۰ نفر

رنوهای هندی در بازارهای منطقه

۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۲۴
کد خبر: 156527
رنوهای هندی در بازارهای منطقه

پس از حضور در هند و انعقاد قرارداد با ایرانی ها، شرکت خودروسازی رنو فرانسه قصد دارد تا کارخانه تولید خودرو در پاکستان راه اندازی کرده و تا سال 2018 میلادی، محصولات خود را در این کشور به تولید برساند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، این خبر پس از آن اعلام شد که «اسحاق دار» وزیر اقتصاد پاکستان در پاریس و به منظور جلب سرمایه گذاری خارجی و گسترش همکاری های صنعتی و اقتصادی در بخش تولید خودرو با مدیران شرکت خودروسازی رنو فرانسه دیدار کرد. گفتنی است استقبال «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان از نتایج مذاکرات وزیر اقتصاد این کشور با مدیران رنو بیانگر اهمیت همکاری اسلام آباد و پاریس در حوزه صنعت خودرو است.

به همین منظور، نخست وزیر پاکستان با انتشار بیانیه ای رسمی اعلام کرد: «در نتیجه مذاکرات آقای اسحاق دار با مدیران صنعت خودروی فرانسه و متقاعد شدن آنها برای حضور و سرمایه گذاری در بخش صنعت پاکستان، طرف فرانسوی فرآیند تولید محصولات خود در پاکستان را از سال 2018 میلادی آغاز خواهد کرد.»

یــک سخنگــوی شــرکــت خودروسازی رنو فرانسه در پاریس ضمن تایید خبر منتشر شده از سوی نخست وزیر پاکستان اعلام کرد: مدیران شرکت رنو و مقامات پاکستانی وارد مذاکرات محرمانه و نهایی شده اند. گفتنی است «الفوتیم» و «قندهار» از جمله شرکت هایی هستند که در حال مذاکره با رنو برای مشارکت در پروژه تولید محصولات این خودروساز فرانسوی در پاکستان هستند. شایان ذکر است که جزییات منتشر شده از مذاکرات طرفین حاکی از آن است که تولید محصولات رنو در پاکستان احتمالا در سایت خودروسازی «قندهار» در بندرکراچی این کشور صورت خواهد گرفت.

گمانه زنی ها در مورد مشارکت رنو و دو شرکت پاکستانی «الفوتیم» و «قندهار» برای تولید خودرو در پاکستان در شرایطی صورت می پذیرد که طرفین هیچ اطلاعاتی را در مورد میزان سرمایه گذاری در این پروژه و سهم هر یک از شرکا اعلام نکرده اند.

لازم به ذکر است که مقامات پاکستان مدت هاست درپی مشارکت با خودروسازان بین المللی در پروژه های مشترک از طریق ارائه پیشنهادات جذاب نظیر در نظر گرفتن معافیت های تعرفه ای و مالیاتی بوده اند که این امر به دلیل عدم اطمینان از ثبات سیاسی در این کشور و همچنین چالش های امنیتی که اسلام آباد با آنها روبه رو است تاکنون محقق نشده است. حضور گروه های تروریستی نظیر شبه نظامیان طالبان و عملیات تروریستی آنها در مناطق مختلف این کشور از جمله نگرانی هایی است که شرکت های خودروسازی بین المللی را از حضور جدی در این کشور محروم کرده است.

با وجود مشکلات مذکور، مقامات پاکستانی تلاش های خود را در زمینه متقاعد ساختن خودروسازان بین المللی برای حضور در این کشور گسترش داده و تنها به مذاکره با رنو فرانسه بسنده نکرده اند. مذاکره با مدیران شرکت های نیسان، پژو – سیتروئن، فولکس واگن و فیات کرایسلر از جمله اقدامات اخیر پاکستان برای مشارکت با خودروسازان معتبر جهان به منظور تولید محصولات آنها در این کشور است.

کــارشنـاسـان معتقـدنـد که پاکستان قصد دارد از طریق مشارکت با دیگر شرکت های خودروسازی، بازار را از انحصار خودروهای ژاپنی خارج کرده و از میزان تسلط شرکت های تویوتا، نیسان و سوزوکی بکاهد، چراکه به عقیده بسیاری از تحلیلگران و همچنین فعالان صنعت خودروی پاکستان، خودروسازان ژاپنی که محصولات خود را در پاکستان مونتاژ می کنند با قیمت بالایی به خریداران عرضه کرده و در زمینه کیفیت و خدمات پس از فروش بسیار ضعیف عمل می کنند.

شایان ذکر است که پاکستان با جمعیت 200 میلیون نفری خود بازار بسیار جذابی برای شرکت های خودروسازی محسوب شده و می تواند بسیاری از آنها را برای حضور در این کشور وسوسه کند. این در حالی است که علیرغم وجود ظرفیت قابل توجه در بازار خودروی پاکستان، میزان تولید و فروش خودرو در سال های 2014 و 2015 میلادی، رقمی معادل 180هزار دستگاه گزارش شده که این میزان در مقایسه با فروش سالانه 2میلیون وسیله نقلیه در هند رقم بسیار کوچکی به شمار می رود.

پیشنهادات ارائه شده از سوی اسلام آباد به شرکت های خودروسازی بین المللی سبب نگرانی بازیگران محلی صنعت خودروی پاکستان شده و آنها از دولت این کشور تقاضا کرده اند که با همه شرکت های فعال در صنعت خودروی آن رفتاری عادلانه و یکسان داشته باشد.