۰ نفر

فهرست 2014 «اکونومیست» منتشر شد

بهترین شهرهای جهان برای زندگی؟

۲۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۷:۳۵
کد خبر: 57015

«واحد اطلاعات اکونومیست» در تازه ترین گزارش «قابلیت سکونت شهرها» از میان 140 شهر مورد بررسی ملبورن، وین و ونکوور را به عنوان بهترین شهرهای جهان برای سکونت معرفی کرد و دمشق را نامناسب ترین شهر دنیا برای زندگی دانست.

به گزارش سی‌ان‌ان، «واحد اطلاعات اکونومیست» می گوید: بررسی سالانه قابلیت سکونت شهرها می تواند برای بررسی میزان هزینه ای که کشورها به عنوان کمک هزینه سختی به مهاجران خود می پردازند قابل استفاده باشد. هرچند این مسئله درباره شهر ملبورن که برای چهارمین بار به عنوان بهترین شهر جهان برای زندگی شناخته شده است صادق نیست. استرالیا با خدمات درمانی، زیرساخت ها و آموزش عالی با کیفیت و درصد قتل 3.1 در 100 هزار که نصف متوسط جهانی آن است به عنوان یک قطب فرهنگی شناخته می شود. امتیاز کل ملبورن در این پژوهش 97.5 از 100 است که بر مبنای فاکتورهایی چون «ثبات» و «فرهنگ و محیط زیست» ارزیابی می شود. نمره ملبورن در این جدول تنها 0.1 بیشتر از وین است؛ این دو شهر در مجموع عوامل به جز «فرهنگ و محیط زیست» یکسان هستند. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، 10 شهر برتر این لیست از سال 2011 تغییری نکرده اند و از 130 شهر باقی مانده تنها امتیاز 20 شهر در سال گذشته تغییر کرده و البته بیش از نیمی از تغییرات ایجاد شده طی 12 ماه گذشته، کاهش امتیازات بوده است. این گزارش می گوید ناپایداری به عنوان یک فاکتور کلیدی، امتیازات شهرها را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان نمونه رویدادهای اوکراین، تاثیرات بدی را بر شهرهایی مانند کی‌یف، سن پترزبورگ و مسکو داشته است. علاوه بر این بی ثباتی های محلی تاثیرات منفی بر موقعیت بانکوک گذاشته است. امتیاز دمشق در سوریه همچنان رو به کاهش بوده است؛ اما به دلیل لحاظ نشدن بغداد در این شاخص، تشدید جنگ در عراق تاثیری بر امتیاز این شهر نگذاشته است.

تهران رو به پیشرفت

این گزارش در ادامه تاکید می کند: موقعیت شهرهای تهران، طرابلس و امان در این رده بندی روبه پیشرفت است. اما به طور کلی شاخص قابلیت سکونت در پنج سال گذشته کاهش یافته است؛ این واقعیت به دلیل بروز بحران های اقتصادی در پنج سال گذشته است. کی یف در اوکراین، طرابلس در لیبی و دمشق در سوریه در بزرگترین بحران کیفیت سکونت قرار گرفته اند. طبق آخرین تقسیم بندی واحداطلاعات اکونومیست، بعد از ملبورن، به ترتیب وین و ونکوور در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. تورنتو، آدلاید، کالیاری، سیدنی، پرت و اوکلند هم در دره های بعدی هستند. همچنین دمشق، داکا، پورت مورزبی، لاگوس، کراچی، الجزیره، حراره، دوئالا، طرابلس و ابیجان پایین ترین نمره ها را در این رده بندی به خود اختصاص داده اند. ملبورن اخیرا در گزارش موسسه «سی‌ان‌تراولر» هم به عنوان «دوستانه‌ترین شهر دنیا» برای گردشگران انتخاب شده بود.