۰ نفر

تکذیب تامین آب‌معدنی ناتو توسط ایران

۲۹ مرداد ۱۳۹۳، ۳:۴۴
کد خبر: 56956

دبیر انجمن تولیدکنندگان آبهای آشامیدنی و معدنی ایران با تاکید بر بحرانی بودن وضعیت آبی کشور درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر صادرات آب معدنی ایران به افغانستان جهت تامین نیاز نیروهای ناتو گفت: حتی با کمترین بهره هوشی هم می توان فهمید که امکان ندارد نیروهای ناتو در افغانستان بخواهند آب موردنیاز خود را از ایران تامین کنند.

پیمان فروهر درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان غذا و دارو درباره کیفیت پایین برخی آب معدنی های تولید داخل توضیح داد: به نظر من بخشی از این اظهارات به نوعی دلجویی از صنعت لبنیات و برای این بود که نشان داده شود سازمان غذا و دارو درباره همه صنایع غذایی حساسیت و سختگیری دارد. اما در عین حال ما به بخشی از این اظهارات نیز گلایه و انتقاد داریم.

وی افزود: این اظهارنظر که بیشتر آب معدنی دنیا در داخل شیشه تولید می شود برای شخص بنده بسیار تعجب آور بود. در حال حاضر به غیر از حجم بسیار پایینی که مربوط به هتل های بسیار لوکس است حدود 95 درصد از کل آب معدنی دنیا همچنان در PET تولید می شود.

فروهر درباره برخی دیگر از اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه واحدهای آب معدنی آب موردنیاز خود را از منابع آلوده کننده تامین می کنند، نیز عنوان کرد: سازمان غذا و دارو وقتی می خواهد مجوز واحدهای آب معدنی را صادر کند بسیار سختگیری می کند و یک کارخانه آب معدنی باید یک سال کامل و در هر فصل از منبع موردنظر خود نمونه برداری کند و در صورت تائید این نمونه ها مجوز فعالیت کارخانه صادر می شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان آبهای آشامیدنی و معدنی ایران تاکید کرد: از سوی دیگر منابع آبی واحدهای آب معدنی باید حتما از منابع حیوانی و انسانی به دور باشند تا مجوز فعالیت آنها صادر شود. برخی اظهارات درباره آلوده بوده منابع آبی واحدهای آب معدنی در واقع به چالش کشیدن کارشناسان سازمان غذا و دارو است. حتی چند سال پیش با سختگیری بسیار زیاد مجوز آب معدنی یکی از واحدهای فعال در منطقه شمال کشور به دلیل اینکه حتی فاصله زیادی با یک منبع معدن شن و ماسه داشت لغو شد و به مجوز آب آشامیدنی تغییر یافت.

وی تاکید کرد: آن چیزی که در نهایت اهمیت دارد این است که محصول نهایی که بدست مصرف کننده می رسد محصول ایمنی و مطئمن باشد و به نظر من برخی اظهارات درباره مشکل دار بودن آب معدنی های تولید داخل واقعا کم لطفی هستند.

تکذیب تامین آب ناتو توسط ایران

دبیر انجمن تولیدکنندگان آبهای آشامیدنی و معدنی ایران همچنین درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر تامین آب معدنی موردنیاز نیروهای ناتو در افغانستان توسط ایران اظهار کرد: خبر مربوط به این ماجرا اولین بار در سال 1388 منتشر شده و در همان زمان نیز تکذیب شد. افراد حتی با کمترین بهره هوشی هم می توانند بفهمند که امکان ندارد نیروهای ناتو آب معدنی خود را از ایران تامین کنند. این کار نه به خاطر کیفیت آب معدنی ایران که بسیار بالاست بلکه به دلیل حفظ مسائل امنیتی انجام می شود و نیروهای ناتو در افغانستان تامین کننده آب مختص به خود را دارند.

فروهر تاکید کرد: ناتو حتی اگر بخواهد آب خود را از بازار افغانستان تامین کند کنترلهای بسیار شدیدی را اعمال می کند تا بتواند سلامت سربازان خود را حفظ کند و اینکه ناتو از ایران آب بخرد در سیاستهایش نمی گنجد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی تاکید کرد: افغانستان جزو بازارهای خوب صادرات آب معدنی ایران است اما ما هیچ صادراتی آب معدنی به نیروهای ناتو نداشته ایم.