۰ نفر

الهام بالاتر از لاریجانی، عارف بالاتر از ناطق

خوش‌خیالی احمدی‌نژادی‌ها برای ریاست‌مجلس

۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۹:۲۰
کد خبر: 97623

دوستان، همراهان و حلقه یاران وفادار به محمود احمدی‌نژاد هنوز امیدوارند روزهای طلایی سال‌های ۱۳۸۴ تا تابستان ۱۳۹۲ برگردد و آنها سوار بر اسب قدرت سیاست در ایران شوند.

اگرچه این خواست و آرزو را نمی‌توان نکوهش کرد که دستیابی به قدرت در ذات هر بازیگر سیاسی است اما از این جهت که آرزوهای آنها بعید است می‌توان به ماجرا پرداخت.

یکی از دغدغه‌های این گروه از یاران احمدی‌نژاد و خود رییس دولت‌های نهم و دهم استیلا بر مجلس قانونگذاری است و اگر پیروزی و تسلط کامل میسر نشد دستیابی به بخشی از قدرت است. در مسیر این آرزو آنها اما همانند شروع کار در شهرداری تهران و رسیدن به روزهای طلایی به کمتر از ریاست مجلس بسنده نمی‌کنند. این را می‌تواند از کنار هم چیدن شخصیت‌های سیاسی برای یک نظرسنجی درباره اینکه چه کسی «رییس مجلس آینده» می‌شود دید. در این نظرسنجی نام ۶ نفر برای ریاست احتمالی بر مجلس در معرض دید قرار دارد: علی‌اکبر ناطق نوری، محمدرضا عارف و علی لاریجانی که به زعم خوش‌باوران طرفدار احمدی‌نژاد در جبهه مقابل قرار دارند و روح‌الله حسینیان، سعید جلیلی و غلامحسین الهام که از یاران دولت و مجلس احمدی‌نژاد بوده‌اند. طراحات این سناریوی ساده‌انگارانه چنین تصور کرده‌اند که اولا غلامحسین الهام، روح‌الله حسینیان و سعید جلیلی حتما به مجلس می‌روند و آنقدر نیرو و نفر دارند که احتمال می‌دهند رییس مجلس شوند پس کاندیدا می‌شوند. طراحان این سناریو از سوی دیگر و در خیال خود سعید جلیلی را همپای علی لاریجانی قرار داده و تصور می‌کنند چون لاریجانی روزی رییس شورای امنیت ملی بوده و سعید جلیلی هم این منصب را داشته و هر دو نفر نیز در انتخابات ریاست جمهوری حاضر بوده و البته شکست خورده‌اند، بنابراین همسنگ‌اند و سعید جلیلی می‌تواند علی لاریجانی را شکست دهد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ساعت24، از طرف دیگر به زعم و خیال این سناریوسازان قرار دادن نام عارف در کنار ناطق نوری به گسست بیشتر اصلاح‌طلبان دامن می‌زند و موجب تشتت آرا در اردوگاه آنها می‌شود. نکته بسیار جالب در این طراحی این است که علی اکبر ناطق نوری فقط ۱۰ درصد در نظرسنجی‌ها رای دارد اما غلامحسین الهام نزدیک به ۲۰ درصد و روح‌الله حسینیان هم بالاتر از جلیلی قرار دارد و جذاب‌تر اینکه محمدرضا عارف نزدیک به ۳۵ درصد آرای حاضران در نظرسنجی را به خود اختصاص داده است.