۰ نفر

صف 17کیلومتری در مرز ترکیه با ایران؟!

۹ تیر ۱۳۹۳، ۲۰:۴۸
کد خبر: 51185

توسعه نیافتن بزرگترین مرز زمینی ترکیه با جمهوری اسلامی ایران و اضافه شدن مشکلاتی با عنوان ˈنقص فنیˈ و کند شدن امور گمرکی در مرز ˈگوربولاغ ˈ نقطه مقابل مرز ˈبازرگانˈ، صفی به طول 17 کیلومتر از کامیونها در مقابل این گمرک ایجاد شده است.

با افزوده شدن صف کامیونهایی که در آن سوی مرز در بازرگان برای ورود به ترکیه نیز در انتظار بسر می برند، طول صف کامیونها دو سوی مرز به 30 کیلومتر می رسد.
موضوع تشکیل صف طولانی کامیونها در مرز گوربولاغ ترکیه با انتشار گزارش تصویری از خبرگزاری ˈآناتولیˈ از وضعیت رانندگانی که در ماه مبارک رمضان و در گرمای تابستان حداقل باید سه روز برای عبور از مرز در انتظار بمانند، در رسانه های این کشور بازتاب یافته است.
این خبرگزاری به نقل از رانندگان گزارش داده است که علاوه بر ایجاد هزینه های مضاعف و دیرکرد در انتقال محموله های خود با مشکلات عدیده ای ناشی از نبود حداقل امکانات لازم در مرز گوربولاغ در شرایط بسیار دشواری به سر می برند.
در این گزارش اشاره ای به علت تراکم کامیونها در مرز ترکیه با ایران نشده، ولی این مرز که در واقع بزرگترین دروازه مرزی بین دو کشور است، با چنین مشکلاتی همواره روبرو است.
تاکنون منابع رسمی ترکیه از دلیل کند شدن تردد کامیونها در مرز این کشور با ایران گزارشی منتشر نکرده اند.
در اردیبهشت ماه گذشته نیز در پی تشکیل صف طولانی از کامیونها در این مرز و انتشار برخی ادعاهایی مبنی بر اینکه صف طولانی ناشی از کندکاری در مرز بازرگان بوده است، سرکنسولگری ایران در ˈارزرومˈ در 250 کیلومتری مرز ایران با انتشار بیانیه ای با تکذیب برخی اخبار منتشر شده در رسانه های ترکیه، گمرک این کشور را مسوول ایجاد صف طولانی کامیون ها در مرز مشترک عنوان کرد.
در این بیانیه آمده است که کم کاری و عنوان تغییر سامانه رایانه ای گمرک ترکیه علت اصلی ایجاد صفی طولانی به طول 15 کیلومتر از کامیون های ایرانی، ترک و دیگر کشورها که قصد ورود از مرز بازرگان به ترکیه را دارند، بوده است.
مرز بازرگان - گوربولاغ بزرگترین دروازه گمرکی ایران به ترکیه و اروپا و بزرگترین دروازه ترکیه به ایران و آسیای مرکزی است که همواره با حجم کاری بسیار بالایی روبرو است. هر دو سوی مرز همه روزه شاهد صف های طولانی کامیونها است که گاهی از طرف ترکیه و گاهی از طرف ایران و یا گاه با بروز مشکلاتی در هر دوسوی مرز، موجب تراکم جدی کار در گمرکات دو کشور می شود. ایران و ترکیه همکاریهای نزدیکی در خصوص فعالیت این مرز دارند و توافقاتی نیز درباره ایجاد پنجره واحد برای به حداقل رساندن زمان امور گمرکی کامیونها در مرز دارند که بخشی از این توافقات اجرا شده و بخش دیگری نیز در دست اقدام است.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا ،گفته می شود روزانه بیش از 800 کامیون از مرز بازرگان - گوربولاغ تردد می کند که ناهماهنگی و نبود تناسب در ساعات و شیفت کاری گاه موجب بروز مشکلات زیاد و به وجود آمدن صف های طولانی در این مرز می شود. نامناسب بودن جاده های مواصلاتی به گمرکات و امکانات بسیار محدود در مرز برای اقامت رانندگان، موضوع قاچاق سوخت و یا حمل اضافه بر حق قانونی سوخت توسط کامیونها مشکل دیگری است که امور گمرکی در مرز را به تاخیر می اندازد.