملا در اختیار استپ‌وی است به گونه‌ای که فعلا مانند پول نقد می‌ماند. البته این نکته را فراموش نکنید که افت قیمت خودروهای چینی به‌طور کلی زیاد است. به‌طور کلی هر دو خودرو انتخاب‌های قد بلندخوبی هستند که البته استپ وی بازار بهتر و کیفیت بالاتری را در اختیار دارد اما ام‌وی‌ام آفرودی‌تر بوده و البته امکانات بیشتر را در اختیار دارد.

 

 

انتخاب خودرو

آریزو 5 یا جک J5

دو چینی بازار ایران که هر دوی آنها خودروهایی پر از آپشن هستند. در میان محصولات چینی بازار، جک خودرویی پراقبال در بازار ایران بوده و توانسته سهم خوبی از بازار را به دست آورد. در سوی دیگر آریزو قرار دارد که خودرویی تازه‌وارد بوده و البته طراحی اسپرت‌تری نسبت به جک دارد. اگرچه موتوری کم‌حجم‌تر و البته ضعیف‌تر نسبت به جک در سینه داشته و در شتاب‌گیری نیز کندتر است. هر دو خودرو امکانات خوبی دارند و داخل کابین نیز فضای کافی برای سرنشینان وجود دارد. کیفیت مواد به کار رفته درون کابین جک بهتر است.جک خودرویی کم‌استهلاک است و این موضوع را می‌توان بعد از چند سال حضور این خودرو در بازار متوجه شد. اما آریزو هنوز امتحان خود را پس نداده است. به گزارش دنیای اقتصاد، هر دو خودرو گیربکس‌هایی با سرعت پاسخگویی بالا ندارند، اما کفه ترازو در این بخش به سود جک است. هر دو خودرو برای خانواده‌ها مناسب هستند. در زمینه خدمات پس از فروش هر دو خودرو گستردگی زیادی دارند اما عملکرد کرمان موتور بهتر بوده است. مصرف سوخت آریزو کمتر از جک بوده و برای رانندگی شهری مناسب‌تر است. هر دو خودرو در حال حاضر در بازار ایران به سختی و با افت قیمت قابل توجه خرید و‌ فروش می‌شوند اما اقبال جک در این بازار بیشتر از آریزو است

 

 

انتخاب خودرو

تویوتا پریوس یا تویوتا کرولا

این دو خودروی هم خانواده تفاوت‌های فراوانی با هم دارند. اما در بازار ایران هم‌قیمت هستند. کرولا خودرویی شناخته شده و پر اقبال در بازار ایران است و پریوس خودرویی تازه وارد بوده و هنوز خیلی‌ها حتی اسم آن را هم نشنیده‌اند. تویوتا پریوس کمی بزرگتر از کرولا است و همچنین از دو موتور بنزینی و برقی بهره می‌برد. این در حالی است که کرولا یک خودروی بنزینی بوده و البته یکی از کم استهلاک‌ترین‌های دنیاست. پریوس از چهره‌ای متفاوت والبته جذاب‌تر از کرولا بهره می‌برد. البته ظاهر بسیار اسپرت آن ممکن است مسن‌ترها را جذب نکند. درون کابین نیز طراحی زیبا و مدرنی دارد. شاید انتخاب میان این دو خودرو کمی سخت باشد چراکه پریوس خودرویی کاملا اقتصادی به خصوص در زمینه مصرف سوخت است و البته ناشناخته و گنگ برای خریدار. اما کرولا خودرویی جان سخت و نام آشناست. از این‌رو انتخاب بین این دو خودرو کمی سخت می‌شود، اما شاید بتوان اینطور گفت که تویوتا کرولا یک انتخاب راحت و سرراست برای کسانی است که می‌خواهند یک خودروی کم استهلاک با آپشن‌های متوسط را داشته باشند. پریوس هم یک خودرو بسیار اقتصادی و کم مصرف است که برای کسانی که طراحی اسپرت را می‌پسندند، مناسب است.

 

 

انتخاب خودرو

لیفان 820 یا هیوندای i20

دو خودرو دیگری که باز هم در یک کلاس نیستند، ولی به لطف بازار ایران در یک قیمت قرار گرفته‌اند! لیفان 820 سدان سایز بزرگ و کشیده با موتوری پر حجم‌تر و قوی‌تر در مقابل هاچ بک کوچک هیوندای قرار دارد. لیفان از هر نظر برای خانواده‌های پر جمعیت‌تر مناسب است. ابعاد بزرگ که فضای کافی در داخل خودرو در اختیار قرار می‌دهد و موتور قوی و البته امکانات خوب همه و همه از آن یک خودروی خانوادگی زیبا را می‌سازد. اما در سوی دیگر هیوندای خودرویی مناسب برای خانواده‌های کم‌جمعیت با امکانات خوب و البته مصرف سوخت کم است. خودرویی اقتصادی که در نسل جدید طراحی آن هم اسپرت‌تر شده است. هر دو خودرو خدمات پس از فروش مناسبی دارند، اما هیوندای خودرو کم‌استهلاک‌تری است. بازار هر دو خودرو خوب بوده و کمتر در خرید و فروش به مشکل خواهید خورد. در مورد این دو خودرو تصمیم‌گیری ساده است اگر مصرف سوخت پایین و خودرویی مناسب برای شهر و البته کم‌استهلاک می‌خواهید i20 و اگر خودرویی بزرگ برای خانواده‌ها با موتور قوی و البته امکانات زیاد می‌خواهید لیفان 820 انتخاب بهتری خواهد بود.

 

 

انتخاب خودرو

رنو فلوئنس یا هیوندای اکسنت

خودروی فلوئنس در کلاس فنی بالاتر از اکسنت قرار دارد اما از نظر قیمت می‌توان این دو خودرو را با هم برابر دانست. با ذکر این نکته که مدل دنده‌ای فلوئنس هم قیمت اکسنت است که دنده اتوماتیک دارد. فلوئنس از موتوری قوی‌تر و پر حجم‌تر برخوردار است و در شتاب‌گیری نیز به راحتی اکسنت را جا می‌گذارد. گیربکس دستی آن هم به شتاب بیشتر کمک می‌کند، اما اکسنت آپشن‌های فراوانی داشته و البته در بازار دست دوم نیز موفق‌تر از فلوئنس است. اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم هیوندای اکسنت هیچ شانسی در مقابل کیفیت کابین و البته کیفیت سواری فلوئنس ندارد اما در دراز‌مدت مثلا یک بازه سه یا چهار ساله، استهلاک اکسنت به مراتب کمتر بوده و خرج کمتری روی دست مالک خود می‌گذارد. شاید همین امر سبب شده تا فرانسوی‌ها در بازار ایران نتوانند در بخش خودروهای وارداتی موفق باشند. به‌طور کلی می‌توان هر دو خودرو را انتخاب‌هایی مناسب دانست اما هزینه‌های تعمیر و نگهداری اکسنت به مراتب کمتر از فلوئنس است و البته خدمات پس از فروش هیوندای نیز پراکندگی جغرافیایی بیشتری از رنو دارد. حال اگر به دنبال کیفیت سواری و موتوری پر قدرت‌تر هستید فلوئنس گزینه‌ای مناسب است، اما بازار دست دوم و امکانات بیشتر را می‌توانید در اکسنت داشته باشید.

 

 

انتخاب خودرو

سانگ یانگ اکتیون یا رنو کپچر

این دو خودرو تفاوت‌های فاحشی باهم دارند. کپچر کراس اووری تک دیفرانسیل بوده و برای شهر مناسب است و اکتیون که تنها می‌توان نمونه‌های کار کرده آن را خریداری کرد، خودرویی مناسب برای آفرود است. اکتیون موتور پر حجم‌تر و البته قوی‌تر در سینه دارد خودرویی با زیر بندی خوب برای شرایط ناهموار بوده و در نمودار مقایسه با کپچر نمی‌گنجد، اما کپچر خودرویی با امکانات زیاد و البته چهره‌ای زیبا است که می‌توان نمونه‌های صفر کیلومتر آن را در بازار خریداری کرد. مصرف سوخت کمتری دارد و البته برای شهر مناسب‌تر از اکتیون است در بازار هر دو خودرو بی اقبالند با این تفاوت که اکتیون کهنه کار‌تر بوده و البته کم‌استهلاک‌تر از کپچر است. خدمات پس از فروش ایران خودرو اگرچه بهتراز رامک خودرو است اما قطعات کپچر در بازار کمیاب است. به‌طور کلی می‌توان این دو خودرو را انتخاب‌هایی متفاوت دانست که اکتیون برای همه نوع شرایط جاده‌ای ساخته شده و البته سواری خشکی دارد در سوی دیگر کپچر باسواری نرم‌تر و البته امکانات بیشتر و ابعادی کوچک‌تر خودرویی شهری‌تر به حساب می‌آید.