۰ نفر

8 روز تا ضرب الاجل هسته‌ای؛

بریتانیا خواهان انعطاف بیشتر ایران شد

۱ تیر ۱۳۹۴، ۲۱:۵۱
کد خبر: 86895
بریتانیا خواهان انعطاف بیشتر ایران شد

در آستانه رسیدن به مهلت نهایی تعیین‌شده برای مذاکرات اتمی وزیر خارجه بریتانیا خواستار "انعطاف بیشتر" ایران شد. رئیس‌جمهور ایران مرحله کنونی را "حساس" نامید و عراقچی گفت، پیشرفت مذاکرات "در حد انتظار" نیست.

در حالی که تنها ۸ روز به پایان مهلت نهایی رسیدن به توافق فراگیر هسته‌ای با ایران باقی مانده وزیر خارجه بریتانیا از ایران خواست تا انعطاف بیشتری از خود نشان دهد.

فیلیپ هاموند روز دوشنبه (ا تیر/ ۲۲ ژوئن) در لوکزامبورگ در گفت‌وگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که در هفته آینده اولین پیشرفت‌های واقعی به دست بیاید.

هاموند اظهار داشت: «به نظر من مذاکرات جدی، تازه در راه است و طی هفته آینده امیدوارم که پیشرفت‌هایی دیده شود.»

وزیر خارجه بریتانیا که برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به لوکزامبورگ سفر کرده قرار است در آن‌جا با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفته‌اند که ظریف بنا است روز دوشنبه علاوه بر هاموند با چند تن دیگر از جمله فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات و گفت‌وگو کند.

در حال حاضر مذاکرات هسته‌‌ای با ایران در سطح معاونان وزارت خارجه در وین در جریان است. اما قرار است که وزرای خارجه کشورهای گروه ۱+۵ هفته آینده به گفت‌وگوها بپیوندند.

هشدار وزیر خارجه فرانسه

شب گذشته (شامگاه یکشنبه) لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه بعد از ملاقات با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در بیت‌المقدس هشدار داد، هر گونه توافقی با ایران باید "قاطع و موثق" باشد تا عدم بازگشت ایران به مسیر نخست تضمین شود.

فابیوس در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نتانیاهو گفت، باید "بسیار محکم بود و اگر قرار است توافقی به دست بیاید این توافق باید قاطع باشد." او تأکید کرد که در مذاکرات هسته‌ای "هنوز هیچ چیز مشخص نیست."

عراقچی: اگر لازم باشد گفت‌وگوها بیشتر ادامه می‌یابد

در همین حال عباس عراقچی، معاون ظریف و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران پیش از پرواز به لوکزامبورگ در تهران گفت، پیشرفت گفت‌وگوها به "اندازه انتظار" نبوده است. عراقچی با اشاره به این که "نگارش متن توافقنامه در سطوح مختلف همچنان ادامه دارد" تأکید کرد که "اختلافات در بعضی مسائل جدی است و به بررسی‌های بیشتری احتیاج دارد."

عراقچی افزود که احتمال می‌رود در پایان هفته جاری جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز به وین سفر کند و ملاقات‌های دوجانبه‌ای با او صورت گیرد.

او گفت که مهلت پایانی مقرر (۹ تیر برابر با ۳۰ ژوئن) برای ایران نهایی نیست و در صورت لزوم مذاکرات "چند روز بیشتر" ادامه خواهد یافت.

همزمان رئیس‌جمهور ایران نیز بر حساسیت مرحله کنونی مذاکرات تأکید کرده است. حسن روحانی شامگاه یکشنبه (۳۱ خرداد) در نشست مشترک دولت با مجلس شورای اسلامی گفت، مذاکرات اتمی در چارچوب تعیین‌شده توسط رهبر جمهوری اسلامی و در سازگاری با شورای عالی امنیت ملی و قانون اساسی پیش می‌رود و در حال حاضر مذاکرات "به مرحله حساسی رسیده است."

جمهوری اسلامی ایران و گروه ۵+۱ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در اوایل آوریل در لوزان سوئیس بر سر چارچوب محدود ساختن برنامه اتمی ایران به تفاهم رسیدند. اما بسیاری از جزئیات همچنان باز مانده و باید تا ۳۰ ژوئن بر سر آن به توافق رسید.