۰ نفر

گفت‌وگو با رئیس و دبیر کل جدید اتاق ایران:

چگونه مدیر«شستا» دبیر اتاق‌بازرگانی شد؟

۱ تیر ۱۳۹۴، ۲۰:۱۳
کد خبر: 86881

احمد فیاض‌بخش صبح امروز پس از انتصابش در سمت دبیر کلی اتاق بازرگانی ایران در اتاقش حضور یافت و گفت که به زمان نیاز دارد تا وضعیت فعلی اتاق را مطالعه و بررسی کند.

محسن جلال‌پور یک هفته پس از پیروزی در انتخابات هیأت رئیسه اتاق ایران احمد فیاض‌بخش، مدیر عامل بزرگ‌ترین هلدینگ سرمایه‌گذاری کشور را به عنوان دبیر کل اتاق منصوب کرد. آن گونه که رئیس اتاق ایران روایت می‌کند،این انتصاب نیاز به هماهنگی‌هایی در سطح دولت و وزیر رفاه و تأمین اجتماعی داشته و در نهایت با رضایت علی ربیعی این انتصاب صورت گرفته است. محسن جلال‌پور، رئیس اتاق ایران با بیان این که انتخاب فیاض‌بخش به عنوان دبیر کل اتاق ایران انتخاب بسیار شایسته‌ای بوده‌است، اظهار کرد: بر اساس رابطه قدیمی و چند ساله‌ای که با فیاض‌بخش داشتم توانستم او را متقاعد کنم که به اینجا بیاید. از طرف دیگر متقاعد کردن دولت و علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیار دشوار بود و بیش از آن که برای انتخابات اتاق تلاش کنم برای آوردن فیاض‌بخش در سمت دبیر کلی وقت گذاشتم. جلال‌پور همچنین بیان کرد: من کسی را به عنوان دبیر کل اتاق آورده‌ام که بزرگ‌ترین هلدینگ کشور را ادار‌ه کرده و در سال‌های گذشته بالای 70 تا 80 هزار میلیارد تومان گردش مالی مجموعه تحت مدیریت او بوده است. شستا در سال قبل برای اولین‌ بار توانست سود دهد. رئیس اتاق ایران با بیان این که نگاه من به دبیر کل دو نوع است و برای جانشین ایشان و قائم مقام ایشان حتما از نیروهای داخل اتاق استفاده می‌کنم، خاطرنشان کرد: نگاه دبیر کل به بیرون و نگاه دبیر کل به داخل دو نگاهی است که می‌توان به دبیر کل اتاق بازرگانی ایران داشت . دبیر کل به بیرون باید فردی نظیر فیاض‌بخش باشد که اصول اقتصاد و شرایط کشور به جهت توسعه را دانسته و نگاه توسعه‌گرایانه داشته باشد و ارتباطش با مجموعه و ارکان دیگر محکم و قوی و با سابقه باشد. در کنار او، حتما جانشین دبیر کل باید فردی باشد که نگاه به داخل داشته باشد و داخل اتاق را بشناسد و وظیفه ارتباط بین اتاق‌های کشور و بخش‌های مختلف اتاق بازرگانی ایران را بر عهده بگیرد. برنامه‌های آینده اتاق از زبان دبیر کل جدید احمد فیاض‌بخش نیز با اشاره به این که به زمان نیاز است تا وضعیت فعلی اتاق را مطالعه و بررسی کند، گفت: شرایط اقتصاد کشور به گونه‌ای است که باید به بخش خصوصی میدان بیشتری داده شود. وی در باره دلایل پذیرش پست دبیرکلی اتاق ایران گفت: بخش مهمی از این تصمیم به دلیل اعتقادی است که به بخش خصوصی دارم و امیدوارم همراه با هیأت رئیسه جدید در اتاق ایران بتوانم به اعتلای بخش خصوصی در اقتصاد کشور کمک کنم.

وی گفت: برنامه‌های آینده اتاق ایران،اثرگذاری بیشتر در سیاست‌گذاری و تسهیل بیشتر فضای کسب وکار و آماده‌سازی اقتصاد کشور برای دوره پس از تحریم است که قاعدتا مورد توجه همه ارکان اتاق قرار دارد. پیش از این انتصاب، برخی شنیده‌ها حاکی از گلایه برخی فعالان بخش خصوصی نسبت به گزینه‌های مطرح برای دبیر کلی اتاق ایران بود. به گزارش اقتصادی نیوز، حمید حسینی، خزانه‌دار دوره هفتم اتاق تهران در آخرین روزنوشت خود درباره گزینه‌های دبیر کلی اتاق که مهدی کرباسیان، مجتبی خسروتاج و احمد فیاض‌بخش را مطرح کرده بود، این گونه نوشته بود: دنیای اقتصاد شنبه از قول منابع آگاه خبر از احتمال دبیر کلی سه نفر از مدیران ارشد دولتی در اتاق ایران داده که جالب نیست و باید تاسف خورد که آقایان هیچکس را در بخش خصوصی لایق دبیرکلی اتاق نمی‌دانند، در حالی‌که تجربه 15 سال اخیر اتاق حکایت از ناموفق بودن مدیران با سابقه دولتی و خصولتی در پارلمان بخش خصوصی دارد.