۰ نفر

مروری بر پیشینه "محمدعلی نجفی"

۳۰ مرداد ۱۳۹۳، ۰:۲۰
کد خبر: 57082

ساعاتی بعد از جلسه استیضاح دکتر فرجی دانا و عدم رای اعتماد مجلس به وی، رییس جمهور حکم سرپرستی دکتر محمد علی نجفی را صادر کرد.

نجفی در ابتدای دولت تدبیر و امید به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش معرفی شد اما با وجودی که موافقت نیمی از مجلس را جلب کرده بود، با اختلاف یک رای از مجموع 284 رای موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد.

محمدعلی نجفی پس از عدم رای اعتماد مجلس به وی با حکم رییس جمهور به معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور منصوب نمود اما پس از گذشت شش ماه در 10 بهمن 1392 ، از ریاست سازمان میراث فرهنگی رفت و حسن روحانی وی را به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد و اکنون پس از استیضاح دکتر فرجی دانا به سرپرستی وزارت علوم منصوب شد.

محمد علی نجفی 23 دی 1330 در تهران به دنیا آمد و در دبیرستان مروی واقع در ناصر خسرو، تحصیلات متوسطه را به پایان رساند و پس از گذراندن تحصیلات خود در رشته ریاضی در دانشگاه شریف، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در موسسه فناوری ماساچوست (M.I.T) دوره کاشناسی ارشد را طی کرد، اما به دلیل فعالیت‌های مربوط به پشتیبانی از حرکت انقلاب اسلامی در ایران، دوره دکتری خود را ناتمام گذاشته و به ایران بازگشت.

نجفی در چندین دوره به عنوان وزیر آموزش و پرورش و وزیر آموزش عالی خدمت کرد. پس از دولت هاشمی با حکم سید محمد خاتمی به ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدعلی نجفی در حالی به عنوان وزیر آموزش پرورش دولت یازدهم معرفی شده بود که پیش از این نیز 9 سال سابقه وزارت در آموزش و پرورش را بر عهده داشت و طبق اظهارت خودش در سال 67 وارد وزارت آموزش و پرورش شد و از سال 68 که هاشمی رفسنجانی ریاست جمهوری را بر عهده گرفت، به عنوان وزیر در این کابینه معرفی شد.

همچنین از سال 72 و دور دوم ریاست جمهوری دولت سازندگی به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت کرد و پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات نیز، به سازمان برنامه و بودجه رفت.

تغییر نظام آموزشی به ترمی واحدی و ایجاد مدارس نمونه دولتی و غیرانتفاعی از مهمترین اقدامات نجفی در دوران سازندگی بود.

گفتنی است، نجفی در پاییز ۱۳۸۵ با قرار گرفتن در لیست ائتلاف اصلاح طلبان نامزد شرکت در انتخابات شورای شهر تهران شد و توانست همراه با احمد مسجد جامعی، معصومه ابتکار و هادی ساعی از لیست ائتلاف اصلاح طلبان در جمع 15 نفره شورای شهر تهران قرار بگیرد و تاکنون نیز در شورای شهر تهران فعالیت دارد.

سوابق اجرایی محمدعلی نجفی عبارت است از:

"رییس دانشگاه صنعتی اصفهان از سال 1359 تا 1360، وزیر فرهنگ و آموزش عالی از سال 1360 تا 1363، معاون آموزشی صداوسیما از سال 1365 تا 1367، وزیر آموزش و پرورش از سال 1367 تا 1376، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه از سال 1376 تا 1379، مشاور رییس جمهور و وزیر صنایع و معادن از سال 1379 تا 1384، عضو شورای اسلامی شهر تهران از سال 1386 تا کنون، استاد ریاضی دانشگاه صنعتی شریف از سال 1358 تاکنون، عضویت در شوراهای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فناوری و شورای فرهنگ عمومی و عضویت در هیات امنای چند دانشگاه، پژوهشگاه و چند بنیاد، مؤسسه خیریه و غیرانتفاعی."