۰ نفر

بانک‌ها مکلف‌به‌پرداخت وام60میلیونی نیستند!

۱ تیر ۱۳۹۴، ۲۰:۰۳
کد خبر: 86879

بانک‌ها با توجه به منابع داخلی خود مجاز به پرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن هستند و ارتباطی میان بدهی‌ها با تسهیلات‌دهی بانک‌ها از محل منابع داخلی آنها وجود ندارد.

عضو هیئت عامل بانک مرکزی گفت: بانک‌ها با توجه به منابع داخلی خود مجاز به پرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن هستند و ارتباطی میان بدهی‌ها با تسهیلات‌دهی بانک‌ها از محل منابع داخلی آنها وجود ندارد.

پیمان قربانی عقیل‌آبادی افزود: بانک مرکزی اعلام کرده است بانک‌ها می‌توانند از محل منابع داخلی خود وام خرید مسکن را با شرایط مذکور در مصوبه شورای پول و اعتبار پرداخت کنند و هیچ گونه ممنوعیت مجددی در این باره اعلام نشده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی موضوع کاملا جداگانه‌ای است ، گفت : بانک‌ها باید بدهی خود به بانک مرکزی را پرداخت کنند، اما ارتباطی میان بدهی‌ها با تسهیلات‌دهی بانک‌ها از محل منابع داخلی آنها وجود ندارد.

عضو هیئت عامل بانک مرکزی با تأکید بر طولانی‌مدت بودن تسهیلات مسکن ،‌ اظهار داشت: بانک‌ها باید محاسبه کنند و ببینند که آیا توان پرداخت این تسهیلات را با توجه به منابع داخلی‌شان دارند یا خیر ؛ بانک مرکزی دستورالعملی را ابلاغ کرده است که بر اساس آن بانک‌ها مجاز به پرداخت این نوع تسهیلات هستند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید با محاسبه «توازن و مصارف» خود، توانایی یا عدم توانایی پرداخت تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی را بسنجند و سپس برای پرداخت این نوع تسهیلات اقدام کنند، خاطرنشان کرد : سقف مذکور در این دستورالعمل (۶۰ میلیون تومان) به عنوان مبلغ نهایی پرداخت وام است و به این معنا نیست که باید حتما همین میزان وام پرداخت شود؛ بلکه بانک‌ها می‌توانند ارقامی کمتر از ۶۰ میلیون تومان را نیز به متقاضیان خرید یا ساخت مسکن بپردازند.

معاون رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: با توجه به وضعیت کلی بازار و شرایط روند نزولی تورم در کشور، پرداخت تسهیلات مسکن برای بانک‌ها خدمات جذابی خواهد بود.