۰ نفر

بررسی اثر سیاست های آزاد تجاری بر رشد اقتصادی (مطالعه موردی کشورهای اسلامی)

۲۰ مرداد ۱۳۹۳، ۴:۱۰
کد خبر: 55752

در این پژوهش اثر سیاست های آزاد تجاری بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی در یک دوره 14 ساله (2003-1990)، مورد بررسی قرار گرفته و برای انجام تخمین ‏های موردنیاز از روش پانل - پویا استفاده شده است.

در این پژوهش اثر سیاست های آزاد تجاری بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی در یک دوره 14 ساله (2003-1990)، مورد بررسی قرار گرفته و برای انجام تخمین ‏های موردنیاز از روش پانل - پویا استفاده شده است، که در حقیقت نقطه قوت این مقاله می باشد. در این گونه مطالعات تجربی، بررسی اثرات و انتخاب شاخص های مناسب برای تحلیل رفتار متغیرها، به ویژه صادرات و واردات که در قالب حجم کل تجارت درنظر گرفته شده است و تاکید این پژوهش بر آن هاست، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این پژوهش از متغیرهای مرسوم در مدل رشد، نظیر سرمایه انسانی، سرمایه فیزیکی، جمعیت و متغیرهای کنترل، مانند حجم کل تجارت بین الملل استفاده شده است. این مقاله در قالب یک مقدمه کوتاه و سه بخش اصلی و نتیجه گیری تدوین شده است. یافته های این پژوهش از آثار مثبت و ناچیز سیاست های آزاد تجاری بر رشد اقتصادی کشورهای اسلامی در دوره موردنظر حکایت دارد.

*این مقاله به قلم دکتر حمید ابریشمی و دکتر محسن مهرآرا به همراه سایر همکارانشان در تابستان 1389 در مجله تحقیقات اقتصادی به چاپ رسیده است. برای دسترسی به متن کامل مقاله به این لینک مراجعه کنید.