۰ نفر

یک عضو کمیسیون کشاورزی عنوان کرد:

باید به دنبال واردات "آب مجازی" برویم

۱۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۸:۵۹
کد خبر: 65847

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بر لزوم جلوگیری از صادرات محصولات آب‌بر تأکید کرد و گفت: ما باید به دنبال واردات آب مجازی باشیم.

محمدتقی توکلی، با اشاره به صادرات محصولات آب‌بر مثل هندوانه و سیب‌زمینی، اظهار کرد: این درست برعکس سیاست‌های همه دنیا است، حتی کشورهایی هم که مشکل آب ندارند به دنبال واردات می‌روند، یعنی ما باید به دنبال واردات آب مجازی باشیم.

او ادامه داد: ما باید آمایش آب را در کل کشور انجام دهیم و جاهایی که با منابع کم آب مواجه هستیم به دنبال تأمین نیازهای اصلی مردم برویم و آب را به کالاهایی اختصاص دهیم که ارزش اقتصادی دارند، هندوانه و صیفی‌جات ارزش اقتصادی ندارند، حتی کشاورز هم بهره چندانی از کشت آنها نمی‌برد، چون فقط در بازار چرخش می‌کند و نهایتا با اشباع شدن بازار، راهی بازار خارج از کشور می‌شود.

توکلی تأکید کرد ما باید الگوی کشت را تعریف و قانونی کنیم و در مواردی که از این الگو تمکین نمی‌شود خدمات یارانه‌ای را قطع کنیم تا بتوانیم نظارت بیشتری روی این مسأله داشته باشیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این عضو کمیسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به بحران آب باید تمهیداتی بیاندیشیم و در این شرایط اولویت تولید با محصولات استراتژیک مثل گندم، برنج، جو و دانه‌های روغنی است، اما اگر بخواهیم با همین روند پیش برویم و افزایش مصرف و کاهش بارندگی داشته باشیم طبیعتا یک جا متوقف می‌شویم و اجبارا با وضعیت بحرانی مواجه می‌شویم.