۰ نفر

چرا برخی خودروسازان از ارائه آمار تولید خودداری می‌کنند؟

۱۱ شهریور ۱۳۹۱، ۱۴:۲۰
کد خبر: 6500

آمار تولید خودروهای سواری داخلی در حالی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌ صورت ماهانه و سالانه اعلام می‌‌شود که برخی خودروسازان داخلی از ارائه آمار تولید خود به این وزارتخانه خودداری می‌کنند.

طبق روال شکل گرفته برخی خودروسازان داخلی به دلایل نامعلوم از ارائه آمار تولید ماهانه خود به وزارت صنعت، معدن و تجارت خودداری می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که تیراژ تولید برخی شرکتهای خودروسازی در آمارهای منتشره قید نمی‌شود.

به عنوان مثال در آمار تولید خودروهای سواری در تیر ماه امسال، حجم تولیدی برای شرکتهای خودروسازان بم، تاپکو، بن رو، خودروسازی مدیران، زاگرس خودرو، سناباد خودرو توس، کرمان موتور و مرتب قید نشده است. البته برخی از این خودروسازان مانند مرتب، زاگرس خودرو، تاپکو و بن‌ رو در سالهای اخیر یا تعطیل شده یا تولید قابل توجه نداشته‌اند، اما در خصوص خودروسازانی همچون مدیران و کرمان موتور که تولید آنها ادامه دارد، مشخص نیست که دلیل خودداری آنها از ارائه آمار تولید ماهانه به وزارت صنعت، معدن و تجارت چیست.

این وضعیت در حالی است که در تمام دنیا تولیدکنندگان موظف به ارائه آمار تولید محصولات خود به وزارتخانه‌های مربوطه هستند تا آمار دقیق و مستندی برای بررسی و برنامه‌ریزی صنعتی کشورها در این حوزه وجود داشته باشد.

پیش از این رییس اداره خودرو دفتر ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا موضوع عدم ارائه آمار تولید ماهانه خودرو از سوی برخی خودروسازان به این وزارتخانه را تایید کرده بود.

گودرزی البته اظهار کرده بود که این وزارتخانه در مکاتبات خود با این شرکتها خواستار دریافت آمار تولید آنها شده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز با بیان اینکه دلیل خاصی برای عدم ارائه آمار تولید خودرو از سوی شرکتهایی همچون مدیران و کرمان موتور به وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود ندارد، اظهار کرد: این کار نوعی سهل انگاری است و از این خودروسازان خواهیم خواست آمار تولید ماهانه خود را ارائه کنند.

وی اما در پاسخ به این پرسش که وقتی برخی خودروسازان آمار تولید خود را اعلام نمی‌کنند، آمار کلی تولید خودرو در کشور که سالانه اعلام می‌شود تا چه حد با دقت همراه است؟ خاطرنشان کرد: گذشته از آمار تولید ماهانه که در آن حجم تولید برخی خودروسازان قید نشده است، اما در آمار تولید سالانه آمار تولید یکساله از این خودروسازان نیز اخذ و ثبت می‌شود؛ بنابراین آمارهای سالانه دقیق و مستند است.

در هر حال معلوم نیست که چرا یک خودروساز باید از ارائه آمار تولید ماهانه خود به وزارتخانه مربوطه خودداری کند و اینکه آیا دلیل این موضوع به مباحث مالیاتی مرتبط است یا نه هم مشخص نیست، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت طبق وظایف خود مکلف به اخذ، ثبت و انتشار این آمار است تا در برنامه‌ریزی‌های کلان صنعت خودرو کشور از آن استفاده شود. البته در آمارهای تولید ماهانه خودروهای تجاری نیز چنین وضعیتی وجود دارد که با توجه به تیراژ بسیار پایین و نوسان بالا در تولید این محصولات دلایل آن تا حدی قابل درک است.