۰ نفر

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد:

رشد قاچاقچیان با افزایش تعرفه‌های گمرکی

۱۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۵۱
کد خبر: 65781

معاون پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: میزان تعرفه گمرکی کالاها رابطه معناداری با میزان قاچاق دارد و هر جا که تعرفه افزایش یابد میزان قاچاق نیز به دنبال آن افزایش می‌یابد.

علیرضا بیات اظهار کرد: در همه کالاها این ارتباط منطقی وجود دارد که با توجه به افزایش میزان تعرفه، کم کم شاهد رشد قارچ گونه قاچاقچیان می‌شویم و این در حالی است که با منطقی‌تر شدن تعرفه میزان قاچاق نیز کاهش می‌یابد.

دلایل افزایش قاچاق در حوزه پوشاک

وی درباره افزایش قاچاق در حوزه پوشاک گفت: تعرفه گمرکی لباس 100 درصد است و طبیعی است که این میزان قاچاق را در این بخش شاهد باشیم. این در حالی است که نباید همه بار حمایت از تولید داخلی را بر دوش تعرفه بگذاریم و به جای توجه و برنامه‌ریزی در رابطه با افزایش کیفیت و توجه به پیشرفت تکنولوژی، تغییر سلیقه‌ها و تنوع طلبی در مخاطبان در سنین مختلف فقط بر تعرفه تمرکز کنیم.

معاون پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه پوشاک باید به بحث برند بودن و مد روز بودن توجه کرد و آن‌ها را مطابق با فرهنگ کشور خودمان و موازین دینی‌مان هماهنگ کرد و مدل های خوب و با کیفیت را در بازار عرضه کرد.

افزایش تعرفه گمرکی اقدامی ناکارآمد است

بیات با بیان اینکه همیشه تقاضا برای کالای باکیفیت وجود دارد، گفت: در این حوزه از ورود کالای برندینگ جلوگیری کرده‌ایم و از طرفی آنطورکه باید و شاید به بحث کیفیت توجه نمی‌کنیم. این در حالی است که تقاضا همچنان در بازار وجود دارد و رو به افزایش است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، معاون پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یادآور شد: افزایش تعرفه گمرکی اقدامی ناکارآمد است که نه تنها تبعات مثبتی را به همراه ندارد بلکه شاهد افزایش قاچاق نیز هستیم.